Reläutång via serieporten

Jag behöver alltså kunna styra ett gäng (minst fyra, gärna fler) reläer via min RS232 serieport. Finns det några färdiga "moduler" till överkomligt pris jag kan använda? Var hittar jag en sån? Har sett ett flertal modeller i prisklassen "överkomligt", men alla för parallell data :(

--
C:\Magnus
http://strip.se

via

Jetronic har ett RS232 interface i byggsats som man kan bygga ut med ett reläkort. Jag har aldrig haft någon kontakt med det företaget själv, men dom har en tydlig inriktning mot oss "hemmapulare" och det finns ingående dokumentation om deras produkter.

/Mauritz

Reply to
Mauritz Lindqvist

"Mauritz Lindqvist" wrote in news:FVVCb.41964$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net:

Både den och Bernts förslag skulle fungera bra. Tyvärr inser jag att jag håller på å bita mig i aktern lite grand. Det kommer bli ont om serieportar i mitt projekt hmmm...

--
C:\Magnus
http://strip.se

Du kanske kan använda parallellporten om du inte har skrivare inkopplad där förstås. Jag fick min ledig då jag införskaffade ny skrivare med USB anslutning. Det finns ju även serieports kort med fler portar.

Jag är också planer på I/O kort för relästyrning via serieporten. Det borde gå att hitta enkla scheman någonstans. Det kan ju inte vara så avancerat att knåpa ihop själv. Hittar jag inget bra så kanske det blir en byggsats. Hittar jag något bra så återkommer jag...

Reply to
Stefan

"Stefan" skrev i meddelandet news:9SEDb.42354$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

där

borde

att

Detta kanske kan va nått.....finns ritning på ett I/O kort med en massa in/out till serie porten.....Kolla in DCI bus också, verkar va interessant.... Anders

Reply to
Anahka

Anahka skrev i diskussionsgruppsmeddelandet:6QFDb.42358$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Extra portar finn att köpa so instick ex. isa pci m.m.

Reply to
Micael Johansson

Verkar vare en bra länk. Byggde själv en PC styrd ljusorgel för 10-15 år sedan baserad på seriella utgången med opto-isolerad styrning av 220 VAC. Tyvärr hittar jag inte kopplingschemat just nu men fortsätter söka. ( Kan ju vara kul att jämföra även om komponenterna inte går att finna).

Reply to
DataSpider