Receiver för hembio

Jag är på jakt efter en "hembioreceiver" i prisklassen under 4.000:- Yamaha verkar ha en del i "min" prisklass. Någon som har erfarenhet av dessa? Något annat fabrikat som rekommenderas?

-- Michael

Reply to
Michael Spångberg

"Michael Spångberg" skrev i meddelandet news:sGwee.136463$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

tpo

Yamaha RX-450. En mycket bra all-around-receiver. Lika bra till CD-avlyssning som för hemmabio! Idag kan du hitta den även under 3000-lappen, men den håller sig runt 3000-3500 på de flesta håll än så länge. Det finns ingen annan receiver som kan slå denna när det gäller balansen mellan kvalité-pris-funktionalitet. Här har du alltså en budgetreceiver med funktioner och kvalité som man oftast ser hos dyrare varianter, men det är något som Yamaha är väldigt känt för.

Jag har haft en sedan i höstas och är mer än nöjd med den. Det enda som jag saknar är en optisk eller koaxial ingång på framsidan (lämplig till Xbox ljudanslutning och liknande). I övrigt har denna receiver 2x optiska och 1x koaxial ljudingångar på baksidan. Jag får faktiskt för mig att denna receiver vann som bästa i budget klass enligt tidningen "Ljud och Bild" (får för mig det var i något höstnummer förra året). De andra rivalerna i samma prisklass, Denon, Cambridge och JVC, var inte särskilt imponerande.

Visit MheAd's live recordings / bootleg trading website:
http://members.chello.se/mhead/bootlegs

> [...]
Yamaha
> verkar ha en del i "min" prisklass. Någon som har erfarenhet av dessa?

Reply to
MheAd

"MheAd" skrev i meddelandet news:DB8fe.3239$184.2719@amstwist00...

Tack för ditt tips! Jag fick tag på en för 3.295 hos Expert. Dock heter denna RXV-450, men jag förmodar att det är den du menar. Har bara haft den i 2 dagar, så jag har inte hunnit utforska den så mycket än. Om man ska klaga på något, så känns fronten och volymratten mycket "plastiga", men det är ju ljudet som är det viktiga.

-- Michael

Reply to
Michael Spångberg

Det var så lite! Och ja, det var den jag menade (visste inte att det fanns ett "V" i modellbeteckning). Dock så vill jag bara påpeka att priset som du har betalat, nu när jag kollat på

, är för HÖG. Kikar du in på länken så kommer du att se att samma modell endast kostar

2135:- medan för samma pris som du har lagt på Expert kan du köpa ingen mindre än RX-V650 ( kostar 3220:-) !!!

Så om du har öppet köp på din vara, rekommenderar jag, om du orkar med allt tjafs, att lämna den tillbaka och beställa 650:a från Fyndbörsen eller köpa samma 450:a för avsevärt mindre pengar.

Skillnader mellan 450 vs. 650 är inte så stora men ändå uppenbara. 450:an är fortfarande mer värd för vad den har att erbjuda. Jag tror att de andra tillverkarnas receivrar i samma klass slår 650:an, vilket de inte gör med

450:an, som jag skrev i mitt tidigare inlägg. RX-V450:an har dessutom identisk processor som 650:an om jag inte misstar mig. Vad du får extra från 650:an är 7.1 ljud (istället för 6.1 som 450:an har), lite kraftigare effekt på förstärkaren (145W istället för 135W, vilket är obefintligt särskilt med tanke på att vi talar om DIN och inte RMS värde), en extra optisk digitalingång på framsidan (något som JAG skulle behöva i och för sig) samt S-video stöd. I övrigt är det likadant.

Det där som du skriver om frontpanelen, tja...jag tycker den är snyggt designad. Det som däremot stör mig är att displayen är orange-färgat. Tycker det ser lite billigt ut. Ljusblå display, tycker jag, ser bättre ut på en silver/titanfärgad komponent.

> [...]
> än. Om man ska klaga på något, så känns fronten och volymratten mycket
> "plastiga", men det är ju ljudet som är det viktiga.

Reply to
MheAd

"MheAd" skrev i meddelandet news:hnmge.3539$184.471@amstwist00...

Hmm... Dock är jag beredd att betala lite mer för en vara som jag köper i en "riktig" affär. Man slipper allt skickande fram och tillbaka om något fel skulle uppstå.

allt

köpa

Jag tror jag nöjer mig med min "dåliga" affär. Jag har god erfarenhet när det gäller Expert om något skulle krångla. De "fixar" problemet snabbt utan att ställa en massa dumma frågor.

Nästa steg i min "hembio" är att köpa 2 surroundhögtalare för de bakre kanalerna plus en center. Idag har jag som fronthögtalare 2 Black Pearl från Audio Pro samt en Sub+ för basen. Jag funderar på att köpa 2 st Audio Pro Image 12 och en Image 22 som center. VAd tror du om det?

Tycker

Håller med.

Tack för alla dina synpunkter och råd!

-- Michael

Reply to
Michael Spångberg

Okej, men Fyndbörsen är faktiskt en "fysisk plats", alltså en riktig affär. Dock pga läget där de befinner sig, får jag faktiskt för mig att de flesta av deras kunder beställer på internet. De är inga "rip-offs". De är kända för att vara kunniga och professionella. Du skulle inte ha några problem om du skulle beställa från dem. Det enda jobbiga är att beställa en TV och få den levererad per post. Det känns lite fel. För övrigt, var det just hos dem som jag köpte min Yamaha RX-V450 i höstas (som då kostade runt 3500:-).

22

Jag har Audio Pro själv. Det är ett mycket bra märke. Själv kör jag komplett Focus serien - SA-5 (front), SA-3 (center), SA-4 (bak) och så har jag bara SUB Focus kvar att beställa (som för övrigt är den enda produkt från Focus-serien som fortfarande marknadsförs, och enligt många deras bästa SUB).

Angående ditt val av center- och bakhögtalare. Jag tycker personligen att man ska hålla sig till en och samma serie (kanske med SUB:en som undantag) när man bygger ett surround anläggning. Högtalarna från samma serie är "röstmatchade" och är enklaste sättet att vara säker på att ljudet inte ska vara onaturligt på något sätt. Därför, eftersom du redan har Black Pearl, tycker jag att du gör rätt i och med att vilja kompletera med Image 12 och Image 22. Dock så tror jag att Black Pearl är mer röstmatchad med de övriga "Black"- högtalare. Så egentligen, den perfekta lösningen skulle vara att köpa Black Diamond golvhögtalare som frontar + Black Vector som center = använda dina befintliga Black Pearl som bakhögtalare istället! Detta kostar nog lite mer, så det är helt upp till dig. Men jag tror inte att Image 12 och Image 22 skulle vara dåligt val heller - bara inte det bästa. Vad du än bestämmer dig, håll dig borta från att leta efter något från en helt annan serie (av redan nämnda skäl), särskilt när det gäller kombination av frontar + centern.

När det gäller ditt val av Sub som du redan har, är det en SUB+ MK2? Om det är det, ja, så tycker jag att du (i framtiden i alla fall) skulle kunna byta upp dig till en bättre sub. Antigen SUB Focus (kostar drygt 3000:-) eller en av sub:ar från samma Image serie.

SUB+ är väl bra för att användas i ett Stereo HiFi system som kompletering för högtalarna som inte har så kraftig basåtergivning, men jag tror inte den är bäst för hemmabio, särskilt inte för Image serie som är klart i en annan (högre) klass.

Hälsningar.

Reply to
MheAd