Sagem ITD4410

Något märkligt har hänt vid senaste uppdateringen av min digitaltuner. Det gäller textningen av program som fått en helt ny font, men endast SVT använder sig av den märkligt nog. Fonten är större, tydligare och med mycket högre upplösning och har ingen svart bakgrundsremsa, den har svarta konturer runt tecknen och den är mycket lästläst och bra. Det tog ett tag innan jag fattade att den inte låg i videosignalen och att den genererades av min box istället. Jag vet det genom att jag kan stänga av texten. Varför får inte alla kanaler denna font? Den andra gamla fonten har har endast text-TV-kvalitet med sin låga upplösning och därmed grova kantighet. Jag vill ha den nya fonten på alla kanaler, men det verkar inte jag kunna välja.

Färdiga ohackade produkter i ett nötskal. En minipc med dvb-t kort vore nåt..

[snip]

SVT påstår sig ju satsa på att ligga långt framme med ny teknik för digital-TV, så jag misstänker att de använder någon ny standard som övriga kanaler ännu inte infört. Finns ju något som heter DVB-SUB som tydligen skall ge lite större möjligheter för textningen än systemet som bygger på text-TV, kanske har SVT infört detta. Annars har ju SVT börjat med sändningar för MHP, men det tror jag inte stöds av den boxen. Endast gissningar, men kan kanske vara värt att nysta vidare med om man vill klura ut varför det skiljer.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Mycket enkelt: SVT använder sig numera av DVB-text vilket de andra kanalerna inte gör. DVB-text är mer bio-lik om man så säger...

Hade du haft en Force-box hade du kunnat välja DVB-text, text-tv text (som de andra kanalerna använder) eller ingen text alls.

Tyvärr har Force och /eller SVT lite problem med synkningen av DVB-textniningen.

SOm ngn annan skrev här att man skulle gå över till HTPC med DVB-kort kan jag meddela att det inte gör ngn skillnad om datorn inte konverterar om text-tv textningen till annat format och vem vill ha en svårhanterlig bullrande pc i vardagsrummet. Jag kommer gå över till HTPC när de är tysta och microsoft har utvecklat MCE färdigt...

Reply to
junkan

Det finns htpc med värmeavledning mha "heatpipe" utan någon fläkt alls. Kör man nätverk så slipper man hårddisken också. Mjukvara finns redan i form av mythtv, eller motsv bsd mjukvara. Ingen anledning att vänta på propietära viruslatenta microsoftprodukter med buggar.

Ja just den varianten som biofilmer kör med, men bättre. Bra! Då vet jag vad det är frågan om.

Att välja text-tv text är inget jag gör frivilligt. Den "finessen" kan jag vara utan.

Jag upplever inget problem med synkningen, den kommer exakt när den skall. Har sett många program med den där texten nu.

skrev i meddelandet news:416ab6da$0$173$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

Jo om man inte har väldigt mycket fritid... ;-)

Reply to
junkan

Nämnda pc finns färdig i tyskland, wife-acceptance-factor fixar den också :p =) MythTV kanske kan fixas med knoppix el likn.

Nu när jag studerat den där fina texten noga så måste jag säga att jag är jättenöjd. Den kommer blixtsnabt när den skall och inte som den andra text-TV-texten som ibland är lite fördröjd. DVB-text verkar vara något mycket bra.