Skivspelare till förstärkare utan phono-ing ång?

Är det ngn i denna NG som äger eller testat ngn av de dyrare varianterna av RIAA-förstärkare? Är de värda sitt pris? Plockar ut min signal från min 10 år gamla Harman-kardon reciever´s tape-out, så jag undrar...kan det bli bättre? med en grunka för ca: 1000 - 1500 sek>

jag visste inte om annat än LP:n & singlar förrän ngn sa att jag hade "en diger samling vinyl...." - nyspråk? / Kjell

Reply to
Kjell

inte alls säkert - allt större del av summan gå idag till förpakningar, lådor, guldpläterade kontakter etc. och väldigt lite till det som gör själva jobbet - och det som gör jobbet (kondingar och motstånd) kostar inte många kronor...

det som skiljer från skräp och lite bättre kavlitet är nog vilka förstärkare man har för att 'lyfta' upp signalen till line-nivå, då främst avseende brusgolv och störningar.

i en äldre reciver så var det självklart att man hade förstärkare och strömförsörjning med en viss klass för att mata in i sluteget efter som det sas. behövs ändå - men en separat box för någon tusing så är det nog lätt att man prutar på förstärkarna och dess strömförsörjning.

Torbjörn Ekström

+Svante Pettersson wrote

Dom förinspelade MD'arna hade ju den lilla roliga twisten att dom inte var raderbara eller överskrivningsbara dock :)