Skarva drivremmar

korta av

Har du art nr p=E5 feltema remen?

Reply to
buss100

Ken skrev:

korta av=20

Det =E4r inte helt sant. Jag har sett drivremmar som de facto =E4r skarvade. Skarven liknar den som man g=F6r med flera h=E4ft- apparats tryckningar bredvid varandra. Dock f=E5r inte driv- rullen ha f=F6r liten diameter. Det fordras dock verktyg f=F6r att kunna utf=F6ra skarven.

Reply to
Ralph Höglund

Visst, vill man kosta på mycket mer än vad en ny rem kostar så kan man låta en firma skarva den. Att han skulle kunna fixa det själv är inte tänkbart.

Ken:

Det går att skarva plattrem genom att kapa den i en flack vinkel mot remmen, så att skarvens yta blir så stor som möjligt. Därefter limmar man ihop remmen.

Jag har personligen, under många år, använt en pelarborrmaskin som drivs av en rem skarvad på detta vis. Om det kommer att fungera för Peter Justesen, går naturligtvis inte att sia om.

--
Hasse E.
Reply to

Tyvärr så är det ingen Elektrolux. Då hade nog inte tvekat att köpa en ny rem. Denna heter Electrostar ( senare Starmixer tror jag). Och jo jag tror också att remmen får jobba ganska hårt. Har hittat en "för lång" på Biltema för 39kr. Skall göra ett försök att korta den. Det finns inte plats för ytterligare tryckrullar, annars tack för tipsen. /peterj

Reply to
Peter Justesen

=F6pa en ny

=F6rs=F6k att

sen.

Vad =E4r det f=F6r typ av rem? Hiflex har alla m=F6jliga typer liknande bilens fl=E4ktrem.

Reply to
buss100

är det en kilremm - eller en flat.

hur mycket justermöjligheter finns det.

kilrem kan jag tänka mig skulle kunna kortas om man skär väldigt diagonalt snitt och sedan limmar med för kilremsmaterialet lämplig lim

nu är kilrem ofta en blandning av textil och gummi, så det kanske inte är helt lätt att hitta en bra sådan.

Elfa hade/har en o-ringssats som man själv kunde kapa till o-ringar från runda gummiband - limmet - av special cyanoakrylattyp från locktite som följde med är det värsta jag har sett när det gäller att fästa på gummi

Limmade och satte ihop ända till ända på gummibandet så gick gummibandet av innan limfogen släppte från gummit när man sträckte ut det maximalt, helt sanslöst - det är något sådant i limväg du behöver hitta - dock glöm Elfas o-ringsats - den kostar mera än de 400:- för ett orginaldrivrem...

Det är en flatrem. Om man lägger den i en jämn cirkel så blir den 115-120mm. Bredd 10-12mm Tjocklek 2-3mm Armering i mitten. Har nu skarvat den nya remmen halvt-i-halvt. Limmat den med solution (cykelslangslagningsmedel) och zick-zackat den på symaskinen. Nu går maskinen igen men hur länge får vi se... :-) /peterj

Reply to
Peter Justesen