Sony CMT-CP1

Jag har en Sony CMT-CP1 som fått något strul med cd:n. Luckan öppnas bara till hälften och åker sedan in igen. Jag har försökt felsöka och sett att luckan fastnar i själva "karusellen". I detta fall borde ju den då åka nerår när luckan öppnas, men jag har inte sett någon sådan annordning. Någon som vet hur denna modell fungerar...?

Reply to
Lanzar

Jag har nu löst problemet med luckan men då uppstod ett annat problem. Det tar väldigt lång tid för den att hitta skivor och ibland kommerm eddelandet "no disc". Det också väldigt lång tid att byta låt. Brända skivor är nästan omöjliga att spela...

Reply to
Lanzar

=E4nda

Testa att reng=F6ra laserlinsen med en laserlinsreng=F6rare. Finns att k=F6pa i alla musikaff=E4rer. Kostar kanske 100:-. Jag har en fr=E5n f=F6retaget "disc.sound" som fungerar bra. Alternativt kan man =F6ppna apparaten och reng=F6ra linsen med bomullstops och sprit.

Janne

Reply to
janne

Jag har putsat linsen med sprit men ingen skillnad. Jag har demonterat cd-enheten ur stereon och sedan monterat tillbaka den. Kan detta ha påverkat någon sorts justering av lasern?

Reply to
Lanzar

Den kan ju ha blivit sned om du varit oförsiktig.

+Lanzar wrote

Låter som lasersläden och dess skenor behöver en rengöring och inoljning.. passa på att rengöra linsen också men oftast är det skenorna för lasersläden som är boven.

Rengör dom med sprit och fukta in dom LÄTT med lämplig olja eller efett, själv använder jag optical shaft oil, den är inte så lättatt få tag i dock, men i näödfall kan man väl använda annat också, men var sparsam!

(Optical shaft oil används normalt i saker med linser, typ kopiatorer, objektiv osv, och avger inga "ångor" som kan få linser att få beläggning, vilket lätt händer annars.. Min tub råkade jag få med mej när jag jobbade som servicetekniker för kopiatorer på 90-talet :)