Överföring av vidoe över ett IP-nätverk

Hej,

Jag vill öveföra en S-videsignal över ett IP-nätverk. Jag letar och letar men hittar inte någon produkt som fixar detta. Finns det någon här som känner till någon sådan?

Det närmsta jag hittar är denna;

men jag skulel som sagt hellre vilja ha överföring över nätverk.

Det finns någa produkter för ljud också;

och så förståss
men dessa överför inte video (Apples airport express verkar dessutom endast fungera med iTunes.

Mvh Christian

Reply to
Christian Eggertsen

precisera om du menar bildtransport mha. data över TCP/IP stack, nätverk protokoll, hubbar och hela fadreullen eller om du avser videoöverföring mha. befintlig installerad KAT-5 kabel och förstärkare/impedansmatchning i ändarna.

det är en viss skillnad...

I förstnämda fallet så kan man använda tex. VLC som numera har interface mot videocapturekort, grabba video från videokälla och med lämplig codec (om inte videograbberkortet ger mpeg2, mpeg4 kod direkt) föra över ett befintlig datanätverk med hubbar och visa upp igen på lämplig VLC-klient på en annan dator...

Det här är open source-program under utveckling och som sagt ingen alls garanti att det fungerar ihop med din tillgängliga HW - men 'risken' efter lite pill är ganska stor ändå fungerar :-)

Hela konceptet med VLC (se

är tänkt för att kunna distrubiera tex. DVD-filmer över nätverk till klienter från en server

- om källan kommer ifrån en DVD-fil, divx, xvid eller från en videocapturekort är sak samma så länge nätet har tillräcklig kapacitet för dataöverföringen.

För övrigt är vlc en utmärkt mediauppspelare som förstår det mesta i codecväg _utan_ att nyttja windowscodec i första hand - bara möjligen som backup... - den är förövrigt den enda mediaspelaren hittils jag provat som reflekterar 'acspect-ratio' information i mpeg-4 strömmar (läs divx och xvid) och sätter om bildformatet efter det automatiskt.

I andra fallet att nyttja befintlig KAT-5-kabel så får man leta upp förstärkare för dyra pengar - men i de flesta fallen räcker det med en impedansomvandlare ca 1:1.2 transformator (frekvensområde 50Hz - 5.5 MHz) och man kan mata med CVBS (vanlig video ala gul RCA-kontakt) vilket går utmärkt över KAT-5 kabel då kabeln i sig mycket väl hanterar frekvenserna.

Problemet är just att KAT 5-kabel har 100 - 110 Ohms imedans, TV och video har 75 Ohm - det kan gå att koppla direkt och strunta i detta om det är korta sträckor, annars så blir det lätt skugor och 'spöken' bilden pga. reflexer från kabeländarna/TV-ingången.

Har du en TV-monitor med högimpediv ingång (vilka de flesta 'yrkesmoitorer' bruka ha som alternativ) - så kan du prova att terminera med 100 Ohm externt istället för dom sedvanliga

75 Ohmen och få bort mycket reflexer ...

Jag har själv provat med resistiva PI-dämpare för matchningen i ändarna - men de käkar så mycket signal att bilden på monitorn blir blek och svag, tom. problem med synken vid längre kabel.

det är transformator som gäller för att spara på signaleffekten så mycket som möjligt.

om man är villig att bygga själv så finns det utmärkta OP-ampar för videosignaler från tex. Maxim och istället för 75 Ohms resistas på utgången så väljer man 100 Ohm mot TP-kabeln (75 Ohm på ingången)

- och likdant på mottagarsidan med ingån med 100 Ohm impedans och 75 Ohm ut.

För det är egentligen sådan lösning man köper dyra pengar förpackat i designade lådor och medföljande spänningsadapter...

Torbjörn Ekström

...klipp...

Hej, tack för utförligt och informativt svar!

Som jag skrev menar jag över ett IP-nätverk. Alltså med hela faderullan av switchar o.dyl.

Jag har inte datorn i samma rum som TV:n, däremot har jag ethernetuttag i alla rum.

-SVIDEO -> -SVIDEO ->

LÅDA -> IP-nätverk -> LÅDA

-Audio -> -AUDIO ->

Jag vill helst ha detta implementerat i hårdvara, eftersom jag vill undvika att ha en dator vid TV:n (då kan jag lika gärna spela upp filmen från den).

Antagligen kommer jag inte att hitta något till ett vettigt pris (för en hemanvändare), men jag ville ändå fråga här innan jag ger upp.

Kanske är det en Pinnacle showcenter

eller en "Media MVP"
det landar vid.

Reply to
Christian Eggertsen

Jag tror att denna "Windows Media Encoder" fraan microsoft kan stream'a video över ett nätverk, eller internet. Detta är fraan programmets hjälp-fil:

"With Windows Media Encoder, you can deliver live content in real time to client computers or to a file for later use. Real-time sources of audio and video content include anything that you can plug into your audio or video card, including a CD player, microphone, VCR, video camera, or video player."

Reply to
Henning Hotvedt

Den har jag testat själv och kan rekommendera. Den fungerar väldigt bra. (Det är iofs Windows Media Services i Windows Server 2003 jag har testat men det lär väl vara ungefär samma sak.)

Den kan läsa ljud och bild från ljudkort och videocapture och koda och skicka ut på nätverk samtidigt.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451