Skivspelare till förstärkare utan phono-ing ång?

+Mårten wrote

Inte ? fram tills MP3-spelarnas intåg så var det ju ett mycket vanligt format, nästan alla som lyssnade på musik när dom rörde på sej körde just MD tycker jag, möjligen med några få som körde bärbara CD-spelare.

Det innebär väl ändå inte att den levereras med hårddisk som lagringsmedium?

Mårten

Reply to
Mårten

Du har ett statiskt tankesätt. Levereras den över nätverk krävs lagring. Hårddiskar är inte fullständiga ersättningar för tex DVD, det bara har vissa gemensamma användningsområden och andra unika.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

På vilket sätt har jag ifrågasatt det du säger? Jag antar att du håller med mig om att hårddiskar inte används som bärare för fonogram i återförsäljarledet?

Mårten

Reply to
Mårten

Ja?

Det minimerar risken något för dem som driver utvecklingen.

Och de andra två systemen dog snart, vilket bevisar att marknaden inte parallellt vill ha flera lösningar som fyller ungefärligen samma behov. Hellre 500 filmer på vhs hos den lokala handlaren, än 250 på vhs + 150 på betamax + 100 på video 2000 liksom.

Mårten

Reply to
Mårten

Det bevisar också det jag för fram, att det är marknadens uppgift att välja ut det system som marknaden vill ha.

Du för ju fram att företagen ska välja innan de lanserar olika format så att marknaden, dvs konsumenten, inte ska bli förvirrad. När det gällde videoformat blev inte marknaden handlingsförlamad av förvirring, utan valde snabbt det format som skulle överleva.

När det gällde DCC mot MD så valde marknaden bort DCC. MD fick dock en hansla kort livslängd då nya format som inspelningsbara CD och MP3 i dator eller bärbar spelare.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to

Det är en uppgift ingen kan ta ifrån marknaden.

Hmm... Vad som hände i fallet DCC och MiniDisc var ju i stället att inget av formaten slog igenom ordentligt.

Man måste också väga in hur behovssituationen ser ut; i fallet vhs var videoupptagning för de flesta hushåll något nytt, och vhs blev den första upptagningsmöjligheten i hushållet. När det gäller generationsskifte i syfte att ytterligare digitalisera hemmen kan man misstänka att hushållen inte är lika angelägna att nappa ö h t, utan kan tänkas avvakta.

MD hade troligen fått ett längre liv om dess initiala impact blivit större.

Jag tycker inte du ska tolka mig som att det är synd om konsumenterna, det som hände. Vad jag menade är att de inblandade företagen missade en möjlighet att riktigt ordentligt etablera ett ytterligare format.

Mårten

Reply to
Mårten

Men den invändningen är poänglös eftersom den förutsätter en satisk marknad. Som bekant kan man numera köpa sin musik genom att ladda ner den. Ny distribution ställer nya krav. Men jag antar att du är smittad av företagskulturen hos din arbetsgivare.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Är du svårartat trög eller? Det har säkert sålts fler MD än Mini-DV, men ingen ifrågasätter att Mini-DV är en framgång. MD var absolut en marknadsmässig framgång, möjligen med undantag för gubbkretsar på Telia.
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

+Ken wrote

Spela upp ja, spela in nej, vilket gjorde att folk ändå hade behövt behålla sitt vanliga kasettdäck..

Känns som att kompatibliteten med CC var det viktigaste när man utvecklade DCC, en kompatiblitet ingen egentligen hade frågat efter.

+Mårten wrote

Jag upprepar mej, VAD hade man vunnit på det ?

Vad hade blivit bättre om det stod "Samsung DD" istället för "Sony MD" på skivorna ?

..Och samtidigt så minskar det utvecklingen framåt, det är BRA för mej som konsument om det finns flera företag som slåss om mej som kund, både med pris, funktioner och kvalitet.

Snart var väl att ta i, iaf Betamax levde kvar ganska länge.

Det bevisar ingeting utom att VHS hade den bästa lösningen totalt sett från marknadens synvinkel.

Vad ska man kalla dina kretsar, då?

Mini_DV har väl aldrig avsetts vara ett system att leverera färdiga fonogram eller videogram till konsumenter på?

Mårten

Reply to
Mårten

Den invändningen är inte retroaktivt giltig för situationen när MD och DCC släpptes.

Fortfarande är det i princip bara iTunes Music Store som gjort hyfsade affärer på nedladdning av musik via nätet.

Vilken kultur är du smittad av?

Mårten

Reply to
Mårten

Nej man skulle inte spela över sina gamla inspelningar med DCC. Till det krävdes särskilda band.

Jo det var det som var det viktiga, att kunna spela upp sina gamla inspelningar.

Glenn menade nog att folk kanske ville kunna fortsätta spela in även analogt.

För Philips utvecklare?

Mårten

Reply to
Mårten

"Vem hade vunnit vad?", snarare!

Vem vet?

Flera företag är inte samma sak som flera olika system. Och, vilken utveckling är det egentligen om det hela tiden ideligen bara lanseras system som inte slår? Teknikutveckling, kanske, men knappast marknadsutveckling.

I skymundan, ja. Sony slog inte ihjäl den bebisen så fort som de borde.

Och det är väl det intressanta? Varför skulle marknaden ha velat ha två eller tre parallella videosystem?

Mårten

Reply to
Mårten

Därför att ett system inte kan uppfylla konsumenternas alla krav. Det har under lång tid funnits flera parallella videosystem, t.ex. VHS, VHS-C, Video-8, Hi-8, DV osv. Varje system har sina fördelar och nackdelar (storlek, kapacitet, kvalité, pris, ...) och det är konsumenten som till sist gör det slutliga valet. Detta val är inget som jag vill ska göras av någon kommité skapad av inblandade företag.

Låt företagen skapa så många olika system som de vill, så kommer marknaden/konsumenterna att välja ut ett eller flera system som kommer att överleva.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to
Goran Larsson

Men endast VHS har ju använts för att bära förinspelade videogram. Jag trodde vi diskuterade system som ska fylla ungefärligen samma behov hos användaren...

Javisst. För övrigt kan man nog säga att flera av de system du nämner numera är mer eller mindre döda. Och för att dela med sig av färdig- redigerade resultat har cd och dvd etablerat sig!

Ja, så fungerar det ju. Men mostäger det mina synpunkter?

Mårten

Reply to
Mårten

Jag saknar ord för din intellektuella förmåga.

Påstod jag någonstans att MiniDV var avsett för det? Senast jag kollade var det en analogi jag gjorde i mitt förra inlägg och den syftade till att jämföra penetrationen av MD och MiniDV och sedan påpeka att MiniDV är en stor framgång trots att det med stor sannolikhet sålts färre MiniDV-enheter än MD-spelare.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

För tydlighets skull, det är även ganska vanligt att folk skaffar sig musik mm, med tvivelaktig legal status, via internet. Detta kräver också HD-lagring, tex på en iPod. HD-lagring är med andra ord en i högsta grad relevant marknad.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?