Problem med TV

Hej,

Jag äger en Luxor 28" TV modell 180 7023 (made in germany). Den har nog
varit med i ca
10 år men de senaste dagarna har den börjat krångla. det som händer är
att bildröret släcks ut (svartnar) ca en 1/2 sekund för att sedan
komma tillbaka. Strax innan det svartnar kan man se att bilden
ljusnar. Problemet verkar något slumpartat och när det väl börjar kan
det pågå en stund för att sedan försvinna. Vid två tillfällen har
dessutom tv:n visat myrornas krig efter att detta inträffat (den har
tappat kanalen). Detta åtgärdades med en omstart. Jag tror att
problemen är värre när tv:n är kall (eller snarare när den värms upp),
men felet har varit för kort tid för att jag ska vara säker på att det
inte är helt slumpartat.

Min första tanke var att någon eller några lödningar är mattade och
behöver göras om (verkar vara ett standardfel på många tv-apparater).
Tar dock gärna emot andra förslag från någon som har erfarenhet av
samma Luxormodell (eller snarlik). Var bör jag främst leta efter
skadade lödpunkter ?

Jag tänkte öppna apparaten och försöka gå igenom kretskort och leta
efter suspekta lödningar. Jag har ingen erfarenhet av tv-reparation,
men har dock "allmän" elektronikkunskap och lödkunskap. De höga
spänningar och de stora (?) kondensatorer som sitter i en tv
avskräcker mig dock något. Hur ska jag vara säker på att klara mig
från stötar ? Räcker det att dra ur apparaten ur vägguttaget  och
låta den stå över natten (för att ladda ur ev. kondingar helt) ?

Tacksam för tips !

/Johan
--

Johan Johansson

Re: Problem med TV

Troligen högspänningstransformatorns lödningar som lossnat.

--

 + Ken +

Re: Problem med TV

Hej,

Vilka säkerhetsrisker bör jag tänka på då ? Det känns som
högspänningstransformatorn ger riktigt höga spänningar. Det kanske
inte handlar om så starka strömmar dock ?

/Johan
--

Johan Johansson

Re: Problem med TV

Om du låter tv:n vara bortkopplad från nätet ett tag
så hinner kondingarna att ladda ursig.

Re: Problem med TV
On Wed, 17 Sep 2003 19:45:23 +0200, Demmpa

Just så.  Har man haft den avstängd ett längre tag
är det ingen fara att löda om där.
"längre tag" = flera minuter.

--

 + Ken +

Re: Problem med TV

Ok, jag ger mig på den i morgon. Tack för tipsen !

/Johan

--

Johan Johansson

Re: Problem med TV

Troligen en kondensator med extra hög pulstålighet.
Om man byter en sådan måste den nya vara minst lika tålig,
annars går den nya sönder rätt snabbt.

Det är just tunga, stora och varma grejor som oftast lossnar
i lödningarna och sådana som rör på sig av någon anledning
Värme är ofta en sådan orsak, det är därför ovanstående
komponenter ofta lossnar med tiden.

--

 + Ken +

Re: Problem med TV

Kolla lödningarna till större komponenter som hs-trafon och annat tungt.
Vissa spolar vibrerar och skakar sig loss från lödningarna efter
några år.

Knacka på korten med något som inte leder ström och se om du kan
lokalisera i viket område felet finns.

Site Timeline