Pressade SVCD?

Hej. Jag har en kund som har köpt en DVD vid namn Lenco DVD-11. Att det är skräp fattar ju vem som helst , men i manualen står att den ska klara VCD o SVCD , vilket den inte gör (audio och DVD går bra).

Står inte ifall det gäller pressade VCD eller brända , men när det gäller SVCD så finns det väl bara "brända" ?

Kvalitén avslöjas , om inte annat , när man väljer meny-språk. Danska blir svenska o tvärtom.

Men , finns det skivor att köpa i SVCD-formatet?

/Morgan

Reply to
Morgan

Gå hit

eller sök på nätet. VCD finns att köpa "legala" skivor och VCD är en väl etablerd standard. Stöds av alla DVD spelare numera. SVCD stöds också av en del dvd spelare men inte alla.

Detta var ursprungligen ett kinesiskt format eller något i den stilen, det är en standard i sig men vad jag minns är det inte antaget som en standard och stöds då inte av alla tillverkare. Vad jag vet finns det begärnsat antal "legala" filmer osv att köpa.

Problemet nu när dvd har slagit igenom så är dessa format inte så intressanta längre. Det var dock populärare förut med vcd och svcd speciellt i asien med syfte på piratkopior och liknande.

SVCD däremot är mycket bättre kvalite än VCD tror att svcd var 480*480 vilket kan jämföras med en del andra format som DivX och Xvid och ligger i samma klass som runt 640*360 upplösning. Dock blir svcd filer dubbelt så stora som vcd.

Reply to
Dennis

Föresten, glömde, är du intersserad av att kunna spela svcd och vcd så rekomenderar jag philips (om du nu köper rätt spelare) men de flesta av deras modeller klarar vcd, svcd, textning och bra bild, bra funktioner och pris. Inte bäst men klarar många format och fungerar bra.

Reply to
Dennis

Hej Dennis och tack för dina svar. Jag uttryckte mej nog lite luddigt. Vad jag syftar på är , ifall det står att den ska klara SVCD så ska den väl klara att spela upp en bränd SVCD-skiva?

Ex.vis kommer jag ihåg att de första AKAI-modellerna skröt om att de kunde spela upp VCD , men det gällde inte brända VCD utan bara "legala" / pressade eller var nu skillnaden ligger.

Min undran var ifall de (Lenco) kört "samma trick" ? /Morgan

Reply to
Morgan

Pressade skivor resp. CDR har sektorer som skvallrar vad det är för typ av skiva och tillverkaren av uppspelaren kan spärra ut CDR-varianter pga. påtryckning från mediaindustrin eller för att spara marknadsutrymme för 'avancerade' modeller...

Så har det varit på många DVD-uppspelare som vägrar spela upp framförallt DVD-RW (av någon anledning) trots att det rent tekniskt avläsningsmässigt inte fins några som helst hinder.

Det ser man nu på lågprisDVD-spelare som nu snarar konkurrerar med 'kan ta allt' inclusive DivX och mpeg4 gentemot märkesmaskinerna istället för att satsa på design och finnish.

Det tråkiga med 'digitalt' är att det snart inte finns så mycket man kan göra åt själva bild och ljudkvalitet då mini-nivån redan hör till kategorin 'mycket bra' redan på 500:- modellerna och det är svårt att sälja 3000:- maskiner där bild och ljudförbättringen gentemot 1000:- maskin knappt märks...

: : Det tråkiga med 'digitalt' är att det snart inte finns så : mycket man kan göra åt själva bild och ljudkvalitet då mini-nivån : redan hör till kategorin 'mycket bra' redan på 500:- modellerna : och det är svårt att sälja 3000:- maskiner där bild och : ljudförbättringen gentemot 1000:- maskin knappt märks... : : : /TE

Det stämmer bra , men där skillnaden _märks_ är bl.a. menyer , antalet utgångar , fjärren , skramlande mekanik , sönderkopierade bruks. o allt annat som är svårt att göra bra utan att det kostar för mycket.

Kan synas som en petitess , men jag tycker det är B när släden hackar in/ut. För att inte tala om fjärrarna , ser ibland ut som om designern bara släppt knapparna bakom ryggen.

Felet är ju inte att kvalitén är sämre på billigare apparater , utan att folk har lika stora krav på de billiga som på de dyrare.

Provar min fråga igen , SVCD är väl bara ett "pirat-format" , eller vet någon ifall det säljs pressade SVCD-filmer legalt ?

/Morgan

Reply to
Morgan

Jaha men då ska du absolut konsultera URLen ovan, jag köpte en Philips

723 enbart pga referenserna när vi skulle skaffa DVD här hemma. Just för att den klarade VCD och SVCD. Jag har kunnat spela precis allt jag har, orginal skivor, brända skivor, inga problem alls.

Däremot stödjer den inte ISO-MPEG vilket är lite synd samt den har inte jättebra stöd för mp3 skivor men de var inget jag tyckte var viktigt.

Ska dock skaffa en ny spelare snart, då blir det en kiss dvd spelare, då jag vill kunna spela divx, xvid, ogg och annat skoj :)

Reply to
Dennis

Jag utelämade just de mekaniska detaljerna ;-) De och användarvänligheten i menyer och design mm. är i stort sett det enda som är kvar för tillverkarna att kunna ta ut mer pengar på. - och när det gäller mjukvara och att hantera olika format så är det ett billigt konkurrenssmedel även i lågprissegmentet då det är billigare att åtgärda dålig mjukvara än hackande och gnisslande slädar och dåliga fjärrisar...

KISS mfl. säljer ju trots att kvaliten inte ens är i närheten av japsarna just för att de hanterar dom 'stora' mediaformaten som är populära på Internet, medan dom stora drakarna (utom Philips) drar och fördröjer på det så mycket de kan och hade helst viljat slippa dessa helt nu och i framtiden om det gick.

Jo, man är bortskämd nu då det inte idag fins samma självklara koppling mellan utförande och finish mot smärtan i plånboken som förr. en Bang och Olufsen skulle kännas som om man fått en hård knä rakt på pungen pengamässigt för att fullt 'njuta' av produkterna, jag menar, ser man bara stjärnor och en svag röd ridå i synfältet innan man svimmar från smärtan i plånboken så ser man ju inte att man har köpt sig en förklädd Philips-maskin och att det är bättre gjord mekanik i den billiga 1500:- Panasonicen ;-)

Asien... sedan om innehållet är legalt, det är annan sak

- men pressat är det, kommer ihåg en av vår mer beresta kollegor som kom hem med ett 50-tal pressade VCD på olika filmer (kostade bara några spänn styck), för att upptäcka att det var fel TV-system, asiatisk textning och tom. dubbning...

- det är några år sedan och idag kan man fixa formaten på moderna DVD-spelare eller på datorn även om det senare är lite omständigt, men kinesisk textning och dubbning hjälper det inte emot hur mycket datakraft man än har...

--
Här i Europa var dom analoga videoskivorna (videodisc??)
redan etablerade bland dom som tycket att det var värt det,

"Pressade" SVCD fanns (men kanske inte *finns*) att köpa.

Från

(några år gammalt): "SVCD titles are currently commercially available at least in mainland China, Hong Kong, Taiwan, Malaysia, Thailand, Singapore and India"

Hittade även följande via Google: "SVCD was produced in Main Land China only. Some 100 titles were made in

1998/99, however, due to the relatively high manufacturing cost, all software maker only interested in the large volume sales ordered by the player manufacturers. These manufacturers purchased the titles as grifts and packaged with the set. Usually they gave out 10 disc per set. Since end 1999, there was no more new titles."

Om spelaren klarar VCD är "VCD header trick" kanske värt att testa:

/ mw

Reply to
mw

Tillägg till mitt inlägg:

Morgan, du/ägaren kan ju alltid försöka att kontakta Lenco via formuläret på hemsidan:

Enligt spec:ar jag sett anges mycket riktigt att DVD-11 skulle vara "SVCD-kompatibel", men informationen på videohelp.com säger något annat... Kanske finns någon firmware-uppgradering tillgänglig? Man kan ju hoppas att Lenco (mina första riktiga stereolurar 1972 :-) själva vet hur det ligger till...

/ mw

Reply to
mw

"mw" wrote mn> Enligt spec:ar jag sett anges mycket riktigt att DVD-11 skulle mn> vara "SVCD-kompatibel", men informationen på videohelp.com mn> säger något annat... Kanske finns någon firmware-uppgradering mn> tillgänglig? Man kan ju hoppas att Lenco (mina första riktiga mn> stereolurar 1972 :-) själva vet hur det ligger till...

Lenco gjorde inte dom skivspelare också L75 och B52, på den tiden var det väl ett Europeiskt företag. Om jag minns rätt så var det Schweiz. Men jag kan ha fel.

/Micke W

Reply to
Lizardking

"mw" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@uni-berlin.de... : Tillägg till mitt inlägg: : : Morgan, du/ägaren kan ju alltid försöka att kontakta Lenco via formuläret på : hemsidan: :

: Tack för det. I en FAQ på nämda sida hittade jag följande:

Can I play VCD/SVCD on my Lenco DVD-player?

Model DVD-12, DVD-14, DVD-15, DVD-16, DVD-17, DVD-20 and DVD-21 can play VCD 's, SVCD and Photo-CD's after you have taken the below steps: Activate Setup Menu and select the "Password Setup Page Icon". (do not press enter/play) Then press the number 110 on your remote control. When above has been done correctly the TV-screen will show the text "ON". After turn "Off" the unit and "On" again, the setting is operational.

DVD-11 (ny modell) kanske också inbegrips däri. Ska testa det på måndag. Men fan att det ska vara så omständligt. Skulle inte förvåna mej ifall garantin ryker all världens väg efter "aktiveringen". Vad säger man då till kunden??

Passar här på att tacka alla för hjälp o info. /Morgan

Reply to
Morgan

Nej, så är det inte alls. Det finns pressade SVCD filmer.

Ja. I alla fall har det funnits. Hur spritt det är nu vet jag inte. Det är väl troligt att det mesta bränns i DVD nu.

Reply to
Mikael Wahlgren

Du tänker på laserdisksystemet, jo det slog väl inte på bred front men var inte ovanligt hos audio- eller videofilerna. Idag tror jag de flesta som köpte sådan använder den som dammsamlare.

He is no fool who give what he cannot keep in order to gain what he
cannot lose.
Reply to
Ichimusai

+Ichimusai wrote

Njae, det finns ju en hel del filmer som inte finns annat än på LD (och VHS), vet flera som var riktiga LD-entusiaster som iofs kör DVD idag men som har sin LD framme och använder den när dom vill se dessa filmer.

Detta märks tydligen väldigt bra på de butiker/företag som sysslar med att köpa/sälja LD, de filmerna som finns återutgivna DVD också finns i överflöd, de filmerna som bara finns på LD lyser med sin frånvaro.

Det är ingen som gör kulturgärningen och captura in dom med TV/videokort och sedan komprimerar till XVID/DIVX-format???

- själv måste jag säga att opensource XviD börja bli riktigt bra med nylanserade 1.0 versionen och de kommersiella DivX får fan i mig börja se upp nu...

Jodå det händer. Ett exempel är Blade Runner som mig veterligt bara finns som Directors Cut på DVD (väldigt synd med tanke på hur mycket sämre den versionen är än originalet). Någon har dock fångat originalklippningen från LD och lagt ut på nätet.

XviD har varit minst lika bra som DivX i över ett år men det är/var mycket svårare att använda.

Reply to
Joel W.
[...]

Jag tror dock att de flesta med lite sug efter snabbt fördes över även till DVD när den slog igenom, men det kan säkert finnas en och annan. Någon speciell du tänker på här?

Jopp...

[Emacs] is written in Lisp, which is the only computer language that is
beautiful.  -- Neal Stephenson, In the Beginning was the Command Line
Reply to
Ichimusai
[...]

Jag börjar bli riktigt imponerad över resultatet nu...

trots allt är ju nallen totalt värdelöst om man inte har
ett nät som fungerar och har fungerande abbonemang.

- fortfarande betalar man för vackra glasbitar med
guld...
Reply to
Ichimusai

Det finns väl åtminstone två olika versioner av den som kallas för DC har jag för mig?

Numera är det fasen närapå enklare att använda. Plus man slipper spyware i sitt wintendo om man inte vill betala för sig.

Veni, Vidi, Visa.
(I came, I saw, I shopped.)
  -- Jos Flachs, alt.atheism
Reply to