Mobiltelefon, extern antenn

Hej!

Jag har en bekant "i nöd".
Han har ett slags "kontor" utanför stan och vid hans skrivbord funkar
kommunikationen inte.
Han måste gå ut till en plats några meter utanför det lilla huset för
att kunna använda telefonen.

Min tanke är att en extern antenn skall hjälpa.

Men, personen i fråga har en (eller flera) Nokia-telefoner.

Efter lite forskning så *tror* jag at det är så här:

De flesta Ericsson har en fysisk anslutning för extern antenn.
Nokia har det inte.

För att koppla en extern antenn till en Nokia kan man använda något
slags "adapterplatta" som fungerar med något slags induktiv/kapacitiv
(jag vet inte vilket)
koppling till den interna antennen.

Har jag fattat rätt?
Har någon här egen erfarenhet av extern antenn till Nokia?

Annat jag borde tänka på?

Tia

/Johan S

Re: Mobiltelefon, extern antenn

Kanske denna,
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/tillbehor/antennadapter-universal.html

"Denna teknik fungerar utmärkt med alla telefoner och USB-modem."

--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist;
Re: Mobiltelefon, extern antenn

Han behF6%ver en sE5%dan hE4%r:
http://www.nokia.co.uk/find-products/accessories/all-accessories/car-solu =
tions-accessories
samt en bra riktantenn.
Kopplaren E4%r modellspecifik. Fel modell ger oftast sE5% mycket =
fF6%rluster
att det inte blir nE5%gon mE4%rkbar fF6%rbE4%ttring eller till och med en
fF6%rsE4%mring. Det blir E4%ndE5% fF6%rluster i kopplingen pE5% 5-6 dB =
samt
ytterligare nE5%gra dB i kabeln sE5% dE4%rfF6%r behF6%vs en bra antenn =
fF6%r att
fE5% nE5%gon vinst.
Denna kopplaren fungerar endast nE4%r telefonen sitter i hE5%llaren sE5% =
det
behF6%vs nE5%gon form av handsfree.
Kopplaren sE4%ljs normalt bara i lE4%nder dE4%r handsfree i bilen E4%r =
lag och
E4%ri fF6%rsta hand tE4%nkt att E5%tminstone inte fF6%rsE4%mra =
antennsignalen.
Alternativ lF6%sning:
KnE4%ck en bakplE5%t i vinkel, placera telefon med laddare pE5% rE4%tt =
stE4%lle
i vinkeln. Fungerar som en rE4%tt hygglig riktantenn vilket borde ge
nE5%gra extra pinnar i mottagning. Placering och riktning krE4%ver lite
pyssel fF6%r att fE5% bra resultat, Googla pE5% "corner reflector" fF6%r
bE4%ttre beskrivning. Smaksak om man vill ha en bakplE5%t pE5% =
skrivbordet.
Alternativ tre E4%r att hE4%nga telefonen pE5% en krok pE5% lagom =
avstE5%nd
framfF6%r stuprE4%nnan utomhus och kF6%ra blE5%tand sista metrarna.

/Alf

Re: Mobiltelefon, extern antenn
<snip>

Jag gjorde en hörn-reflektor av kartong och al-folie.

Och jag kunde temporärt få en eller två extra "pinnar" på displayen, men
ingen stabil förbättring.

Så, jag har sagt till killen att köpa en telefon med antenn-uttag (t.ex
de flesta Ericsson) så skall jag hjälpa honom installera en Yagi.

/J

Re: Mobiltelefon, extern antenn

Detta fungerar pE5% alla telefoner om det inte E4%r fF6%r lE5%ngt till
basstationen:
http://www.mobinet.se/pages/ShowProduct.asp?ProductId3D%16136
Aningen dyrt men det E4%r mF6%jligt priset sjunker, finns liknade i USA
fF6%r 200$+antenner.

/Alf

Re: Mobiltelefon, extern antenn
Jag tillbringade en tid på en ö i Thailand, och där hade man en liknande
pjäs.
Gick fint att kommunicera ca 10 meter kring huset där den stod.

Men det är förstås lite "overkill" i mitt fall.
Jag känner ganska säkert att en riktantenn, ev. på mast skall lösa
uppgiften...

/J

Re: Mobiltelefon, extern antenn

Du behöva en "passivantenn".
900MHz Yagi på taket - kopplad med TV coax till en dipol i stugan.
En gammal UHF hi-band (850MHz) yagiantenn funkar bra. Rikta mot GSM
basstationen.

Coax så kort som möjligt.
Dipolantenn - bara strippa 150mm från kabeln.

Placera telefonen nära dipolen.

Site Timeline