Signal från videokamera till bärbart media?

Jag är dåligt uppdaterad på bärbara media i pocketformat som till exempel MP3-spelare. Det beror på att jag mest lyssnar på radio. Men hur som helst så undrar jag nu om det finns någon färdig grunka jag kan använda som passar att koppla ihop med en videokamera och lagra åtminstone några GB film?

Den aktuella kameran jag har är en Canon MV550 nånting med band typ Mini-DV och vad jag vet är utgången av typen firewire.

Med bärbar dator tror jag att det funkar rakt av, oavsett om det är fråga om inspelning av aktuell upptagning av bild och ljud, eller avspelning av DV-band. Nu som sagt gäller frågan någon ännu mer bärbar apparat.

Anders

Reply to
Anders Skelander

Tveksamt - det handlar om att det fins programvara i mediagrunkan som förstår att hämta data från DV-spelaren via firewire (och att grunkan har firewire-uttag övh.)

Om det är DV-format så är flödet 216 Mbyte/s, vilket ger ca 4 minuter per GB - plats tar det helt klart

Vad jag förstår så är DV-formatet bättre (men också större) än mpeg2 men fortfarande editerbart på framenivå utan omkodning - mpeg2 och mpeg4 har ju beroende av bilderna före och efter, vilket gör det svårt att klippa och editera utan att koda upp framen och koda ner det igen med medföljande kvalitetsförsämring var gång.

Skall du komprimera hårt i realtid så krävs det ordentligt med CPU-kraft eller kräver liknande mpeg2/4 chipsets som används i videokapture kort, och samtidigt tappar kvalitet i processen då det är förstörande komprimering - specellt om det är 1-passkomprimering...

Själv tror jag att DV-banden fortfarande är säkraste placeringen av videoinspelningen och du senare i lugn och ro kan klippa ut och behandla videoströmmarna i olika tidsödande behandling utan realtidskrav som bästa möjliga komprimering.

"torbjorn.ekstrom" skrev i meddelandet news:16U0h.21111$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Så film på en DVD-skiva är alltså väldigt komprimerad jämfört med datat på ett DV-band (Mini-DV i mitt fall).

Det avgör saken för mitt behov, får lov att fundera ut något annat.

Tack för utförligt svar!

Anders

Reply to
Anders Skelander

Ja, DVD:s kompressionsmetoden använder sig av nyckelframe och sedan ett antal bilder efter nyckelframe där man bara beskriver skillnaderna mellan bilderna. I MPEG2 kommer nyckelframen ganska tätt medans i Mpeg 4 kan det vara upp till 300 sekunder - oftast kortare då det skickas nyckeframe vid varje större förändring som scenbyte etc.

Att komprimera detta med högsta möjliga kvalitet är mycket resurskrävande och kan inte göras i realtid (det som görs med videokapturekort med mpeg2 och numera mpeg4 är skräpkvalitet med den bitraten de använder - du behöver 8 Mbit/s i realtidsinspelning för något som med lätthet ryms i 1-2 Mbit/s för samma kvalitet när det är

2-steg processat). Ofta måste man köra 2-process för att skapa statestik över inspelningen och därefter fördela den givna lagringsvolymen över inspelningslängden så att lugna avsnitt får mindre bittflöde och actionavsnitt får mera. Viktingen kan dessutom göras manuellt i proffesionella program, där man tex prioriterade ansikte medan offrande lite bakgrund etc. och är detta som avgör skillnaden i lågpris/skräpfilms-DVD där man bara kör typ play och sedan pressa skivor, medans högkvalitets-DVD har man lagt ned massor av manuell möda på vid konverteringen från masterfilm till DVD-utgåva.

Till och med opensource codec som XviD (Mpeg4) kan justera vikningskurvor och bygga tabeller där man kan bestämma vilken del av avsnitten skall få mera bitrate gentemot andra, även om justeringen inte ligger på ansiktsnivå.

Hur eller hur så blir ovanstående väldigt eländig/omöjligt att editera utan att komprimera om då man måste ha nyckelframen i början för att kunna bygga bildsekvensen senare samt att det är omöjligt att klippa ut avsnitt mitt i mellan nyckelframe utan att koda om igen med kvalitetsförsämring.

--
Den mest klassiska komprimerade 'råfomatet' är MJPEG - som egentligen är
en serie stillbilder utan beroende av varadra, dvs. man kan plocka frame

(Dock kan jag lova att reduktion från råformatets ca  35 Mbyte/s till ca
13 Mbyte/s med huffyuv är avgörande om man vill ha inspelning med många
tappade frame till inspelning utan tappade frame under Windows.)

Nu är jag inte insatt i just Sonys format men har för mig att de har
lite av ideerna från MPEG2-MPEG4 med nyckelframe och mellanframe - men
ändå upplagt så att man kan plocka ut bild för bild och editera ny film
utan att komprimera om några bilder när man gör sin nya master - och för
högsta möjliga kvalitet så är filstorleken fortfarande enorm men ändå
bättre än MJPEG för samma kvalitet vid samma filstorlek.

Mpeg1,2 och 4 är bara distrubition/slutformat med bästa möjliga kvalitet
till minsta möjliga storlek - ungefär som pdf-filer för ett dokument -
båda går att editera med 'scanning' i efterhand - men blir aldrig så bra
som när jobbet görs av orginalprogrammet och orginalfilerna.

> Det avgör saken för mitt behov, får lov att fundera ut något annat.

Förmodligen är kamerans DV-kasset fortfarande den bästa mobila
förvaringsformen vare sig man gillar det eller inte - en 60 minuter
kasset rymmer 13 GByte - jämför med super-8 då man hade på sin höjd 2
minuter per kasset och utan omskrivningsfiness...