Nokia TV PTC-motståndet?

Lite hjälp angående PTC motståndet. Har en Nokia TV som vikt runt hörnet (modell ST271A2)Död i den grad att om jag använder huvudbrytaren på TV:n blinkar dioden frampå till men inget mer. Jag slet itu burken och jag antar att jag har något fel på Nätdelen. Där hittar jag ett PTC-motstånd strax efter brytaren, min fråga är ska fullt blås där om jag mäter över den ström lös med en Ohmmeter? Och hur kan jag felsöka runt nätdelen (PTC-motståndet) om det är den som tröttnat? Är det ett vanligt fel? Och hur får jag fatt i en ersättare? (PTC C886 9832) Tack på förhand! /Vilsen

Reply to
Tocke

Hej.

Jag är tyvärr ingen tv-expert på något sätt och kan därför inte hjälpa dig så mycket. Men jag tidigare bytt ett PTC motstånd i min Luxor/Nokia TV med hjälp härifrån och vill därför bidra med det lilla jag vet. I mitt fall var det PTC-motståndet till avmagnetiseringen, brukar sitta nära nätdelen. (Du kan ju kolla om det är sammanbundet med några sladdar till en slinga sittande runt bildröret). Om den är det så är det till för avmagnetiseringen och då borde (rätta mig om jag har fel) det inte ha ngt med uppstartandet av TV´n att göra. Min TV startade fint utan PTC motstånd, dock med felaktig bild pga magnetisering. Kan dock INTE garanterat att man får starta din TV utan PTC-motståndet.

För att mäta den skulle jag rekomendera att löda bort den först. Vad menar du med fullt blås? Kortsluten?

Jag skulle gissa att du har ngt annat problem med nätdel eller med högspänningen. Kan inte hjälpa dig så mycket här då jag inte har några speciella kunskaper i detta.

Tips kanske kan vara att kolla alla utspänningar från nätagget. Kanske också kolla efter kortslutna transistorer runt högspänningsdelen.

Iaktag försiktighet.

/ larso

Reply to
Larso

"Tocke" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Hej Vilsen. Hittar inte din modell. Menar du kanske ST71A2 ? I.s.f. är det Mono Plus-chassi i din apparat.

PTC:n är normalt lågohmig (ca 15Ohm) , men det är inte den som är ditt problem. Se tips på :

/Morgan

Reply to
Morgan

Detta PTC-motstånd sitter efter huvudrytaren (serie och vidare) och har två ben. Jag har inte mätt upp traffon då jag började kolla lödningar och komponenterna visuellt då såg jag att det har varit varmt runt denna då kretskortet undet var lite missfärgat. När jag kör en "Kontinuitetstest" (200ohm) så tystnar det efter denna komponent. Mig veterligen är denna komponent till för att skydda utrustningen mot Spikar på nätet normalt återställer sig denna efter den kallnat utan skador!? Det är vad jag menar med fullt blås om man ska ha något större motstånd i denna komponent eller om den ska var så att säga "Sluten" så det kan ske fullt blås igenom den? Jag har haft TV:n utlånad till en kompis som har probelm med ström toppar i sin lägenhet då han ständigt får byta ut glödlampor som tröttnar (inlägg om nollfel om detta undabedes ;-))Så därför har jag "låst" upp mig på denna lilla komponent men som du säger kanske det är bättre att ta och mäta upp sekundära men jag vill ändå ha att jag har felet på den primära sidan. Är det några andra som har några idéer?

Reply to
Tocke

Hej Morgan, som novis tackar man för alla förslag dock har jag bläddrat runt på denna länk som i och för sig innehåller massor av matnyttigt men inget som jag direkt fastnade för. Jag ska ta mig mer tid och mäta har slarvat lite på den felsökningsbiten utan fuskade lite snabbt över visuellt. Men av din sista kommentar att detta inte är själva problemet? Är det en "hint" eller bara en "gliiring"? Hur får man fram vilket chassi det är utifrån modell numret?

/fortfarande vilsen

Reply to
Tocke

Men av din sista kommentar att detta inte är själva : problemet? Är det en "hint" eller bara en "gliiring"? Hur får man fram : vilket chassi det är utifrån modell numret? : : /fortfarande vilsen

Först o främst , heter din modell ST71A2 ( du skrev ST271A2) ? I.s.f. är det Mono Plus-chassi i din tv. Det du skriver om PTC:n är att betrakta som normalt , så ditt fel ligger inte där.

Prova med att lossa kollektorn till linjetrissan och istället kopplar du in en 230V:s , 60W:s vanlig glödlampa. Detta brukar räknas som en behaglig belastning för nätdelen.

Tryck in nätbrytaren. Lyser lampan så är _nog_ nätdelen ok. /Morgan

Reply to
Morgan

Hej Morgan och tack för ditt tålamod, sorry att jag skrev fel på modell numret. Det stämmer att det är som du skrev en "Mono plus 2" det står på kretskortet om man öppnar sina ögon lite mer. Men som jag skrev är jag novis i ämnet och därför får du hejda dig lite, linjetrissa/kollektor?? har inte en suck. Därför skulle jag vilja få lite mer information då du verkar besitta en hel del kompetens som du har och verkar vilja dela med dig av(som jag tror någon gjort till dig från början?). Ta det inte som personlig kritik útan som ett erkännande från mig, i vilken division jag spelar i jämfört mot dig.

MVH/Vilsen

Reply to
Tocke

: linjetrissa/kollektor?? har inte en suck.

Ja du Vilsen , det här blir kanske lite för stort att greppa om. Utan några förkunskaper om tv-teknik är det mycket svårt att felsöka bland de olika blocken. Tyvärr blir det nog ett alldeles för stort projekt att försöka lotsa dej igenom detta.

Sorry. /Morgan

Reply to
Morgan

Hej Vilsen! Jag har en sida som handlar om felsökning och grundläggande ting om TV-apparater. Tyvärr finns en reklamstripe från yahoo (försvinner efter 5 sek).

lycka till! /Janne

Reply to
Janne

Det är lugnt, tack iallafall. Det finns säkert nå´n som kan hjälpa mig på traven.

Nu har jag brukat lite tid på mäta runt lite och de länkar jag hittar så ska jag ha runt 320V på "Primära" sidan (nätdelen) och på sekundära sidan ska jag väl ha en på ca 120-150V och en på 10-20v det är några stift och jag har inte kläm på vilken som är vad. på ett stift är markerat "11" som jag följt banan och verkar vara "jord" dock ej säker. När jag mäter på stiften får jag 8 volt på alla och spänningen sjunker till 0 (noll) väldigt snabbt. Mäter jag rätt genom att mäta direkt på trafons utgångar med lasten efter inkopplad eller ska jag mäta efter dioderna alt/och koppla bort lasten någonstans?

Reply to
Tocke

Hej Janne, tack för ditt tips och din sida proffsigt och snyggt med information som är lätt att ta in. När jag läste igenom din site fick jag lite fler idéer att felsöka på bl.a den transforamtor som går från nätdelen till "lågvolt sidan" Där få jag ingen spänning alls fram till den och vid den mellan transformatorn och en IC så satt där en konding som ger 1.21 nF när man mäter på den, verkar lite lågt eller? den sitter (mono plus 2) på C008 och betäckningen på den är (sida 1) wima

1000/100 K4 och på baksidan 2.5 är det någon som vet hur man får fram dess värde.
Reply to
Tocke