Minitele, nytt försök

Mitt förra försök att diskutera ämnet havererade på något sätt......

Alltså:
Min erafernhet är att mini-telepluggar ofta fungerar dåligt.

Problemet är dock att jag själv inte köper dom (själva kontakterna
alltså...). I min lilla radio sitter en hona (panel-hona) och på min
lurar sitter en pågjuten sladdhane.
Men: tillsamans funkar dom inte bra. Trycker jag in pluggen helt, så får
jag (distorderad) mono. Drar jag ut pluggen exakt rätt, så får jag bra
stereo.

Jag har upplevt andra exempel på samma sak.
T.ex. har jag en Compaq laptop som har line-out på minitele.
Hade lovat spela lite musik på en fest via den.
Även där tvingades jag "fippla" med sladd-hanen för att få vettigt ljud...

Det kan väl inte bara vara jag som har problem med det här eller?, undrar

/Johan S

Re: Minitele, nytt försök

Ja, det måste vara något slags kompatibilitetsproblem. Jag har minsann
upptäckt det också, det finns tydligen flera standards när det gäller små
stereo-pluggar. Den som finns i vanliga ljudkort på datorn verkar vara den
vanligaste, men använder jag en sådan plugg i min DV-kamera (Panasonic) så erfar
jag precis det problem du beskriver.

Ralph

Re: Minitele, nytt försök

hmm, har inte DVD-kameror ibland teleproppar med fyra anslutningar (top
+ 2 ringar och sedan röret som brukat vara jord.), brukar ge konstiga
effekter när man försöker ansluta vanlig steroplugg då indelningen i
jacket inte är riktigt kompatibelt med vanlig stereoplugg ...

Förr i tiden så märkte jag att man lätt kunde förstöra kontaktfjädrarna
inne i uttaget med proppar som hande något för stora huvuden (dvs fler
standarder av 3.5 mm propp) - om det berodde på dåliga kontaktfjädrar i
uttagen eller själva stiftproppens fel låter jag vara osagt.

Till detta så brukat dom billigare propparna vara förnicklade i bästa
fall - och dessa har tedens att bli matta och något mörkare efter några
år, speciellt om man har kemikalier som saltsyra (tex för
kretskortsetsning) i plastflaska (som det oftast levereras) i något skåp
i huset. Dom propparna är inte roliga att ha i jack vid
lågnivåsammanhang (mic, line etc.) då dom har tedens att brusa och
knastra pga oxiderna på ytan vid olämpliga tillfällen och är ganska
svårjagat fel om man inte vet var man skall titta. - och är fjädrarna i
jacket dessutom uttänjda så ökar problemen mycket...

Ur kontaktmässig synpunkt så bör man ha guldplätering, både i propp och
jack för långtidsstabilitet (speciellt vid lågnivå som miksignaler),
alternativt kontaktkonstruktioner som verkligen river yta vid matning
och arbetar med hög kontakttryck för gastät anslutning punktvis i
kontaktkroppen när det väl är anslutet.

DIN-kontakter och XLR-kontakter mfl. använder den senare konstruktionen
med tenn eller silverplätering medan vanlig modularplugg (tex RJ45)
använder guldplätering i både jack och plugg (om man bortser dom allra
billigaste jacken som man kan stöta på ibland...)

I många fall så kan man välja lite bättre sladd med guldpläterade
steroproppar, problemet ligger på jacksidan där man får dras med vad
fabrikanten har stoppat in, och är dessutom fjädrarna uttänjda så...
får man välja proppvarianter som är något större om möjligt.

i proffesionella sammanhang så används nästan alltid guld eller
guldliknande legeringar i kontaktkroppar eller plätering just för att
vara säker på god kontakt även efter flera år.