Mobiltelefon driftsäkerhet

Är det fortfarande Siemens som har ledningen vad gäller driftsäkerhet (MTBF) på sina mobiltelefoner?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

(MTBF)

Hej varifrån har du fått uppgifterna att Siemens skulle vara driftsäkrats? Innefattar denna driftsäkerhet både hårdvarufel och mjukvarufel?

Mvh

Carl

Reply to
Carl

Jag hörde detta först för cirka 5 år sedan och åter igen för ungefär 2 år sedan. Värdet var, som jag förstod det baserat på reklamationer /såld enhet i butik.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

När jag jobbade i en butik som sålde telefoner var det defenitivt så. Jag slutade där för lite över ett halvår sedan. Siemens hade löjligt få reklamationer jämfört med många tillverkare. Detta är helt och hållet ett subjektivt intryck. Men under tiden jag jobbade där sålde vi nog mer än tusen lurar av alla märken. Mitt intryck var också att Nokia ligger i botten vad gäller kvalitét, iaf. bland billigare telefoner (under 2000:- utan abb.).

Reply to
Joel W.

Baserat på reklamationer i en butik, i en butikskedja, i ett land eller globalt?

Carl

Reply to
Carl

Vet ej! ..gissar Sverige.

Reply to
Morgan Ohlson

år

Så ditt påstående att Siemens har ledningen när det gäller driftsäkerhet på mobiltelefoner visade sig alltså vara en gissning? Är du journalist?

Carl

Reply to
Carl

Min personliga erfarenhet är att Siemens verkar ha lite skumma problem med sina telefoner, vet inte om det är mjukvaran(troligen) eller om den bara är dåligt skriven men fick lämna in en siemens telefon där den låste sig i pausläge ( den startade felfritt och höll sig så tills den gick in i pausläge), enl siemens var det mitt fel och de påstod att jag knappat in fel låskod fyra gånger varpå telefonen låst sig, vilket jag bestred till ingen nytta. Jag är inte ovan vid telefoner och hade ingen annan kod på den förutom "0000" för att låsa upp pausläget vid tillfället. Vad som förvånar mig var att de prompt vägrade tro på mig när jag berättade vad som hänt.

Mitt antagande att det var mjukvarufel bottnar i att för att få telefonen att ta koden som kan vara upp till 6 siffror måste man avsluta med 'yes' enl. siemens helpdesk, så det verkar osannorlikt att jag skulle lyckats med detta på 15 minuter genom att knapparna på telefonen har blivit slumpmäsigt intryckta under tiden jag haft den i bröstfickan på jackan, och det är inte direkt en kod man glömmer heller.

Är nu en nöjd ägare av en Ericsson och har inga planer på att köpa en siemens igen.

// Heppen.

Morgan Ohls> Är det fortfarande Siemens som har ledningen vad gäller driftsäkerhet (MTBF)

Reply to
Ernest McGurnik