Hjälper antennförstärkare mot dålig bild på TV-kort?

genom Composite eller S-video-kontakten?

Billiga TV-capturekort i 300-400 kr klassen

och filtrera och filtrera i efterhand innan jag hittade

--

den skruvas in uppe vid antenn - ingen annanstans.

just brus...

Om din TV/videocapturekortet har 5-6 dB i brusfaktor

och har lika mycket gain + 6 dB som kabeln ner till TV:n

Reply to
Sado

"Sado" skrev i meddelandet news:nwLrb.37271$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

/Micke

Reply to
Micke

"c.j[DOT]w" skrev i meddelandet news:bomboi$1ffafb$ snipped-for-privacy@ID-96470.news.uni-berlin.de...

Jag har samma kort med samma problem. Jag vet att signalen är bra ifrån antennen, har testat med TV. Misstänker att det är kortet som är av dålig kvalitet.

Reply to
Sven

Låna en tv och testa bilden först innan du gör nåt annat!

Ralph

Ralph Höglund

Cable betyder i det här sammanhanget S-kanaler. TV 1,2,3 och 4 brukar ligga på VHF III , medans andra kanaler brukar ligga på S-bandet.

Vissa tillverkare använder därför uttrycket Cable istället för S-bandet.

Du bör lätt kunna se ifall kontakterna är rätt kopplade eller ej. Kanske kan du låna en lite större tv >25" och prova med?

Sådana här störningar kan också komma ifrån dålig kontakt i uttaget. Skruva loss kåpan på uttaget och mickla lite med sladdarna däri samtidigt som du tittar på bilden , just för att lokalisera ev. glapp. /Morgan

Reply to
Morgan

Eftersom du bor i lägenhet tycker jag du ringer felanmälan så kommer en tekniker och kollar ditt uttag, så gjorde jag...Jag tyckte kontakterna såg rätt kopplade ut, men tydligen satt de i fel ordning eller vad teknikern sa. Sedan visade det sig också att antennkabeln jag köpt på biltema (10meter) dämpade för mycket vid högre frekvenser. Citat från teknikern: "vafaan, den här dämpar ju som en 50-meters kabel!" En antennförstärkare FÖRE 10meters kabeln förbättrade bilden betydligt(men det gjorde ingen skillnad efter kabeln eftersom signal/brusförhållandet då redan förstörs av kabeln)!

Observera också att de flesta tv-kort enligt min erfarenhet har ganska bra composite/s-video in medan tv-tunern kräver bra signalstyrka för att inte brusa (ni pratade något om detta ovan). Av mpg-filmen du länkade till tycker jag det ser ut som at bruset endast kommer från för dålig antennsignal eftersom bruset ser väldigt likformigt ut, annars borde det varit horsontella slumpartade linjer och förvrängingar av bildens kanter. Jag hade förut även problem med störningar från datorn (har ett Avermedia-kort) och då kapade jag +5v kontakterna på kortet och kopplade in en extern +5v regulator och de problemen blåste bort. Jag lånade även ett Pinnacle PCTV- nånting kort från en kompis och obs att det kortet redan har en intern regulator så om ditt kort är samma kan du utesluta att det är störningar på datorns +5v som stör. Det kortet jag lånade tog ström från

+12v och reglerade till +5v på kortet.

Kolla gärna på

ang. ombyggnad pga störningar från datorn, men det var nog som sagt inte aktuellt i detta fall (kolla bild 15 och framåt).

Mvh Martin

Reply to
Martin Ingström

klipp...

Vet inte om jag har full koll på antennkablar men till ett nät i en villa hade jag tagit ktv1.1/4.9 (om jag skulle välja ur Elfa, 1.0/4.8 räcker annars). Kontakter, i den mån du behöver några, skulle bli typ F för inkoppling i fördelare och splittar. I själva antennuttagen behövs ingen kontakt för anslutning av antennätkabeln. Mellan utag och TV kan man ha färdiga kablage av lite följsammare typ även om det går att göra sin egen kabel. Då IEC-kontakter (vanliga TV-antennkontakter) brukar vara av tvivelaktig kvalité kan man ta F-kontakter och övergång (adapter) till IEC. "Man får vad man betalar för" brukar gälla för dom här kablagen om man inte lyckas hamna hos någon skojare som tar hutlöst betalt för en skitkabel (bildligt). Sedan avgör ju befintliga rördragningar och annat i huset hur man ska dra kabeln och sätta upp eventuella fördelare och splittar. Tala gärna om hur uttagen ligger i huset så kan jag nog speca upp det lite mer. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Håller totalt med i allt du skriver nedan. Dock tror jag inte att jag orkar (det kostar ju lite också) sätta ihop en switchomvandlare även om det helt klart vore det bästa. Jag tänkte testa hur mycket spänning kortet _egentligen_ behöver. Det måste ju finnas någon tolerans på matningsspänningen tycker jag. Tänker isf prova med en low-dropout linjär regulator för att köra kortet på 4.7-4.8v. Hittade en lämplig regulator från maxim som tydligen skall klara det. _Om_ det funkar är det helt klart både enkelt och billigt och bra!

Jag undrar för övrigt vad kortet ska ha 500mA till när t.ex Pinnacle PCTV nöjer sig med en bråkdel av det (och följdaktligen har en 7805 på kortet....). Vet inte om (den något värdelösa) NICAM-dekodern drar en massa ström kanske.

De siffror jag nämde om signalstyrka kom INTE från mitt tv-kort utan från teknikerns (dyra och habegärsskapande) mätutrustning!

Lite off-topic men: Jag har tänkte slänga ihop en "universalnätdel" och tänker mig en brutal switchhistoria följt av en linjärregulator. Jag tänker mig att switcha mellan 0 och 20-30V till en kondensator via en drossel följt av en linjärregulator(ev. hemsnickrad med opamp+fet). Med högfrekvent PWM ska en microprocessor hålla spänningen före linjärregulatorn någon volt högre än önskad utspänning. På detta sätt skulle man få hög verkningsgrad (istället för att linjärreglera direkt från 20-30V och bränna bort en jädra massa energi i form av värme). Frågan är bara om det går att få tillräckligt lite rippel om man tänker sig att man vill kunna ta ut ett par Ampere över hela spänningsområdet. Det borde i princip vara möjligt tycker jag, och framförallt kul, hehe.

såg

spela

styrka.

57-58

skrattade

Reply to
Martin Ingström

Hej Anders och alla andra. Den här tråden har divergerat en aning men här fortsätter delen med antennätet. Följ

så kan du se ett försök till att visa hur det kan se ut och hur man göra sin egen beräkning. Bilden är snappad från Autocad och finns i dwg-format också fast inte utlagd på nätet. Eftersom du redan har förstärkare så kanske du kan använda den. Den verkar ju två utgångar så du sparar en splitt där. Ska du ändå byta så ta en med så lågt brustal som möjligt. Signalstyrkan vid antennen kan jag bara uppskatta när jag inte är på plats, utan instrument är det svårt även på plats.... Normalt brukar man vilja ha mellan 60 och 80 dBuV i uttagen (1-10mV). Lägre än 60 kan ge brusig bild och högre än

80 kan göra att bilden "viker" sig. Ser man det så förstår man vad jag menar. Antennuttag har alltid två anslutningar, en in och en ut, som man måste hålla reda på. Som vanlig (i hf-sammanhang) är det viktigt med terminering och alla uttag i slutet på en slinga ska förses med 75 ohms slutmotstånd. Till uttagen tillkommer upphöjningsramar om du inte har väggdosa. Om jag har missat något i din skiss så får du säga till eller göra en egen ritning, grunderna finns ju nu. Steve
Reply to
Steve Dahlqvist

Definitivt inte offtopic. Och det är som jag sa bara en aning ifrån det första inlägget. /Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Har du brusfri blid på alla kanaler i dag så kanske du kan köra med dena gamla men jag ska inte bli tjatig :-) Vitsen med antennuttag (bl.a.) är man ska slippa terminera utanpå uttaget. Torbjörn förklarar detta utförligt och bra på annat ställe i tråden. Slutmotstånd i sista uttaget i varje slinga istället för koaxialkabel till nästa uttag. Uttagen kopplas i serie efter varandra. in och ut brukar vara utmärkt med pilar eller motsvarande. Slutmotståndet (termineringen) ser lite ut som en bit koax med ena änden uppskalad så det är enkelt att koppla in det. Sedan kvittar det om man har anslutet någon TV eller inte, det behövs inget motstånd i kontakten när TV:n är urkopplad. /Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Hittade dessa data hos en tvantennhandlare: Bedea koaxialkabel KTV 1,1/4,9, vit Metermärkt vit koaxialkabel med homogen kopparinnerledare, fläta och folie. Ytterdiameter 6,8 mm. Finns på:

  • Bobin 100 m (5 bobiner/låda=500 m)
  • Trumma 500 m

Dämpning/100 m

100 MHz 5,6 dB 500 MHz 12,9 dB 800 MHz 16,7 dB 2050 MHz 28,1 dB

Det borde bli 1.67 dB på 10 meter och 800 MHz. Förluster i anslutningar får man uppskatta men av erfarenhet vet jag att det stämmer rätt bra med verkligheten.

Gränserna 60-80 dBuV är vad som rekomenderades av CANT när jag höll på med kabeltv. Beroende på tuner i TV:n så kanske det finns mer eller mindre utrymme för toleranser. Man strävar efter att ha alla kanaler på samma nivå men det är inte lätt eftersom alla kanaler inte ligger lika starkt efter antennen. Vissa förstärkare har separat reglering av vhf och uhf vilket kan ge en viss möjlighet till få det samma nivå över hela. I större nät används separata förstärkare och frekvensomvandlare för att dessutom få kanalerna på en "bra" plats i spektrat. I hemmiljö är det nog inte ekonomiskt försvarbart med sådan utrustning utan man får skruva till man blir nöjd. /Steve

CANT = centralantennleverantörsförening om jag minns rätt..

Reply to
Steve Dahlqvist

När ni ändå diskuterar antenner och dyl. jag har i mitt hus endast en dålig kombi antenn utan förstärkare (och har kass bild). Om jag ska sätta in nytt vad är det bästa att satsa på?? Ska man bara köpa en "bra" uhf antenn + förstärkare och köra boxer?? Har idag 3 tv´s och tar in kanalerna på en digital sat mottagare, har en videosändare vid huvud tv´n och mottagare i kök/sovrum. Ska jag bara satsa på boxer (uhf) eller hela bandet (vhf/uhf)? Vad rekomenderar ni för märken? Duger biltema/Classe eller ska det vara nått annat?

Anders

Reply to
Anahka

Elfa är Dyrt (tm) :-))

Standardkabel fullskärmad KTV1.1/4,8 är bra till det mesta, även satellitmottagniong som ställe rlite hägre krav vid långa kabellängder.

Mina favoriter under många år är Wisis produkter. Deras kabel MK90 (fd MX82) passar till nästan allt du slänger på den.

F-kontakter överallt förstås, och så få IEC-kontakter som möjligt. Där man måste, använd F-kontakt med övergångsadapter eller högkvalitativa IEC från Wisi t ex DV60/DV82

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Reply to
Marcus AAkesson

För allt antennmateriel rekommenderas Wisi, det är ofta bättre prestanda från början och håller rminst dubbelt så länge.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
> [...]

Sådär. Inte botten men långt från top quality enligt min uppfattning. Prisskillnaden upp till Wisis produkter tycker jag är klart befogad om man slipper besvär vid installation, eller ett besök på taket vid annan tidpunkt. Jag har också satt upp master på tak som krävde mobilkran för att lyftas på plats, och då är liksom merkostnaden för bästa möjlig antenn lätt hemräknad i livslängd.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
> [...]

Antingen direkt hos Wisi om man är installtör eller likande, annars hos fackhandeln för Radio/TV. Här i GBG finns det hos Seths i Mölndal t ex. Ring Wisi i Malmö och fråga, 040-22 02 10

De har en väldigt enkel hemsida på

men på
finns komplett online-katalog.

Kan ju också nämna att man ofta hittar head-end-utrustning (dvs huvudcentralen i centralanläggningar) tillverkade av Wisi, Fuba och Teleste som installerats på någon vind för 10-15 år sedan och sedan bara fungerat.

För ordningens skull får jag väl säga att jag inte har någon relation med Wisi mer än som mycket nöjd kund. Har nog aldrig behövt returnera en enda grej. Däremot jobbar jag med antennrelaterade produkter inom RF-området för ett annat företag som dock ej tillverkar TV-antenner eller liknande.

/Marcus