Ström kapacitet i 1.5v AA batteri?

Kort fråga: Ungifär hur mycket ström kan man ta ut ifrån ett standard 1.5V AA batteri?

Tillverkarna är ju väldigt dåliga på att ange detta.

Mvh Erik Lindstein

Reply to
Erik Lindstein

De har laddat ur med knappt 1A så de alkaliska batterierna framstår verkligen som skit. Man kan få ut betydligt mer ur ett alkaliskt batteri om man inte laddar ur så kraftigt. /Martin

Reply to
Martin Ingström

"Erik Lindstein" skrev i meddelandet news:bpaqj3$1l72dj$ snipped-for-privacy@ID-113702.news.uni-berlin.de...

Ursäkta att jag skrev så lite information.

Jag tänkte använda 2st parallellkopplade grupper med 8st seriekopplade AA batterier i. Det jag skall driva är en 5.6" LCD - TFT Skärm som drar ca 950mA vid 12v.

Sen en helt off-topic fråga: Jag blir varje gång förvånad över hur någon kan besitta en sån enorm kunskap innom elektronik så som du Torbjörn Ekström gör, det skulle vara kul om du kunde skriva en liten kort resume om hur du fått all denna kunskap dvs vad du pluggat/jobbat/jobbar med osv..

Självklart endast ifall du vill dela med dig av denna information..

/ Erik Lindstein

Reply to
Erik Lindstein

"Erik Lindstein" skrev i meddelandet news:bpblhc$1mr9ee$ snipped-for-privacy@ID-113702.news.uni-berlin.de...

kunskap

osv..

Ja, Torbjörns kunskap inom elektronik är synnerligen god. Inläggen håller mycket hög kvalitet och är ofta mycket pedagogiska. Torbjörn gör även inlägg i andra grupper, och de inläggen är också mycket "välskrivna". Torbjörn är verkligen en värdefull tillgång för framför allt denna grupp och jag ser fram emot nya inlägg i intressanta elektronikfrågor!

--
Michael
Reply to

Ja, vi är säkert många som är nyfikna, kan man få en kort presentation av "nestor" :-) /peterj

Reply to
Peter Justesen

Här är några länktips om batterier. Du kanske hittar något nyttigt.

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!
Reply to

batteri?

AA

12v.

Jag behöver inte alls lång drifttid, 1h räcker gott och väl.

Jag tror inte heller att skärmen använder 12v som intern spänning utan det sitter nog någon regulator innuti den. Öppnar jag skärmen försvinner garantin osv vilket jag inte har lust med.

-- Det var också kul att läsa lite om din bakgrund.

Mvh Erik Lindstein

kunskap

kunde

osv..

Reply to
Erik Lindstein

Godkväll.

Tyvärr har jag ej just den 5.6" skärmen kvar men jag har däremot en 7" skärm ifrån samma tillverkare. Lite test resultat: Uin = 13.4v I = 760mA 100% upplyst Uin = 12.1v I = 740mA 100% upplyst. Uin = 10.1v I = 690mA ~85% upplyst Uin = 9.4v I = 670mA ~ 60% upplyst

Den lägsta inspänningen skärmen klarade av var lite olika, ibland kunde den slockna vid 9.3v och ibland nedåt 8.6v.

Det sitter ju även en TV-mottagare i skärmen som började strula vid fallande inspänning men den hängde oftast med lika bra som panelen.

Några andra test som kan vara av intresse?

Mvh Erik Lindstein

Reply to
Erik Lindstein