Resonansfrekvens

jag har en spole på 0,6 henry parallellt med med en kondensator på 100 nanofarad.

någon som kan hjälpa mig med vilken resonansfrekvens som denna koppling utgör?

Reply to
fritjofetta

"fritjofetta" skrev i meddelandet news:jQ3Ne.49524$ snipped-for-privacy@fe10.ams...

ettgenomtvåpirotenurLC

dvs: 649.747 Hz

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

om dessa är seriekopplade, se upp med att det kan bli läskigt höga spänningar över konding/drossel även vid till synes låga AC-inspänningar in vid resonansfrekvens... Vid lågresistiva drosslar (högt Q-värde) så kan det handla om 100 - 200 gånger inspänningen, som lätt kan elda sönder känsliga ingångar...

vad är det du gör??? högtalarfilter ???

Tack för svaren. det är telfon telefonkoppling med en linjetrafo på logiksidan.

"torbjorn.ekstrom" skrev i meddelandet news:an5Ne.31836$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Reply to
fritjofetta

för att koppla in ljud (från tex ljudkort) precis som en telefon eller för att 'sniffa' och lyssna på DTMF-toner och samtal ???