Motståndsförvaring

Hej

Har köpt mig en E12 sats från Velleman med en massa motstånd.

Skitbra att ha, MEN önskar ett bra tips på hur jag skall förvara dessa för att lätt hitta vilket motstånd jag letar, man blir gråhårigare om man skall börja sitta med förstoringsglaset och leta för hitta rätt motstånd...

Jag var inne på att skaffa en visitkortspärm typ denna:

Men kanske någon här har ett bättre tips? :-)

Har tidigare använd sortimentlådor med en massa fack, men detta är lite klumpigt tycker jag...

// Tony

Reply to
Spamfree

motstånd...

Tidigare, när jag höll på med "hembränning" av elektronik använde jag plastlådor från Clas Ohlson, liknande

det var lådor med

18 fack som jag med hjälp av kanthal-glödtråd sågade bort några mellanväggar i så att jag fick 9 fack, lagom stora att lägga obockade motstånd i. Det ska visserligen vara 12 fack om det ska gå jämnt upp med en låda per dekad och man håller sig till E12-standarden, men vissa värden är mer sällan använda än andra, så dom kunde man slå ihop i samma fack, och att skilja mellan två olika värden i samma fack är inte så svårt. Jag skrev intervallet med en tuschpenna på kortsidan av lådan och dessutom värdena i respektive fack på det genomskinliga locket.

En billigare variant är förstås att låta motstånden sitta kvar i tejpremsan, då kan man låta alla mattorna ligga i en och samma låda.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Det är så det är nu, det är tidsödande att leta rätt :-)

Speciellt när synen börjar tappa sin skärpa på nära avstånd... Det blir visst så sa optikern... 40+ och tydligen så börjar man tappar närskärpan. Men det är klart, jag kan ju alltid skriva motståndet på remsan med tusch.

// Tony

Reply to
Spamfree