Omvandla 230V till 12V (för att driva elektronikprylar)

Det kryllar ju av olika varianter av transformatorer etc hos Elfa,
Clas och Kjell...

Vilken är lämpligast om man vill omvandla 230V växelspänning till 12V
(13.2?) likspänning? Ska användas till att driva en liten
elektronikgrunka som jag inte gärna vill elda upp pga "fulspänning" av
något slag...

Närmare bestämt en "dator" (håller reda på rpm, antal varv aktuell bal
snurrat, antal balar totalt och lite sånt) på en balinplastare.
Normalt sett drivs den av 12V från en traktor.

Priset spelar också roll, så inga overkill-prylar.. bara "rätt grej
för ändamålet".

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: Omvandla 230V till 12V (för att driva elektronikprylar)

Hej

Det första du måste göra är att ta reda på hur mycket ström din dator
behöver. Står det månne på den eller kan du kanske mäta upp det när den är
inkopplad i traktorn, se i bruksanvisningen eller kontakta tillverkaren.
Välj sen en stabiliserad eliminator för säkerhets skull och kontrollera att
kontakten passar och att plus och minus är på rätt stift i kontakten.
Sen ska det väl fungera.
Tyvär är eliminatorer ganska dyra. Själv har jag den fördelen att jag bor i
en stad med en "ta tillvara affär" en kommunal inrättning som säljer
begagnade prylar. De har en hel pall med gamla transformatorer så där hittar
jag nästan alltid en lämplig för 5 kr st.
Annars är väl Clas Ohlson ett relativt billigt ställe att handla på tycker
också att de håller en bra kvalitet...

lycka till

Håkan

Site Timeline