Mixad koaxialkabel till nätverk.

Jag har tre datorer som ska nätverkas.

Hade först två datorer B och C och det fungerade med min specialkabel. Sedan tillkom dator A.

Eftersom man tar var man haver så tillverkade jag specialkabeln genom att skarva ihop överblivna bitar. Skarvarna är lödda. Mittledaren är lödd sedan isolerad med smältlim över smältlimmet ligger skärmflätan ovanpå den isolerband.

10 meter RG58 + 10 meter RG62 + 5 meter RG75. Sammanlagt blir det 25 meter. RG58 är en 53 ohms kabel. RG62 är en 93 ohms kabel och RG75 är en 75 ohms kabel. RG58 har 95 pF per meter. RG62 42,5 pF/m och RG75 gissningsvis 60 pF/m.

Nu är specialkabeln kopplad mellan A och B och en RG58 kabel 10 meter lång mellan B och C.

Dator B står i mitten.

Nu fungerar inte kommuniktionen mellan B och C men bra mellan A och B eller A och C.

Drar jag ur specialkabeln ur B och ansluter ett avslutningsmotstånd på T-stycket så fungerar kommunikationen mellan B och C. Således fungerar det oavsett vilken kabel jag väljer bara när två datorer är ihopkopplade. Ansluter jag en tredje så är det nåt som falear.

Det är antagligen på grundval av att min specialkabel gör att det blir nån missanpassning.

Denna missanpassning borde ju gå att kompensera på nåt vis genom att mura på motstånd eller kondensatorer någonstans utefter signalvägen eller eventuellt i ändarna där 50 ohms avslutningsmotstånd nu sitter. T.ex att man tar bort 50 ohms motstånden och tillverkar specialavslutningar.

Nu är jag inte så hemma på matematiken hur man räknar ut passande "kompensationsmoduler".

Jag vet ju egentligen inte varför det inte fungerar, det är mycket möjligt att det enda som hjälper är att ha RG58 kabel hela vägen.

Är det nån som har några bra förslag som är värda att pröva?

Naturligvis kan jag köpa en ny RG58 och ansluta mellan A och B men det vill jag inte göra. Sånt gör bara bekväma medelmåttor som aldrig löser problem.

MVH Göran

Reply to
Goran Soderlind

Det visste ju inte jag, ingen hade talat om det för mig.

Aha, det är därför bifogade filer inte kommer fram.

Kan du prova nedstående koppling i Vipec?

o-RG62-o | | 40ohm 18ohm | | o--RG58--- o o-RG59-o | | | | | 53ohm 75ohm 22ohm | | | | | | | o-RG58-o | | | | | | | | 53ohm | | | | | | o | | | o DATA | | | DATA I/O | | | I/O o | | | o | | | | | o-------------o---- ----- o-----------o----------o Här ska vara tecken för skärmjord. Vilken tangentkombination framkallar ett skärmjordstecken? Jag kapar bort skarvarna och sätter in motstånd enligt ovanstående schema.

Mellan RG59 kabeln och dator A har jag i ovanstående schema lagt till

2 meter RG58.

Det blir således enligt följande: Först från nätverkskortet på dator B sedan 10 meter RG58 där sitter motstånden 40 och 53 ohm sedan 10 meter RG62 med motstånden 18 och 75 ohm, vidare 5 meter RG59 med motstånden

22 och 53 ohm sedan den nu tillagda 2 meter RG58 kabeln som kopplas in i nätverkskortet på dator A.

Mellan dator B och C finns sedan tidigare en RG58 på 10 meter det kan ju eventuellt ha nån betydelse du kanske kan göra en till beräkning med den medtagen i beräkningen för att se om det blir nån skillnad.

Skrev fel förut, skrev RG75 när jag menade RG59 men det insåg nog alla som läste här.

MVH Göran

Reply to
Goran Soderlind

"Goran Soderlind" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Jag är visserligen en "bekväm medelmåtta" men Göran, vore det inte enklare att skapa ett stjärnnät? Fast då krävs det en hub. / Kjelle

Reply to
Kjelle

Ghaaa!!!! - skyll dig själv - att blanda 93, 75 och 50 Ohm kan bara inte gå bra.

Att blanda olika impedanser enlig ovan ger en massa ståendevåg (I TV-sammanhang ger det skuggor/spöken i bilden) i olika riktningar och upp till 6 dB frekvensnivårippel från B-A resp B-C från 1 - 10 MHz.

Ståendevågdämpningen var så låg som 6 dB (dvs halva utsända spänningen kommer tillbaka - fördröjd 1 symbol) när jag provade kopplingen i 'vipec'

(Tyvärr kan jag nog inte lägga upp dessa bilder på algonet just nu då glocalnets troligen MSCE-klantar håller på att förstöra siten fullständigt och dess väl fungerande Unix-system och dess suveräna mail och newshantering och ersätta de med något ickefungerande skit

- jag tycker att det är skandlöst att de byter backbone och plattformar och program så oprovat som de har gjort och med reducerad/borttagen funktionalitet och låter det synas utåt kunderna!!! - det är inte kvalitet på jobb när något sådant syns utåt och jag skulle skämmas ögona ur mig som sysadm...

(jag har bytt radiosystem och radioväxel hos säkerhetsföretag under full drift och parallelldrift unde ca 6 månader för att kontrollera och lusa av ev. problem utan att fältfolket märkt någonting alls, krånglar något sådant som radiokommunikation, om så några timmar, så dör företaget i stort sett, så viktigt är det)

ja, vi får se - vore synd att ge upp inarbetat sedan

1994 ' snipped-for-privacy@algonet.se' och ersätta med något annat 7-stavig slumtal/bokstavsserie som ingen någonsin, mig själv inkluderat - kommer ihåg...)

---

så fort man ens funderar på informationstransport där sträckan är mer en 1/10 av använda våglängden (10-bas2 = 10 MHz ??) av använd frekvens

- så kan man inte slarva med impedanserna eller ha stora impedanshopp som det just blir när man hoppar från 50 Ohm till 93 Ohm - du får tillbaka i stort sett halva spänningssprånget som sändes ut ca 1 symbol fördröjd och kortet kan uppfatta det som krock eller distad signal

10 meter koax med 0.66 i ljushastighet (gäller i stort sett alla ovanstående kablar, om de inte är skumfyllda) så motsvarar det ca 15 meter elektriskt sett, eller att 1 period av 20 MHz får plats i kabeln, och räknar man returen då sträckan passerats 2 gånger till impedanshoppet (tex. 50 - 93 Ohm) så får man en kraftig reflex som är ganska precis fördröj 1 symbol (1/10 MHz) av ansenlig styrka. - och de kan du tacka din 93-Ohms kabel - den är störste syndaren i denna fall och förstör hela ditt nät - 75 Ohm kanske går ändå, men funktionen kan bli sådär otäkt känslig för olika ledninglängd och kabelböjkänsligt som det lätt blir när man ligger på gränsen. .

Givetvis - och den kan du inte göra någonting åt utan avancerade equlizer inne i din nätverkskort med fördröjningsnät motsvarande ca 30 meter koax som simulerar den yttre nätet - det kan får kompaktare med keramer och kristaller om du tycker att det blir lite trångt :-) (startkostnad ca 200000:- för en prototyp, ;-) )

Du ser nämligen din egen utsända information 1,2,3 symboler (ett eko från varje impedansövergång) senare av fallande styrka, men fortfarande tillsammans så stark att den troligen uppfattas som främmande data utifrån och indikerar busskrock.

I princip inte, även om du får matchningen att se bra ut på själva porten/anslutningen så kommer du inte ifrån ekona i kabeln...

lika lite som att få bort 'skuggorna' i TV:n genom att mickla med antennsladden mellan TV-apparaten och TV-uttaget i väggen...

- man är på fel ställe helt enkelt.

kvartsvågstransformatorer och annat för att släta ut impedansövergångarna (som måste sättas mellan i skarven av ex.

50 och 93 Ohm) har begränsad bandbredd och tar inte från nära DC till 30 MHz (3'-övertonen av 10 MHz) i ett steg, som Ethernet kräver - om du inte använder transformatorbaserade dito förståss.

- Coax-varianter blir väldigt långa och med udda impedanser på dom här frekvenserna...

Just precis.

att göra som du har gjort är ungefär lika klantigt tänkt som IDE-bussen - 93 Ohm kan nästan ses om en avbrott (kabelända) och ger svåra reflexer som studar fram och tillbaka och terminatorerna på andra sidan 93 Ohmskabeln är nästa osynliga i sammanhanget...

50 - 75 - 93-sidan är lättare att få till - om 75 Ohm-kabeln kapas till kvartsvågläng av den frekvens du vill anpassa

- dock troligen inte i tillräckligt bred bandbredd som är nödvändingt för Ethernet.

Läs lite Transmissionsteori så förstår du kanske efter något års studerande att du slåss med ett nästa omöjligt problem med dom förutsättningar som Ethernet erbjuder.

Att kabeln _är_ 50 Ohm hela vägen är en förutsättning för god fungerande Ethernet - och det är fysiska lagar som styr!!

- när det är korta sträckor gentemot våglängden så kan man i många fall strunta i dom här egenheterna, men så fort ekona på symboler fördröja 1/8 - 1/4 och mer av orginalsymbolerna med tillräcklig styrka så blir det problem.

Ungefär som en över Atlanteringning mha telefon när echo-cancelern inte fungerar, att höra sin egen röst komma tillbaka med nästa full styrka 0.5 -1 sekunder och mer efter man själv uttalat dessa brukar får dom flesta människor att bli helt ställda och kan/vågar inte prata längre - ungefär så kan man säga händer med din Ethernetkort med dina olika kabeltyper.

Om du gör detta som intressant studie så kan du till och börja slänga bort 'bekväm' och börja med att simulera ovanstående med nätverkssimulator 'vipec' som är open source och fungerar utmärkt för den här typen av studier - se bara att ställa in frekvenstyp (kHz, MHz osv.) innan du gör något annat (eller så skriver du 20 MHz som just '20e6'), tror det är en bug här i win-versionen, då det inte ändras i beräkningarna när man ändrar senare).

Mer uppdaterade versioner finns numera endast för linux - som man kompilerar ihop själv.

Dock - du måste vara lite familjär med begrepp som 'S-parametrar' 'S11', 'S21' smitchart, magnitud, angle, imaginär, real osv.

samt kunna tolka dom diagrammen som visas där.

En nätverkssimulator kan inte visa utseende på en puls eller signals utseende efter passage av kabeln eftersom den jobbar i frekvensdomän - däremot kan man i en del fall ta S-parametrar från vipec och stopppa in tex. analogsimulator - ofta baserat på Spice och simulera i tidsdomän och där se vad som händer av tex. fyrkantvåg på olika frekvenser

Microcap har en version som kan hantera S-parameterlistor, och så har jag för mig att orginal-spice och winspice alltid har kunnat hantera detta - vilket påfallande många kommersiella versioner inte har kunnat göra trots att de har 'stulit koden' innan opensource blev en ett begrepp... (tex. företag/produkt som Vipec och Pspice)

Microcap fins som demo med begränsad komponentantal om man vill prova lite själv - och ett block S-parametrar borde fungera där... (har inte kollat)

Pspice är en klassiker - men försök hitta lite äldre versioner då dom under Orcads-flagga inte anses särskild bra och för omständiga att komma igång med snabbt.

Om man inte besväras med dåligt samvete så brukar dessa program - men generösare antal komponenter... - finnas på P2P-näten - dock se till att brandväggen är ordentligt tillstängd eller dra ut kabeln till Internet när dessa program körs - då dom har en förmåga att skvallra...

Skall man ha rena RF-simulatorer så är det 'Ansoft' och 'Agilents ADS' som gäller, även 'Microwave office' har på kort tid blivit klart märkbar på marknaden. - dock, dom är oehört tungstartade och man måste jobba med dom mycket innan man tycket att de är användbara - inget för snabbstudier om man inte är van vid miljön.

(för hobby/provapå-bruk så kan man inte slanta

30 - 1000 papp för dessa programvaror - men börja man tjäna pengar med hjälp av dessa så är det en annan sak - problemet är bara att demoversionern ofta är alldeles för snåla i komponentantal och libbar, vilket gör att även hobbyprojekt lätt ramlar över kanten väldigt fort - men för just ovanstående studier så duger demoversionerna gått och väl)

Torbjörn Ekström

Nu kan jag inte det här men om jag inte missminner mig så har det diskuterats tidigare om man kan sätta dit motstånd i ena änden av en koaxkabel för att få rätt motstånd

*men* det går *inte* pga att det är inte 'vanligt' motstånd utan det är *IMPEDANS*en som är t.ex. 50 ohm. Impedans ~ växelspänningsmotstånd.
Demmpa
Reply to
demmpa

finns inget...

scheman ovanför är tyvärr obegripligt för mig, förmodligen använder du TAB istället för massa blanktecken samt inte har radslut efter varje rad, som får vara max 80 tkn. eller så

Det fins vissa orsaker som jag önskar tillåtelse att använda SVG för vektorritningar för schemor i just Elektronikmötet.

Senaste visio klarar tydligen att exportera i detta, och därmed importerbar från andra program när det går över via wmf och ewmf som det ofta - men inte alltid gör om det kopieras via utklipp eller export

Annars är det ASCII-schema som gäller, och man skall _inte_ använda TAB då TAB inte är lika med 8 blanksteg i alla lägen tyvärr samt att man inte använder någon propertionell font under 'ritning'...

visst kan man prova, men problemet med resistiv matchning är att de käkar effekt, och tillräckligt många hopp så har man inte nog med signal kvar för att mottagaren skall bli nöjd...

matchningar med motstånd är i regel av PI eller T-typ - sällan L-typ (Typ en i serie, en mot jord) då matchingen blir osymetrisk beroende på riktning, och det går inte använda vid dubbelriktad trafik.

Det fins site på internet med 'calkulator' på hur man får fram rätt motståndsvärden när man vill gå från en impedans till en annan - men som sagt, man tappar effekt, mycket effekt.

Den andra alternativet är att använda transformatorer, och eftersom impedans från andra sidan ändras med kvadraten av transformatorns omsättning så - för att gå från 50 Ohm till 100 (~93 Ohm) så måste den ha omsättning 1:1.4147 samt hantera Ethernets hela frekvensområde.

--

Dock om signalstyrkan räcker så är resistiv matchning
det enda 'enkel' lösning som är riktigt bredbanding,

Lycka till

/TE

> MVH
> Göran

Reply to
Torbjörn Ekström

Tue, 29 Jun 2004 19:54:35 +0200, Goran Soderlind ba:

Det låter sannolikt.

Du får väl tillverka ett par anpassningstransformatorer åt dig:-)

Vore inte det alldeles för enkelt?-)

Dessutom kostar det ju minst hundra kronor, om du inte lyckas få fatt på en begagnad.

Just det (och så några till, som inte behöver skaffa sig fler problem att lösa).

Leta nu reda på lämplig koppartråd och kärnor och sätt igång att linda transformatorer!

Charlie.

--
No animal should ever jump on the dining room furniture unless
absolutely certain he can hold his own in conversation.