Pekskärm

Hej. En kund till mig har en bärbar GPS-Navigator (Medion). Stor pekskärm , som han tvättade med fönsterputs.Därefter funkar inte pek-funktionen längre.

Någon som kan förklara pekskärmar , principiellt??

/Morgan

Reply to
/Morgan

Det finns en hel mängd olika typer av pekskärmar. Man kan få lite olika ledtrådar vilken typ som används genom att syna skärmen mycket noga typ vitbalans och om enskilda pixlar är diffusa osv. Vissa system fungerar dåligt om man har handskar. Annan ledtråd är om det krävs mekanisk kraft eller om det räcker med att bara ytterst lätt nudda skärmen. Det system jag tror används i den aktuella skärmen består av två mycket tunna glasskivor ovanpå själva skärmen. De hålls åtskilda genom någon form av distans. Bägge glasen är belagda med en resistiv lack. När man pekar på skärmen blir det en kontaktpunkt mellan skikten. Lite logik omsätter resistansvärdena till XY-koordinater. Denna typ av skärm har ofta någon typ av kalibrering för pekfunktionen. Troliga fel är att kalibreringen inte körts eller att putsmedlet läckt in mellan glasen. Det räcker med ytterst litet läckage i en kant och det kan vara kört. Lossa plastramen och försök torka med mycket torr luft under flera dagar. Tror inte det går göra så mycket mer. Peklagret kan finnas som reservdel eller får man köpa komplett skärm. Det är möjligt att

har ett finger med i den aktuella skärmen. Antar att navigatorn kan köra Win CE. I så fall har de diagnostikprogram att ladda ner.

/Alf

Reply to
Alf.F

Tack Alf. Verkar vara som om det har kommit in vätska mellan de 2 glasen som du beskriver. Ska ge det en chans till. Tack.

/Morgan

Reply to
/Morgan

/Morgan väste, dreglade och sluddrade:

Kolla med signaturen "tamuel". Han har en pekbok som han dreglar i och är världsmästare i (spelar-ingen-)rollspel.

--
ÐIÇK
Reply to

Halloj! "ÐIÇK" skrev i meddelandet news:es77tn$sdh$ snipped-for-privacy@news.datemas.de... | /Morgan väste, dreglade och sluddrade: | > Hej. | > En kund till mig har en bärbar GPS-Navigator (Medion). | > Stor pekskärm , som han tvättade med fönsterputs.Därefter funkar inte | > pek-funktionen längre. | >

| Kolla med signaturen "tamuel". Han har en pekbok som han dreglar i och är | världsmästare i (spelar-ingen-)rollspel.

...Och vad är du bra på? ...Spela Allan?

"A man can't just sit around." Lars Johansson

On the turntable: "The Rolling Stone Magazine's 500 Greatest Songs of All Time"

Reply to
Lars Johansson