Modda kraftförsörjningen i digitalkamera

Skrev i en tidigare trE5%d om mina problem med batteridrift av min
digitalkamera (Sony DSC-W12). Kontentan var att kameran drar ut
batterierna pE5% nolltid. Nu ska jag fixa sE5% jag kan driva kameran pE5%
nE4%tspE4%nning via batterieliminator (ev. genom USB-don) i alla fall.
Batterieliminator med stE4%llbar utspE4%nning kF6%pes billigt pE5% t ex Cla=
Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id3D%149870355 ).

Det finns ett DC-don pE5% kameran, man kan kF6%pa nE4%tdel av Sony
(specialdon, verkar inte gE5% att kF6%pa) men det har inte jag tE4%nkt gF6%
ra.
Batterierna E4%r tvE5% vanliga AA och ger nominellt 2*1.3V3D%2.6V.

I princip ser jag tvE5% strategier:
1. Batterieliminatorn fE5%r driva dE4%r DC-donet gE5%r in
2. Batterieliminatorn fE5%r driva pE5% batteripolerna

USB-mini-B finns fF6%r anslutning till datorn. Jag har noterat att
kameran inte strF6%mfF6%rsF6%rjs frE5%n denna. Rimligt dE5% Sony i sE5% fal=
l inte
kan tjE4%na pengar pE5% att sE4%lja nE4%tdelen.

Jag har hittat servicemanual till kameran. En del (inte fullstE4%ndigt)
blockdiagram, kopplingsscheman och kretskortslayouter finns, E4%r vE4%l
fF6%r att dom bara vill ha med det som verkligen kan behF6%va anvE4%ndas av
reparatF6%rer etc och vill hE5%lla resten icke-officiellt. Vad gE4%ller
kretsar sE5% E4%r en del listade med modellnummer men E5%terigen, inte alla=
.
NE5%gra screenshots frE5%n manualen:
http://tinyurl.com/34alrfo

I alla fall, en huvudkrets fF6%r elkraftfF6%rsF6%rjning finns dE4%r DC-done=
och spE4%nning frE5%n batterierna gE5%r in och ett antal spE4%nningar komme=
ut (samt en hel del annat ocksE5%). Kretsen E4%r inte namngiven i manualen
men jag har tagit isE4%r kameran, lokaliserat kretsen och lE4%st
modellnumret som stE5%r pE5% den ("SONY D3434GA"). Har sF6%kt och ser att
den finns och att det E4%r en Sony-krets men hittar inget datablad eller
liknande pE5% den tyvE4%rr.

Jag har hittat hF6%gupplF6%st foto pE5% Sonys nE4%tagg (AC-LS5) och enligt =
det
ger det 4.2V 1.5A.

Snyggast lF6%sning vore fF6%ljande: lF6%da pE5% sE5% att 5V frE5%n USBn dri=
ver dE4%r
DC-donet ska driva. Dock: dE4%r fF6%rvE4%ntas uppenbarligen 4.2V och inte 5=
,
och jag har som sagt inget datablad fF6%r elkraftkretsen sE5% jag kan
kolla vilka spE4%nningar som E4%r OK. Men om en sE5%n elkraftkrets fF6%rv=
E4%ntar
sig 4.2V oregulerad, nog tusan borde det funka med 5V? C5%sikter?
Riskerar jag att brE4%nna sF6%nder kretsen (pE5% sikt)? (Visst - med
batterieliminator till USB-donet kan jag stE4%lla batterieliminatorn pE5%
4.5V, men enligt denna snygga lF6%sning ska jag ju kunna driva USB-donet
frE5%n en dator ocksE5% och dE5% blir det ju ca 5V som kommer.)

Kolla gE4%rna lE4%nken ovan, kopplingsschemat fF6%r USB-donet. BF6%r inte v=
ara
nE5%gra problem att ta 5V direkt frE5%n VCC-pinnen, eller hur? GE5%r ju
genom en 10kOhm-motstE5%nd sen sE5% det verkar ju knappast vara tanken att
strF6%m ska flyta dE4%r (som vE4%ntat). Vad motstE5%ndet och dioderna gF6%r=
 sen
fF6%rstE5%r jag inte (E4%r vE4%l inte sE5% viktigt heller). GE5%r ju ocks=
E5% till
"USB_JACK_IN", har dock inte hittat denna nE5%n annan stans sE5% jag vet
inte vart den tar vE4%gen.

PE5% lE4%nken finns ocksE5% "Power block diagram". DC-donet lE4%ngst till
vE4%nster, batteriet ovanfF6%r, stora kretsen i mitten E4%r alltsE5%
huvudkretsen fF6%r elfF6%rsF6%rjningen.

Ett alternativ skulle vara att anvE4%nda en DC/DC, dock hittar jag inga
vettiga sE5%na pE5% Elfa, hittar ingen med utspE4%nning mellan 3.3 och 5,
jag behF6%ver ju ca 4.2. Tips pE5% annan leverantF6%r, borde ju finnas?
Varierbar utspE4%nning med pot skulle ju funka men skulle helst inte
anvE4%nda det.

Problem med DC/DC om jag ska fE5% strF6%m frE5%n USB-donet E4%r F6%ver huvu=
taget att dE5% mE5%ste DC/DCn lE4%ggas i kameran och dE4%r E4%r det trE5%ng=
t.
Skippar jag USB-donet dock och bara leder in spE4%nningen frE5%n
batterieliminatorn skulle jag kunna ha DC/DC-donet hE4%ngandes utanfF6%r
kameran. Dock troligtvis inte nF6%dvE4%ndigt eftersom batterieliminatorn
har stE4%llbar spE4%nning i hyfsat mE5%nga steg.

Enklaste lF6%sningen E4%r trol. Clas Ohlsons batterieliminator, stE4%lla in
den pE5% 3V och driva pE5% batteripolerna, eller stE4%lla in den pE5% 4.5V =
och
driva pE5% DC-donet. Men att anvE4%nda USB-donet skulle vara snyggare. Och
dE5% E4%r frE5%gan om det E4%r att mata in 5V nE4%r 4.2 fF6%rvE4%ntas.

AllmE4%na E5%sikter? Svar pE5% frE5%gor ovan? Tack pE5% fF6%rhand.

(Om jag ska gE5% pE5% DC-donet sE5% E5%terstE5%r frE5%gan hur jag ska behan=
dla +/-/
jord-polerna frE5%n det, E5%terkommer med frE5%gor om det i sE5% fall.)

Re: Modda kraftförsörjningen i digitalkamera
Sun, 23 May 2010 14:16:34 -0700 (PDT), Carl ba:

Det är nog mer praktiskt att köpa en ny kamera, om det inte är så
att du kan få den åtgärdad på garantin. Min spegelreflex klarar
sig i en vecka på batteriet vid daglig turistanvändning, och skulle
inte det räcka finns både batterier, nätagg och batterigrepp att köpa.

Det finns en fjärde också: köp fler batterier. ladda dem
och stoppa i fickan. Då kan du plåta på platser dit inte
sladden räcker.

Charlie.

Re: Modda kraftförsörjningen i digitalkamera

En diod (ex 1N4007) i serie, sänker spänningen ytteligare 0,5-0,6V och tar
nästan ingen plats.
kan kanske gömmas i kabeln?

Site Timeline