RS232

Jag undrar vad den gamla beteckningen RS232 står för. Är det serieporten eller parallellporten eller någonting annat? snipped-for-privacy@telia.com

Reply to
Optimist

Optimist skrev:

Du öppnar din webbläsare och skriver i adressfältet:

Sen skriver du i sökfältet RS232 och trycker på "sök"

Testa det ;-)

Klarar du inte det så kan jag iallafall berätta att det är det seriella gränssnittet som återfinns på baksidan av datorn i form av oftast 9-poliga kontakter (hanar tror jag).

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Optimist skrev:

IRONI:

[...]

+Ralph Höglund wrote

Om jag inte minns fel så strider 9pol kontakter egentligen mot RS-232, det ska vara en 25polig kontakt.

..Det var väl IBM som förstörde allt när dom kom med sin PC, dessutom så använde dom fel kön på kontakten, det ska vara en hona! (det strider iofs inte mot RS-232, men man ska ALLTID ha den ömtåligaste kontakttypen (normalt sett hanen) på den billigaste delen, oftast sladden.)

Glenn skrev:

Nja, så är det inte riktigt, ursprungligen var RS232 konstruerad för 25-pol kontakt för att kunna hålla två RS232 interface i samma kabel. Den 9-poliga kontakten innehåller alla de handskakningar som behövs och som är standard.

Det kan jag hålla med om.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

+Ralph Höglund wrote

Jo, men den finns väl inte med i den ursprungliga standarden ?

Men det där med två interface i samma kabel har en hel del gamla sunmaskiner vet jag. på jobbet har vi kablar som är kopplade så man kan komma åt B-porten på dessa.

X86 pc är väl bastard versionen av allt ;)

Åtminstone så passade dom på att byta plats på pinne 2 & 3 (tx-rx) i samma veva. Antagligen för att "underlätta"..