Spela in Lp-skivor

=_NextPart_000_0014_01C6061F.8B11CBF0 Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1" Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Finns det n=E5got enkelt s=E4tt att spela in gamla LP-skivor och = br=E4nna dom p=E5 CD?

Reply to
Rolf

"Rolf" wrote in message news:%U9qf.41405$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

på CD?

Nej, tyvärr. Jag har ett stående projekt som har pågått i flera år att göra min LP-samling digital, men det går väldigt trögt.

Ljudinspelningsprogrammet som följer med windows kan man glömma, det är ett skämt och stannar automatisk efter ett par minuter, men det finns en uppsjö olika program, både freeware, shareware och kommersiella, för att spela in via ljudkortet från stereon, men samtliga kräver att man spelar in skivorna i realtid*, och att man mer eller mindre manuellt** måste dela upp inspelningen i ljudspår och namnge spåren. Extra knepigt blir det med inspelningar där det inte är tyst mellan spåren, och där det inte är tänkt att det ska vara ett uppehåll mellan spåren, men ett avancerat CD-brännarprogram brukar klara sådana problem. Det som är viktigt att tänka på är att man måste ansluta grammofonen via en RIAA-förstärkare ifall det är en dynamisk pickup, annars låter det inte särskilt bra. Enklast är att låta grammofonen sitta kvar kopplad till stereon och ansluta stereons line out eller bandspelarutgång till ljudkortets line in eller mikrofoningången ifall ljudnivån inte räcker till. Jag har fått ta till det senare eftersom nivån på line out från min stereo var för låg för datorns ljudkort. Ljudkvaliteten på inspelningen blir dock inte bättre än vad den är efter att ha tagit sig för bi repor och knaster på skivan och dom olika förstärkarleden i seteron och ljudkortet. Programmen brukar ha en del filterfunktioner för att tvätta bort haack och liknande, men det är tidskrävande att få ett helt rentvättat ljudspår, det brukar sluta med att man ibland tvingas zooma in i ljudspåret och ändra nivåvärdena sampel för sampel.

Att skanna in ett skivomslag i en vanlig flatbädds A4-scanner är också lite knepigt, eftersom man inte får plats med hela omslaget. Det blir fyra inskannade delbilder som man sedan måste vrida och pussla ihop till en, och därefter förminska så att den får plats i ett CD-fodral.

Jag har kopierat en del vinylskivor, och det tar ju ett par timmar per skiva innan man har en fördig CD med omslag.

En smidig alternativlösning är att leta upp motsvarande låtar och omslag på nån piratsajt och ladda ned, låtarna borde ju i princip bli lagliga i och med att dom hamnar på hårddisken, eftersom man fortfarande äger originalet, fast på vinyl. Om någon frågar så har dom hamnat där enligt den första metoden. Det kan tänkas att mera lagkunniga än jag har en annan åsikt förstås.

En ännu smidigare lösning, och dessutom helt laglig, är att gå och köpa CD-versionen av skivan. Dom finns ofta i välsorterade skivaffärer, och eftersom det handlar om ganska gammal musik i nyutgivning så ligger prsinivån lite lägre än för ny musik. Räknar man in kostnad för arbete, material, och inköp av nödvändig maskin- och programvara så är detta en ganska billig lösning ifall det inte handlar om många skivor.

(*) Jo, realtid, rent teoretiskt skulle man kunna ställa skivspelaren på

44rpm och kompensera för detta i programmet efteråt om programmet man använder klarar detta, då sparar man lite löptid (33%) vid själva inspelningen, men det går åt en del mera i efterbearbetningen, så jag tror inte att det lönar sig.

(**) En del program har olika autocue-funktioner som kan dela upp inspelningen i olika spår, men man måste ofta själv gå in och kontrollera att uppdelningen blivit rätt. Tyvärr delar programmen ofta på fel ställen eller i för få eller i för många delar.

--
/Danne
d a n (dot) a l t e m y r (at) t e l i a (dot) c o m

"Rolf" skrev i meddelandet

Har du kvar din gamla förstärkare som har grammofoningång så koppla skivspelaren till den och ta sedan ut signalen via bandutgången (tape-out) och koppla till ljudkortet eller nya förstärkaren. På det sättet använder du riaa-delen i den gamla förstärkaren. Givetvis måste omkopplaren på den förstärkaren stå i läge grammofon eller phono!

Nya förstärkare och alla ljudkort till datorer saknar grammofoningång. Då måste du förse skivspelaren med en förförstärkare med riaakompensation. Annars blir det svagt och basfattigt ljud. Sådana förstärkardelar går att löpa separat - går ofta under namnet "riaa-förstärkare" eller helt enkelt "riaa". Lösningen är alltså att koppla in en riaa-förförstärkare mellan skivspelare och förstärkare eller ljudkort.

Vad beträffar programvara, finns det en hel del att välja på. Sony SoundForge är bra men dyrt. Wave, Goldwave, litan kan göras lång. Goggla...Ett bra och gratis alternativ är: *Audacity* är en mjukvara med öppen källkod för inspelning och redigering av ljud.

Några bra sidor med info om ljudteknik i allmänhet finns här:

EnVissKjell

Klipp

GLÖMDE....något som det talats om i denna NG tidigare; se gärna till att din anläggning är jordad, samt att du drar ur alla sladdar till nätet, gör den *strömlös* innan du kopplar ihop sladdarna, för att förhindra att ev skador ska uppstå.

Förövrigt rek. jag Dan Altemyrs lösning, men har du gott om tid och kanske gillar vissa inspelningar bättre än andra eller em du har andra skäl så...lycka till. Ganska skoj kan det vara iaf.

/ Kjelle

Reply to
EnVissKjell

Allt beror på kvaliteten ;) Som med alla analoga delar får man vad man betalar för. Speciellt när det gäller själva skivspelaren.

Annars prova detta: Grammofon -> Riaa-förstärkare -> Extern A/D 16 el 24 bit -> USB/Firewire

Alla apparater bör använda samma väggkontakt så att jordslingor undviks.

Sedan tillkommer programvara. Enklast är nog att helt enkelt sätta igång inspelningen och sedan redigera hela skivan som .wav fil.

Ett smidigt sätt att få med sig fodralet kan vara att fota av det med digitalkamera på stativ. På samma sätt som böcker läses in stora mängder.

Kolla in Teknikmagasinet. De har en skivspelarförförstärkare, art nr

190206, (299kr) som jag har använt, tycker att ljudet var helt OK.

Sedan har de en Skivspelarförförstärkare för USB medföljer nån programvara "Sound Rescue" som kan filtrera.... Kostar 1199kr

Kanske kan vara någåt för dej?

/Ant> Finns det något enkelt sätt att spela in gamla LP-skivor och bränna dom

Reply to
Anton

+Dan Altemyr wrote

Samma här..

Det finns ett gratis program som choppar upp dom till lösa spår, det heter Grammophile och verkar funka riktigt bra, jag har kört det på unix, men jag gissar att det även finns portet till windows.

Det kan både sampla själv, eller choppa upp samplingar av hela LP-sidor.

Ja, eller så köper man en jättescanner, eller en reprokamera, eller meckar upp sin digitalkamera på ett stativ..

Usch ja.

Äger man ett exemplar av LP'n är det även lagligt att inneha skivan i digital form, hur man än skaffade den, detär min tolkning av lagen.

Ja, så gör jag om skivorna FINNS som CD, rätt många i min skivsamling existerar helt enkelt bara på vinyl, så då måste man ju sampla in dom själv.

Grammophile klarar detta har jag för mej, eller om det var nåt av dom andra jag testade lite som klarade det.. men det känns som tidsbesparingen är ganska liten totalt sett.

Man behöver *INTE* äga orginalet för att kunna göra en

*privat*kopiering (obs! inte pirat...!).

En privatkopiering är en kopia som man själv gör till sig själv eller en familjemedlem. Det enda lagen säger om "orginalet" är att det är tvunget att vara offentliggjort av upphovsmannen. Det står ingenting om att man inte får låna skivor/band med film/musik på och göra en privatkopiering.

(2 kap. 12§) " Framställning av exemplar för *privat* bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk. Första stycket ger inte rätt att
  1. uppföra byggnadsverk,
  2. framställa exemplar av datorprogram, eller
  3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form. Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
  4. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
  5. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
  6. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359). "
Demmpa
Reply to
Demmpa

Tack! för alla svar /Rolf

---------------------------------------- Jag använder gratisversionen av SPAMfighter

2942 spam har blivit blockerade hittills. Betalande användare har inte detta meddelande i sin e-post. Hämta gratis på
idag!
Reply to
Rolf