Pressade SVCD?

Kan inte annat än hålla med om det...

Hmm. dags att leta - hör jag.

Nja, där håller jag inte riktigt med, tycker nog att XviD har haft oacceptabla artefakter hittils - i allafall med standardinställningarna.

Och det tar _tid_ att sitta prova ut ev. bättre alternativ, speciellt som opåläst inte vet _var_ man skall krana för att tabort/minska de oönskade effekterna.

I och med 1.0 så verkar dom ha fått till det mesta nu då versionena innan så var tex. snabba fingrar på piano ganska 'trasiga', för att inte säga rena kodfelsglitchar i interace-mode och 2-pass samt i långsamma helskärmsåkningar/förminskningar så blev det långa 'skuggor' efter objekten i plana enfärgade omgivningar osv.

Det mesta av detta verkar vara borta nu trots ungefär samma intällningar - så något har ju hänt 'därbak'

Nu tycker jag heller inte att den är så mycket besvärligare än divx att ställa in, dessutom är den inbyggda filesizecalkylatorn himla behändig när man skall skatta max filstorlek gentemot bitrate med ljudfilstorlekar inräknade - och fungerar bra.

(allt kört under virtualdub)

--
Men jag är kanske bara grinig som vill ha nära DVD-kvalitet
på mina inspelningar trots 1/4 filstorlek i jämförelse med DVD :-)

Kan ni tänka er....det hjälpte. Nu spelar den (S)VCD .

Tack alla (speciellt mw) för hjälpen. /Morgan

Reply to
Morgan

Endian heter det väl eller tänker du på något annat? Tror att JPEG alltid är Big endian. Fö. använder Suns bitmapformat också Big endian. Suns datorer använde ju länge Motorola 68k processorer som är Big Endian.

Reply to
Joel W.

Givetvis - men liten eller stor 'indian' trodde jag var en välkänd försvenskad 'slarvutryck' av endian bland lågnivåkodknådare... åtminstone i min omgivning...

Torbjörn Ekström

Säkert. Som tur är är jag inte låknivåkodae (sicket slit).

Reply to
Joel W.

Många jobb är väl "slit" egentligen, men lågnivåkodande kan faktiskt vara rätt intressant. Visst, det blir lite mer att tänka på när man inte har en kompilator som ordnar så att man kan "fuska" och förenkla men är man noggrann och jobbar systematiskt och genomtänkt så är det egentligen inget problem. Fördelen är att man inte heller begränsas av att ha en högnivåkompilator mellan sin kod och maskinkoden vilket innebär att man kan utnyttja helt andra möjligheter för optimering m m.

Det är dessutom väldigt nyttigt att ha erfarenhet från lågnivåkodande även när man jobbar med högnivåspråk. Jag skulle nästan vilja säga att det är en föutsättning för att kunna optimera sin kod eftersom man då måste förstå en del av hur kompilatorer jobbar egentligen.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Det är inte roligt förrns man assemblerkodat på maskiner med variabla byte-storlekar...

Ichimusai