Problem med digitalkamera

Min gamla digitalkamera Sony Mavica vägrar plötsligt att fungera. Det står "format error" i displayen. Den använder alltså vanliga disketter som lagringsmedia. De är formaterade på en PC med Win XP. Enligt kamerans bruksanvinsning beror "Format Error" på att disketterna är felformaterade, men de fungerade ju i förra veckan! Någon som har någon ide? Kanske dags att byta den gamla trotjänaren? Stig

Reply to
Stig Hansson

Kolla tråden se.dator.sys.unix - "Mystiskt fel i MS-DOS!". Prova att formatera disketten i en maskin med äldre operativsystem. Gärna w95, eller msdos 3.3 ;) Du kan också prova "newfs_msdos -f 1440 -L foo fd0" i freebsd.

Kommer du åt skadar det säkert inte att rengöra läs/skriv huvudet.

formetera disketten med kamerans inbyggda formaterare. brukar funka bäst enligt mina tidigare erfarenheter med dessa kameror.

Lycka till , Mvh Johan

Reply to
Johan Stenkilsson

Har du provat att formatera disketten med Mavica'n själv?

Lars-Åke

Reply to
Lars-Åke Aspelin

Formatera i kameran eller i datorn, men väl FAT (16) Inte FAT32 för då kan inte kameran läsa disketten.

Pepe

"Stig Hansson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Reply to
Pepe

Vänta lite, inte kör man väl normalt FAT16 på disketter, det brukar såvitt jag minns från DOS-tiden vara FAT12 på disketter!

FAT16 respektive FAT32 har väl normalt inte använt på sådana små medier? Kan inte direkt se någon anledning heller innan man kommer upp i sådär 4 MB (1k block i FAT12) eller så.

Arguing for JAVA because it works on several platforms is like arguing
for anal sex because it works for both sexes.
Reply to
Ichimusai

Rätt. Det är FAT12 på vanliga PC-disketter.