Reagerar en joniserande brandvarnare på koloxid?

Reagerar en vanlig joniserande brandvarnare på koloxid från t ex sitatuationen där spjället till en kamin stängts för tidigt?

Anders

Reply to
Anders Skelander

Anders Skelander skrev:

Jag tror inte man kan lita på det. Brandvarnare detekterar rökpartiklar, koloxid är en gas. Men om det samtidigt kommer in rök kanske det funkar. Jga har för mig att kolmonoxid är tyngre än luft och når inte upp till brandvarnaren även om den skulle detektera.

Men det finns detektorer som varnar för koloxid.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund