OT: Matteproblem

OT, jag vet, men det kanske finns någon matematiker bland
elektronikfolket som kan svara på detta. (Fanns heller ingen aktiv
matte-grupp)

Har man *två* siffror (ex vis 1 och 2) kan dessa stå på *två* olika sätt:
12
21

Med *tre* siffror blir det *sex* olika sätt:
123
132
213
231
312
321

Med fyra siffror blir det om jag räknat rätt 24 olika sätt.

Jag ser ett mönster om jag tar 2 (resultatet med 2 siffror) gånger 3
(antalet siffror i nästa steg) som blir 6 (antal sätt).
Därefter 6 (tidigare resultat) gången (nästan antal siffror) 4 = 24
Då borde fem siffror bli 24 x 5, dvs 120 antal sätt.

Tänker jag rätt?
Och finns någon enkel formel för att kunna räkna ut valfritt antal
siffror tro?

/Ove

Re: OT: Matteproblem

Det kallas 'permutation'. Om antalet positioner är T. Så har första objektet
T möjligheter. För nästa finns det T-1 möjligheter ner till 1.
Dessa multipliceras med varann för att ge antalet möjliga positioner.
För 9582 blir det 4*3*2*1 = 24.

Re: OT: Matteproblem

Alltså 4!, vilket uttalas "fyra fakultet". Det brukar till och med finnas en
knapp för detta på vissa miniräknare, märkt "!".

GLUDEN

Re: OT: Matteproblem

Häftigt, 4! funkar i M$ Calc.
Och mitt hemmgjorda sätt stämde också även om det är betydligt
krångligare. Mitt bildliga sinne är tydligen bättre funtat än mitt logiska.
Men heter det "fyra fakultet" och inte "fyra fakulteter"?

Re: OT: Matteproblem

LTH rules!
Så ett tal med nio siffror (be-)skrivs T-9 och räknas alltså ut
9*8*7*6*5*4*3*2(*1). Det inom parentesen behövs ju eg. inte.

Det är min dotter som funderar på om det är lönt att försöka gissa
portkoden till en kille hon träffat... Jag föreslog att hon skulle ringa :)
Tack för hjälpen.

Re: OT: Matteproblem

angående portkoder så används ibland siffrorna i det telenr
som går till fastighetsskötaren, ibland används husnummret.

Re: OT: Matteproblem

Hos mig bestämde värden att koderna till nr 2-24 skulle vara 0224,
mellan 24-46 = 2446 osv. Efter att Hyresgästföreningens tanter beslutat
lägga något hundra tusen på kodapparater till ytterdörrarna. Det är
samma allmännyttiga värd vars it-ansvarige på bredbandsdemonstrationen
av Combort satte sig vid en demodator, öppnade Iexplorer, valde Arkiv >
Öppna > och skrev "www.aftonbladet.se" i dialogrutan och klickade OK.
- Adressen kan du skriva direkt i adressrutan längst upp, sa jag.
Då ryckte Comborts försäljare in och räddade situationen:
- Så där brukar jag också göra.

Vilket också är minst sagt OT, men lite kul.

Tack, jag vet inte om jag ska delge dottern upplysningen. Tycker
fortfarande att det är bättre att ringa först.

Fortsatt trevlig lördag, hoppas jag.

Re: OT: Matteproblem

Låter som mycket pengar för några koddosor + magnetlås ..?

Loggas vilka portkoder som används ..?

Borde frågat om det inte är både bättre å billigare att få internet via
telefon ledningen ;)

Re: OT: Matteproblem

Eller sE5% vE4%ntar man till nE5%gon annan skall in(som har koden). Man
blir sE4%llan bortmotad.

Re: OT: Matteproblem

Ett rätt så stort bostadsområde, från nr 2 till 75.

Nej, kan jag inte tänka mig. Alla mellan 24 och 46 är samma, som i mitt
exempel. De flesta ungdomarna använder Postens kod iaf, den är samma för
alla portar.

Är så nu. Comhem kombort sas.

Re: OT: Matteproblem

Det är ju förvisso en vana hur man gör, jag har en polare som skiftar
program med alt+tab jag gör det via aktivitetsfältet som dessutom är på
2 eller 3 rader beroende på skärmupplösning.

Ska jag starta excel, miniräknaren osv går jag på start > kör.
Utforskaren windowsknappen+e i stället för via startmenyn osv osv.

--

Mysko

Re: OT: Matteproblem

Men det är ju en helt annan sak, då har man en fyrsiffrig kod men varje
siffra kan faktiskt förekomma flera gånger, t ex '1241' är en fullt
möjlig portkod. Det finns tio olika siffror (0-9) och dessa ska
förekomma fyra gånger, dvs 10*10*10*1010%000 möjligheter, eller 10
upphöjt till fyra säger man väl oftast. Det finns en x^y-knapp i MS Calc
som fixar detta, dvs 10^4 = 10000.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

I det här fallet behöver man knappast ta till någon speciellt komplicerad
matamatik. Med fyra siffror kan man skriva alla tal mellan 0000 och 9999.
Det blir ju 10 000 möjliga varianter.

GLUDEN

Re: OT: Matteproblem

Naturligtvis, men det kan ändå vara bra med en mer generell lösning. Jag
hade t ex i tankarna det som andra här föreslagit att man tittat på
vilka knappar som ser använda ut. Då får man fyra olika alternativ,
4^4=4*4*4*425%6 möjligheter.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Nej, så är det ju naturligtvis inte förresten, då blir det ju fakultet
istället ja... Tänkte riktigt snett nu, ursäkta!

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Förutsatt att det är fyra knappar som är nötta, och att koden är fyra
siffror lång.

Den generella lösningen är ju nödvändig om man har ett annat antal knappar
än just precis tio.

GLUDEN

Re: OT: Matteproblem

Men en generell lösning måste vara en ekvation där man har tre kända,
antal knappar, antal nötta knappar och längden på koden och okänt antal
koder.

Kommer inte på någon generell lösning för antal koder med dessa tre
kända just nu men om det t ex bara finns tre nötta knappar och koden är
fyra siffror lång blir det väl 3*3*2*118% kombinationer?

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

En annan intressant sak med portkoder är att ofta fungerar systemet så
att den bara känner av siffrorna för sig, alltså, rätt serie måste finnas
i den inmatade strömmen helt enkelt.

Med andra ord, om man knappar in koden 1234567 så öppnar man dörren om
koden råkar vara nån av:

1234
2345
3456
4567

Men slipper alltså slå 16 siffror för att testa fyra koder, utan klarar
sej med sju.

Detta borde innebära att efter att ha kontrollerat vilka siffror den mest
sannolikt består av (vilka siffror som är blankast) så borde man kunna göra
upp en tabell med en lång radda med siffror som systematiskt går igenom
samtliga möjliga koder.

På ett tidigare jobb var koden enormt lätt, 4343, och den hade använts
väldigt länge så dessa knappar var väldigt blanka till skillnad från dom
andra, detta borde ge 16 olika kodmöjligheter, men i praktiken räckte det
ju med att bara slumpvis knappa på 4 och 3 tills dörren gick upp..

När jag gjorde lumpen var dte lite lurigare att komma in i hangaren,
koden var förvisso bara fyra tecken, men varje knapp hade en display,
och först fick man trycka på en startknapp, då blandade den om alla siffror
på alla knappar, sen fick man tryka koden.. Detta gör det ju enormt
mycket svårare, dels kan man inte se vilka knappar som är blankast, eller
se på håll hur någon trycker, dels måste det vara just fyra siffror i följd..

Re: OT: Matteproblem

tja, när jag gjorde lumpen så var 'inre säkerheten' autodetekterande,
dvs. saken med 4 ben, päls och massor av tänder varav några var väldigt
stora, visste redan på flera 100 meters avstånd om personen i fråga som
gick emot hangaren var välkommen eller inte...

den gick heller inte att lura med sifferserier eller liknande samt
allvarliga intrångsfösök kunde  snabbt innebära kroppslig ohälsa...

(jag var hundförare på den tiden när det fanns hangarhundar)

/TE

Re: OT: Matteproblem

Hangarhundarna avskaffades ju dessvärre i början av 90-talet, jag gjorde lumpen
1993 och då fanns skyltarna kvar men hundarna var borta, troligen avskaffades
dom 92-93, för vissa av vakternas hundar var tydligen f.d hangarhundar.

Otroligt bra säkerhet, men väldigt opraktiskt och "inhumant" för hundar och
hundförare..

Över huvud taget är militärens vakthundar lite lustiga, jag gick insatsvakt
tillsammans med en hundförare under en kall vintervecka (finns roligare saker
att göra än att pulsa runt en flygflottilj mitt i natten i -25..) 1993, och
han tog förstås med sej hunden på rundan, första gången han träffade mej såg
han (hunden) jätteleak ut och morrade och visade tänderna, men så fort
hundföraren i fråga hade presenterat mej så blev den snäll som en hundvalp..
dom verkar verkligen vara tränade i svart och vitt, alla är onda eller goda :)
..Kändes bra att ha med sej en hund när man gick rundan iaf.

..Fast nu börjar detta driva lite VÄL OT :)

Site Timeline