Program

Hejsan... Jag undrar om det finns något bra program för att göra kopplingsscheman?

Programmet skall kunna köras i Windows ME.

MVH. Robert

Reply to
Robert Vorbau

Det undrar jag med. Kanske det finns elektroniksymboler till Autocad?

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

visst finns ju elprocad men det kosta många tråkiga stålar...

Reply to
Lasse

Autocad är nog inte det bästa...

ta hem demoversionen av Microcap eller någon anna typ av kommersiell spice-simulator (orcad/pspice) - då kan du också simulera kopplingarna.

schemadelen brukar kunna göras hur stor som helst i antalet komponenter, medans simuleringen brukar begränsas till en eller ett par dussin komponener.

Jag valde microcap som simuleringsprogram en gång i tiden just för att den simulerade med mesta antal komponeneter gentemot Pspice, som även räknade komponenetrna inuti opampar mm. - klart frusterande...

nu fins ju också p2p-nätverk som kan rätta till dyliga saker...

--
annars får man titta på kommeriella program som Pcad 2000 eller
motsvarande - det fans mer förr i tiden medans numera är det kopplat

Torbjörn Ekström

Hej Jag tycker att du skall använda Eagle Cad. Det finns att ladda hem en gratis version. Där kan du också göra mönsterkort. Bra program att börja med. Anders

"Robert Vorbau" skrev i meddelandet news:2WOkc.91334$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Reply to
Anders

Om du menar rita scheman finns nästan hur många program som helst, alltifrån demo till freeware och till proffsversioner (flest). Men många hempulare verkar använda eagle från cadsoft. Freeware schemaritning och jag tror även layout, om man nöjer sig med ett begränsat antal komponenter/lager.

/Per-Åke Som inte själv har använt just eagle.

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!
Reply to