Rörligt elpris

Med r=F6rligt elpris =E4ndras avgiften ibland. Hur vet de hur mycket som =E4r f=F6rbrukats, n=E4r de inte kollar m=E4taren?

Reply to
buss100

"buss100" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@b28g2000cwb.googlegroups.com... Med rörligt elpris ändras avgiften ibland. Hur vet de hur mycket som är förbrukats, när de inte kollar mätaren?

Schablonförbrukning per månad som justeras efter faktisk förbrukning under längre perioder. Jag undrar om dom tar hänsyn till rådande temperaturer också?

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

GLUDEN skrev:

g under

urer

Om man =E4r petig, s=E5 blir det inte helt r=E4tt.

Reply to
buss100

Alltså borde kombinationen rörligt elpris men orörlig mätning vara en dålig kombination. Eftersom elbolaget då kan debitera priset såsom gagnar dom bäst utan att man kan kontrollera debiteringen.

Kanske man kan ha en dator i källaren som byter leverantör "ofta" ? :)

"buss100" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@b28g2000cwb.googlegroups.com...

GLUDEN skrev:

Reply to
GLUDEN

Det bästa vore att ha mätare som avläses varje timme och rörligt elpris per timme. Då skulle man kunna stänga av stora belastningar när elpriset är som högst under dygnet och slippa bygga dyra toppkraftverk.

Lennart

Reply to
Lennart

På svenska elnäts hemsida (om jag mins rätt) så finns det väldigt mycke statestik om när på dygnet dag för dag som dom stora belastningstopparna finns.

rakt ur huvet: m-f 05-07 är vardagsmorgontoppen ca 19-21 är kvällstoppen

Demmpa
Reply to
Demmpa