mottagning DCF77

hej hur har ni med mottagningen av DCF77-signalen de senaste dagarna själv har jag problem med 2st klockor.

mvh Christer

Reply to
Christer Bergstrom

har ballat ut några gånger på senaste tiden kan i och för sig i mitt fall vara att mobilen ligger nära klockan

men det har varit ovanligt mycket fel på tiden dom sista veckorna

Reply to
Hannu Kandelberg

Du har troligen fått något som stör. Basstation för mobiltelefoni kanske? 3G kanske? Atmosfäriska störningar? Så fort jag tar bort kåpan på min dator vill inte min klocka synka trots att klockan står många meter från datorn. Min klocka har däremot inte haft några bekymmer senaste tiden.

Inga problem med en väderstation och en klocka. Båda är synkade och visar bra signalstyrka.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to

Vad är DFG77 för signal? /Janne

Reply to
Janne

Mottagningen beror dels på var du bor i Sverige. Eftersom sändaren står i tyskland är det sämre mottagning ju längre upp i sverige man bor. Men även solen påverkar mycket. Dels dess 11-åriga cykel, dels tiden på dygnet och även tiden på året. Hos mig (Östergötland) går 2 av 3 fel just nu på morgonen. Men det beror nog delvis på klena antenner.

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!
Reply to

Man måste vrida klockan så att antennens bredsida är riktad mot södra Tyskland. Ofta innehåller dessa klockor en ferritantenn vars ena långsida måste vara riktad mot sändaren. Alltför många känner inte till detta.

Ordet "måste" är nog lite för starkt. Mina två DCF77-enheter sitter båda ungefär 70 grader fel men fungerar trots detta helt utan problem.

Jag känner till det, men valde att montera dem fel i stället för det dyrare alternativet att vrida hela huset. :-/

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to
Goran Larsson

Enligt mina egna stora erfarenheter med just detta och folk jag känner så är "måste" inte alls för starkt. Men om man har en störningsfri miljö kan det kanske fungera ändå, vilket är ovanligt i Stockholmstrakten där mina erfarenheter finns. Bor man i södra Sverige lär det inte vara några problem alls.

Man kan ofta placera klockan på annat sätt i befintligt hus, dock kanske det inte blir på det mest optimala stället med tanke på synligheten. Ferritantenner har stor riktningsverkan.

Borde det inte gå att ganska enkelt skruva lite i klockan så att ferritantennen hamnar i den riktning man vill?

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Jo om det finns plats i klockan att vrida den horisontella antennen, men oftast går inte det på grund av platsbrist i klockan. Man har ju ändå två riktningar där antennen fungerar bra och det är när man riktar baksidan eller framsidan mot södra tyskland och därmed gå det ofta hitta ett läge som duger. Ibland kan kan montera ferritantennen utanför klockan. Om man tappar klockan i golvet brukar denna ferritantenn oftast lossna eller gå sönder (har många erfarit).

COS(70 grader) = 0.32 eller -4.7 dB av max magnetisk styrka eller effektmässigt 9.3 dB lägre signalnivå än optimal vinkel ;-)

---

Med andra ord så har dom första +/- 45 graderna från tysklands riktning inte någon större betydelse i dom flesta fallen om man har lite marginal, medans närmar man sig 90 grader så börja det hända riktigt mycket på några få graders förändring.

Har man 6 dB marginal så kan man vinkla +/- 45 grader och 1 dB marginal så kan man bara vinkla +/- 10 grader. Har man ca 10 dB marginal så kan man vinkla +/- 70 grader, medans har man 20 dB marginal så kan man vinkla +/- 84 grader, och 30 dB marginal ger +/- 88.1 grader.

I teorin alltså, förmodligen fins det flervägsutbredningar som gör det hela mindre tydligt.

Man behöver ju inte ha bättre signal än vad som 'precis' fungerar, har man signalstyrkemarginal så har man också större frihet placeringsmässigt.

---

Torbjörn Ekström

Lokala störningskällor har stor betydelse. Närmare än några meters avstånd från en 32"-TV (100Hz) gör det omöjligt för mig att få synkning mot DCF77, oavsett hur klockan vrids. Det är nog mycket fält runt en TV som kan störa en mottagare som använder så låg frekvens som

77,5kHz. Som tur är synkar klockan var 24:e timme vid den tid som den ursprungligen startades, så lösningen var att starta klockan mitt i natten.

Det är nog så att jag har mer än 10 dB marginal här i Linköping.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com/
Reply to
Goran Larsson

Min väckare funkar. nordöstra skåne med antennen på "fel håll". Troligen funkar det för att det ligger nära tyskland. Har däremot sett att diverse störkällor har negativ effekt på DCF77-mottagning i allmänhet. Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

77 KHz är en ganska besvärligt område

många switchare har i sitt arbete mellan 20 - 300 KHz beroende på modell, och genererar massor av under/övertoner som passerar

77 KHz området - dessutom bra 'sändarantenn' - ferrittrafons läckfält...

Att man övh. hör sus och pip från ferrittraforna indikerar att undertonerna når ända till hörbara frekvensområden trots att switcharen kanske jobbar med 200 KHz switchfrekvens

- det är av och påslagen och moduleringen i regleringen som ger den bredbandinga brusmattan.

om DCF77-klocka inte fungerar i närheten av modern elektronik med digitala delar och switchare i sig, så är det inte så konstigt egentligen.

--
Det här var nog inget man kunde förutse när DCF77
en gång sattes upp då nästan all hemelektronik hade

Torbjörn Ekström

Borde det inte finnas någon typ av signal eller antennförstärkare som fångar upp DFC77-signalen och sänder ut den i förstärkt form till alla klockor i huset som inte står rätt vridna eller befinner sej i störd miljö??

Reply to
Bengt Mattsson

hmm, du skall alltså fånga upp en signal och sedan sända ut den igen på samma frekvens, lätt för rundgång då...

det går om du har ordentlig isolation mellan pickupantenn och utsändande område.

Man kan också laborera med vinklar mellan antenner så att de blir så ortogonala som möjligt och ser varandra så lite som möjligt - frågan är bara hur bra den isolationen blir.

oavsett så förutsätter det att du har god signalstyrka in, minst 10 dB mer isolation än förstärkning i förstärkaren.

Är det dålig innivå så blir det lätt den klassiska "skit in -> något mer skit ut"

Torbjörn Ekström
[...]

Svårt på kilohertzfrekvenser... svårt som fasen...

Det enda vettiga är att byta till en bättre antenn.

trots allt är ju nallen totalt värdelöst om man inte har
ett nät som fungerar och har fungerande abbonemang.

- fortfarande betalar man för vackra glasbitar med
guld...
Reply to
Ichimusai