RJ-11... Vilka ledare är line in & ut??

Sedd från den sidan som har de 4 gula stift/spåren....

I---------I

---------I---####I

---------I---####I

---------I---####I

---------I---####I I---------I

Någon som vet vilka två som är line in & line ut på en RJ-11... Eller på en vanlig telefonkabel...??

Reply to
Me

De två mittre är in till telefonen och de två yttre ut till nästa.

Så här används stiften i RJ-11 pluggarna.

1 .......... Vidarekoppling till nästa telefon 2 .......... Telefon inkommande 3 .......... Telefon inkommande 4 .......... Vidarekoppling till nästa telefon

[...]

Apropå detta. Någon effektiv ide vad man ska göra med allt skräp som bara tar rätt på pin 2,3 (inkommande) men inte lämnar vidare .. ? Verkar bli allt vanligare..

En gång i tiden fanns en annan variant här i Sverige. Då var in på ena sidan t.ex. 1+2 och ut på andra sidan t.ex. 3+4

Det är sådan där importerat billigt skit som inte duger mycket till. De duger endast för parallellkopplade system. Jag skulle aldrig köpa sådant skit.

Ponera en laptop som gör så.. verkar som det är rätt vanligt för tiden. En lösning jag funderat på är ett relä som drar när man "lyfter luren".

Frågan är väl vilket problem du vill lösa?

Jag föredrar iofs att använda utrustning som bryter på korrekt sätt, men när det gäller modem i laptop så är ju haken att det ofta är mest bekvämt att lossa modularpluggen ur datorn och låta sladden hänga kvar i jacket. Om modemet i laptopen haft en brytande funktion så hade man då tappat efterföljande jack. De pluggar som följer med dessa datorer saknar ju i allmänhet pinnen som bryter kedjan i jacket, det man alltså förlorar är att modemet inte bryter bort efterföljande jack när det används. Det framstår för mig som ett relativt litet problem. Man kan ju tänka sig att ha en brytande funktion i telepluggen som styrs från modemet i datorn, men det känns som en onödigt krånglig lösning för att uppnå en ganska liten förtjänst. Det vanliga standardiserade RJ11-interfacet hade heller inte längre räckt till.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Hoppsan vilken tur man kan ha! Precis den information som jag önskade mig. Vill dock bara ha ett klargörande/bekräftelse.

I min hall har jag i dag min ADSL-"propp", telefon, telefonsvarare samt nummerpresentatör. Detta medför att jag har 4 st "gristrynen" som sticker ut ur väggen och spärrar närapå halva min halls bredd. Skulle jag kunna göra enligt nedan?

I mitt jack sätter jag min ADSL-propp längst in samt i den en vanlig telefonkontakt med RJ11 i andra änden. Denna RJ11- kontakt sätter jag i nummerpresentatören. Sedan modifierar jag kabeln så att jag tar tråd 1 & 4 och kopplar till stift 2 & 3 i nästa kontakt som jag i sin tur sätter i telefonsvararen och så vidare.

A V V A A V V A | | | | | | | |

-------------- | | | | | | |

------------------------------ | | | | | |-------------------------- | | | |---------------------------------------- |

| |-------------- osv...

|---------------------

Reply to
Ludde

ut

ändå...
Reply to
Ludde

Nä den är oläsbar här.

Fel!

1 .......... ej bestyckat eller lämnas tom 2 .......... Vidarekoppling till nästa telefon 3 .......... Telefon inkommande 4 .......... Telefon inkommande 5 .......... Vidarekoppling till nästa telefon 6 .......... ej bestyckat eller lämnas tom

(sladden åt vänster, kontaktbläcken synliga mot en och man räknar uppifrån som 1) detta avseende RJ-11 kontakt.

ovanstående är en ganska ny, med modemen introducerad och blivit defaktorstandard numera, medans älder telefoner som televerkets OUNO etc. använder 4-5 som inkommande och 2-3 som utgående för en RJ11

6/4-modularpropp.

tänk på att det fins modular 4/4 (som ofta används mellan telefonkropp och lur) modular 6/4 och modular 6/6 - en modular 6/4 har 6-positioner med bara fyra mittersta bestyckade med kontaktelement - men _skall ändå räknas som 6-polig kontakt_ - ovanstående inläggs numrering '1,2,3,4' är alltså fel och skulle bli helt felinklämt i en 6/6 modularkontakt (som är RJ-11) utan skall anges som '2,3,4,5'

det är jäkligt viktigt med exakt angivelse om det skall bli rätt kopplat.

trixet är att _aldrig någonsin_ använda TAB utan bara mellanslag samt avsluta varje rad med ENTER samt att inte använda mer än 77 tkn per rad.

klienten måste visa texten med en fix-bredd font (som couirer) där mellanslagen har samma bredd som bokstäverna - vilket dom flesta newsläsare gör.

annars stuvar det om och radbryter olika på olika läsklienter och det blir bara massaker som ovan ;-)

att skriva ASCII-figurer är en konst och tyvärr så fins det inte någon standardicerad och accepterad samt stödd vektororienterad ritmetod i News typ hpgl (mest kompakta format jag känner till) eller modernare SVG... (som faktiskt nyare visio kan exportera _och_ importera för editering)

Något som verkligen hade behövs i möten som elektronik, fysik och matematik där bild säger mer än 1000 ord i många fall.

Min angivelse är egentligen inte fel eftersom jag bara räknat kontaktstiften (som jag skrev). De som är tomma i kanten har inga stift i RJ11, endast i RJ12.

Jag räknade endast kontaktblecken :-) Om alla 6 används heter den RJ-12

För min del har jag aldrig brytt mig om numreringen eftersom jag är praktisk av mig och har alltid utgått från mitten. Eftersom det är symmetrisk spelar det ingen roll från vilket håll man räknar i detta fall.

sedär, miss av mig :*)

som sagt - så kan man räkna idag, men det kunde man inte göra förr, prova en norsk lina skall du få se - deras 'R' jordar ena eller andra tåten (kommer inte ihåg längre) och skulle också in på modularen....

- tror att denna 'features' är borttaget idag numera.

Jag har en lite äldre "televerkstelefon" som hade den där gamla typen av koppling på modularkontakten med in på ena sidan och ut på andra sidan, men den har jag modifierat enligt modern standard så därför har jag sluppit alla de där jobbiga varianterna sedan dess. Så här tror jag den hade (eller tvärt om med in och ut). 1 .......... ej bestyckat 2 .......... Telefon inkommande 3 .......... Telefon inkommande 4 .......... Vidarekoppling till nästa telefon 5 .......... Vidarekoppling till nästa telefon 6 .......... ej bestyckat

jag kan ha fel, men har en bestämd minne av att det var 4-5 som var in då jag själv tyckte att det var 'bakvänt' - och sådant brukar man komma ihåg...

(kollar min gamla ouno - jodå 4-5 är inkommande och 2-3 är utgående)

jag hade nämligen alltid en färgchema med gul kabelpar (varm utgång) för utgående på 2-3 och grön kabelpar ('kall' ingång) på 4-5 på alla testjiggar etc. jag gjorde för olika teleutrustningars modularjack då fyrtråd-utrustningar var också kopplade på detta sättet - dvs. utrustningen lyssnade i 4-5 och sände ut signal i 2-3 - vilket också stämde ganska bra med vidarekoppling där 2-3 alltid var 'varm' utåt från utrustningen.

Det viktiga är inte hur det är implementerat principellt - utan att alla är överens om _hur_ det är kopplat.

TX-RX är ju en fördärvlig historia och källa till många missuppfattningar (och ibland haverier som bränd reciverkort @ 40 lock till en spectrumanalystator)...).

för mig är alltid TX en varm utgång som sänder effekt i någon form, RX är en mottagaringång som lyssnar. punkt. denna filosofi använder man även när man kopplar RS232 etc. inom datorvärlden.

men inte bland radiofolk så anser man att 'TX' står för en _funktion_ som att starta sändaren vilket innebär att det heter TX hela vägen vare sig portbeteendet i styrlänkens ändor är lyssnande eller av sändande typ.

dvs 'TX' är ett funktionsbeteende och inte en portbeteende och i mina ögon är helt galet.

sätter man en radiokille i ena änden och en datasnubbe i andra änden av två kabelpar så är det 100% sannolikhet att man kopplar fel med utgång mot utgång resp ingång mot ingång...

därför pratar vi i jobbet om 'down link' eller 'up link' som funktionsbeteende och benämner utport och inport etc. för portbeteende och unviker i mesta möjliga mån beteckning som RX/TX då det alltid missupfattas av minst en i försammlingen...

Ha,ha. Hur många olika "standard" RS232/V.24 har du stött på genom åren? Själv har jag svårt ibland med logiken kring t.ex Scart-kablar som är märkta med IN eller OUT, är det ur apparatens synpunkt eller kabelns?

Reply to
Dataspider

Eller som kalibreringskit till nätverkare - vad avses 'male' resp 'female' - sladden man håller i, eller avser det kalibreringsproppen, kommer aldrig ihåg vilken - mer än att det är tvärt om hos R&S gentemot Agilent/hp...

skillnaden är ju så otroligt liten att det är svårt att prova sig fram till den rätta - men ändå viktigt när man håller på med kinkiga mätningar.

toek