Nixierör, mux eller inte?

Hej Har blivit helsåld på nixierör och funderar på att bygga en klocka av några begagnade rör jag hittat i junkboxen. Man kan av att titta på olika schemor se att det förekommer både direktdrivna och multiplexade. Frågan är vilket som ger längst livslängd på rören. Rent intuitivt brukar lampor gå sönder fortare om man håller på att blinka med dom men å andra sidan är dom inte tända så länge... för det redje är det ju inte glödlampor. En vinst med muxvarianten är att det går åt ett mindre antal komponenter. Några funderingar?

Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Nixirör är ju egentligen neonurladdningslampor på samma sätt som glimlampor man ser/såg i alla lampknappar i trappupgångar etc. - och dom har ju tämligen lång livslängd...

Här tror jag att om man inte överstiger den angivna strömmen så är livslängden tämligen lång, men jag vet inte om det är samma regler som lysdioden att man kan köra 4-8 ggr högre strömpuls 1/8 av tiden (så länge medeeffekten är samma) då det är annan process med gasurladdning och metalljoner som kanske far iväg från elektroderna, för det är ju där slitaget sker...

--
men det är ju lite annorlunda spänningar och drivsteg
att jobba med till skillnad från vanlig TTL-kretsar och rensar

/TE

> Steve

OK -tack för svar. Vidare undersökningar har inte gett några "bevis" på att mux eller direkt är att föredra men jag har nästan bestämt mig för direktdrift. Drivkretsar finns att få tag i, 74141 och en del liknande. Rören ska ha minst 170V för att tända och ca 125V hållspänning vid rumstemp. 2,5mA ström kontinuerligt och max 12mA i topparna kan man läsa ur databladet. Nu återstår att se när man får tid att bygga en klocka...

Steve

Reply to
Steve Dahlqvist