MEGA FÖRSTÄRKNING

Fins det nån som kan bygga mig en mega förstärksre för Digital-TV mottagning, behöver minst 50.DB förstärkning, den köpta skit jag nu har funkar inte som den ska längre.

Reply to
ClueLess

50 dB är rätt mycket. Antar att du redan har antenn med hög antennvinst och bra antennkabel. Lite teoretiskt filisoferande (min c/n 20 db + lite NF marginal= -80 dBm) ger att med antenn på +15dBi kan du aldrig tillgodogöra dej mer än max 15 dB extra förstärkning även in på en relativt okänslig mottagare. Förstärkning utöver detta ökar risken att mottagningen försämras (pga. interferens, brusfaktor, övermodulering från GSM mm). Jag skulle gissa att det finns ett fel någonstans i kedjan antenn, förstärkeri, kabel, kontakter och mottagare.

Med tanke på att många i mötet gärna reparerar TV-elektronik vill jag ge ett tips. En nackdel med digital-TV är att det kräver dyra instrument för att felsöka. En anständig bildsgenerator med lite tillbehör kostar lätt 200.000 kr (TS -> ASI -> DVB-T -> RF-generator). För simplare felsökning kan man dock komma undan helt gratis då de flesta redan har nödvändig hårdvara hemma. Se denna länken:

Jag har själv testat motsvarande i DOS/Assembler och det fungerar helt ok.

/Alf

Reply to
Alf Friman

wow... smart!, mycket smart att använda videokortet som högfrekvens DAC för att sända ut DVB-T paket som preprocessad 'image' av COFDM signal av lämplig höjd och bredd - samt använda DAC-ens överton så att den träffar användbar kanal i våra DVB-T mottagare.

synd att källkoden inte är tillgänglig så att man kan se hur detta är löst - upphovsmannen har uppenbarligen läst specar och studerat detta ganska ingående.

Alf, du har provat andra modulatorer om jag tolkar texten rätt. Är källkoden tillgänglig på dessa ???

jag kan inte annat än hålla med Alf här, antingen har du brott i kabeln eller felriktad/för liten antenn så att du inte får nog nivå av signal.

en förstärkare förtärker termisk brus lika mycket som önskad signal, och är inte insiggnalen mer än runt 20 dB över brusgolvet (c/n) och det precis inte fungerar så kan ingen förstärkare i världen göra något åt detta utan endast större och bättre riktad antenn.

förstärkare med hög förstärkning och lite mer uteffekt är endast motiverat om TV-signalen skall transporteras på långa kablar eller splittar till flera förbrukare.

En antennförstärkares roll är att byta en mottagares kanske höga brusfaktor mot sin egen låga brusfaktor samt kompensera för kabel och splittningsförluster från antenförstärkaren till själva mottagaren. Det är den enda vinsten förstärkare kan göra av en given antennsignal.

precis som ALF skriver så tål mottagaren heller inte för mycket insignal då dess ingångssteg börja dista och blanda ihop ingående bärvåger och skapa nya av produkterna från ingående bärvåger - kallas också intermodulation. IM är något som datamodulation tål väldigt illa om den hamnar fel, lika så komprimeringar och klippningar i ingångssteget.

GSM(-R) ligger väldigt nära 830 MHz och en stark sådan sändare i närheten (bor du nära järnväg?) kan få mottagaringångarna att kräkas (dvs IM:a och klippa) och nästa all digital modulation ända ned till 470 MHz bandet är förstörd - medans analog utsändnin störs mindre av det med kanske mönster och prickar i bilden. Åtgärden här kan vara att tom dämpa ingående signal om den är ganska stark från början och tål detta.

------------------------------------------------- Jag har en likadan antenn som fins på

art-nr: 30-246 anpassad för digital/analog, med dessa data element 75, förstärk 19dB, fram/B 32dB, längd 1118.mm (pris när jag köpte den 699:-) + en mastmonterad förstärkare på

20dB, trots detta är singalstyrkan på tex: tv3, när den testas i boxen ca: 19-20dB, dvs precis så det går att ta emot signalerna går att ta in, glömde en sak antennen sitter på 12.meters höjd över marknivå.
Reply to
ClueLess

Dacar med den prestandan, egen gpu och en massa minne går knappast att lösa för pengar. En variant finns här:

Jo, jag började kolla på vad som behövdes för att matematiskt ersätta alla protokollnivåer fram till färdigmodulerad signal. De flesta protokollen är öppna och kan hämtas på nätet och de mindre öppna protokollen finns på det ena eller andra sättet också. Men ett snabbt överslag visade att det skulle ta månader att bara läsa allt material och ännu mer tid att omsätta till programkod. Enklast borde vara att kunna dumpa det som matas till DAC:en i en DVB-modulator och spara som en fil, men nog vore det lockande att försöka ersätta hela modulationskedjan med mjukvara.

Det är ingen märkvärdig källkod och jag delar gärna med mej men det är skrivet för specifikt för ATI Radeon 9250, bortom all användarinterface och alla hundra raderna är okommenterade.

Jag gjorde på ett lite annorlunda sätt än Bellard, men det berodde mest på avsaknad av info om grafikkortet. Det blev en tvåläges fasmodulator styrd av en 8-bitars wav-slinga. Behövde då ingen bild utan fyllde grafikminnet med varannan pixel 0 varannan 1. På grafikutgången får man då en prydlig bärvåg. Sedan modulerade jag pixelfrekvensen med min wav-fil. Det var bara för att testa om mottagning på FM-radion fungerade. När man skriver enkla snuttar i assembler blir det lite stökigare att hålla på med cos/sin så därför "digital modulering". Kalkylerade bärvåg 15 MHz med två fasta deviationer, antingen 0 kHz eller -120 kHz (15/256). Inte så avancerat och lite stor deviation men hela koden skrevs på 15 minuter. Tog däremot en halvtimme innan jag hittade användbar info om grafikkortet. Resultatet blev som väntat, lät som en sämre FM radio, men fungerade helt klart. Eventuellt skulle man kunna beräkna modulationen bättre i matlab eller labview och dumpa detta som en "bildskärmslinga" som sedan körs i assemblerläge. Assemblerslingan är gjord för att ställa grafikmoden 640*350*132. Desutom kan jag peta på portarna i grafikortet mha piltangenterna för att justera synk och avlänkning. 132 är bildfrekvensen. Genom att via vaw-filen modulera denna ett steg får jag min deviation. Saknar dokumentation för att kunna skriva in exakta värden så det fick bli trial&error.

Därefter laddade jag upp bilden som finns på Bellard's hemsidan i grafikminnet på mitt grafikkort och justerade timingen enligt anvisningarna med liknande assemblersnutt. I grafikkortets DSUB körde jag in ena tråden på en bit 220-kabel. Andra tråden gick in i boxerburkens antenningång. Allt löst hängande. Det är sådana lösningar man avråder andra från, men är det bråttom att testa så är det. Det var inga större problem att hitta kanalerna. Imponerande beräkning bakom den bilden, helt klart.

Skulle naturligtvis kunnat tagit reda på lite mer om grafikkortet och gjort något mer avancerat/kontrollerat, men sparar det till en annan gång. Bellard's förslag om X Window har nog större chans att fungera på andra grafikkort.

Saknar kompetensen att skriva drivrutiner för Windows, annars skulle man kanske kunna ha dubbla grafikkort med det ena dedicerat som multimediautgång. I synnerhet streamade datapaket där timingen mellan paketen inte är jätteviktig skulle kunna fungera bra i Windows, Enda kravet är att minst ett paket ryms på en "bild".

Det skulle gå göra mycket annat kul också. Funderar på hur man bäst skulle kunna nyttja alla tre färgerna. Tre oberoende moduleringar, fler bitars upplösning eller stereo över tre kanaler dvs TREO :)

/Alf

Reply to
Alf Friman

nej, inte om man själv skall bygga egen DVD-T-signalgenerator med lösa komponenter.

jag har inte räkna på detta - men en 8-bits dac borde kunna skapa en hyffsad modulerad signal med 20 dB C/I-krav, men lämpar sig knappast för broadcastsändningar eller certifieringsmätningar :-)

---

här, precis som alla wavetablelösningar så är förutsättningen att 'hela' paketet får rum i minnet och upprepas, möjligen kanske ett antal minnespositioner som räknas upp (räknare) för att mottagaren skall vara nöjd (allt beroende på protokoll)

Att skapa nya bilder i realtid från en DVD-källa är nog för mäktig uppgift även för en 3 GHz PC att hinna med...

hmm. 'GNU-radio' är ett projekt där man kanske kan själa lite algoritmer och få lite snyggare modulering... med översampling där man går från S/V bitström till tonande envelope mellan S/V på bärvågen så får man frekvensutrymmen också ovanför bärvågen och därmed bättre modulering - inte så bra mom man ligger vid Nyqvist och bara kan vika modulationssidobanden nedåt i frekvens.

FM har ju dessutom asymmetri mellan övre och undre sidbandet vilket är en förutsättning för att kunna beskriva fas/frekvensändring som slutresultat

imponerande - nästan så att jag grämer mig att jag inte har tänkt på detta med videokort som DAC tidigare, utan har alltid sett den här typen av övertoner som just störningar och skall bort... ;*)

såå. nu blir att försöka hitta grafikkort med 10 eller 12-bitars dac då 48 dB ala 8-bitar är en smula snålt.

(har för mig att DVD-spelare kör med 10 - 12-bitar video-dac och översamplingar numera, och går att få för bit under 1000:- För 10 - 20 år sedan skulle dyliga ting kosta skjortan och och kanske halva villan att köpa...)

säg vad man vill - men för den här typen av övningar så är det ibland enklare att lösa i Linux än att försöka sig på de olika WIN-API:erna där man måste ägna mer energi att läsa in och ta till sig API-erna än tiden för att prova själva iden - och då är någonting fel.

snabb återkoppling med resultat är väldigt viktigt är man håller på att exprimentera...

(spånar...)

tja - flera datorer i nätverk som krunchar 'frames' och leverera i bilderna i rätt ordning och takt till en 'frames-dator' via snabb lan så skulle man kunna bygga TV-kanaler på kabeldistrubitionsnät för tex bostadsföreningar etc. (just för att man inte får sända i luften för privatpersoner och föreningar) - är man lite RF-kunnig så är det inte någon större svårighet att blanda upp signalen till lämplig frekvens om man vill över till UHF-området.

även om man skulle behöva flertal snabba datorer så är det förmodligen vida mycket billigare än att skaffa kommersiell DVB-T -sändare.

- får se om detta tänder till inom ramen för GNU - tror många faktiskt skulle vara intresserade av videodistrubition utan stor dator som frontend hos varje tittare (tex Videolan - vlc-lösning), och decoderbox är accepterat av de flesta numera.

hur ser din omgivning ut - kåkar, skog och berg etc. i riktningen mot TV-sändaren - och hur långt ifrån sändaren är du, och är antennen rätt riktad (vilket inte alltid är samma sak som alltid mot sändaren).

kolla känsligheten för din DVB-T mottagare då det fins okänsliga sådan (var inte Nokia 112 en sådan) med upp till 10 dB sämre känslighet i jämförelse med mera känsliga mottagarna. på en okänslig mottagare så hjälper det med lite extra förstärkning i området 10-20 dB - förståss så nära antenn som möjligt - men om inte kvalitesvärdet ökar trots förstärkare så har du för lite signalstyrka rent generellt in i antenn då en förstärkare aldrig kan förbättra en redan från början dålig S/N-förhållande på signalen och då är det bara större antenner och/eller bättre läge som gäller.

Om en tänkt linje mellan din antenn och TV-sändaren går igenom en massa skog och andra hinder så kan bara någon eller ett par meters höjning ge helt andra resultat.

även flytt i sidled kan ge skillnader om du har en miljö med reflexer som intefererar och ge nollställen (nod) med låg signal just där antennen är monterad.
--
om du tittar på analog TV-kanal hur ser den ut ( Om en stor TV-sändare
sänder 50 KW och en DVB-T sändare sänder 2 KW så är skillnaden 14 dB.

en TV med nästan ingen snö alls i bilden, har ungefär 45-50 dB S/N
(har inte kollat utan är en uppskattning) och en motsvarande
digitalkanal i ungefär samma frekvensområde borde då ligga på  30-35 dB
S/N. Om du har 20 dB S/N på digital så borde en analogbild ligga på 35
dB S/N och ganska brusig men fortfarande tittbar bild och med bra ljud.

dvs. analogbilden kan ge en vägledning för förutsättningarna  för
digitalsändningarna om analogkanalerna är i närheten av
digitalkanalernas frekvens samt sänds från samma ställe.

Det bästa är om man har en spectrumanalysator och helt enkelt mäter på
vad som finns - det kanske är värt pengarna att anlita en TV-snubbe
_med_ instrument för att trimma in ditt system.

(jag behöver väl knappast säga att kalibrerade instrument är svindyra
ur privatpersoners ögon - själv åker jag omkring med en
spectrumanalysator för ungefär 1/2 miljon i nypris emellanåt på olika
jobb - dock inte TV och broadcastradio. - det är också i instrumentväg
som skiljer mellan amatör TV-nisse som säger större antenn om det inte
funkar och proffsdito som faktiskt kan mäta sådant och säga _hur_ mycket
större, eller hitta fel i kablar och TV-förstärkare på väg mot TV:n)

Nja, hela 20dB skillnad mellan sämsta och bästa! Sagem bäst och de flesta cirka 12-13 dB sämre. Humax skall man INTE köpa.

Kanske, men antag färdig mpeg-källa till "vlc player"

, bra spelare och inbyggd nätverksstreamer) som där adderar nödvändiga protokoll och skapar paketerade basband som matas till olika minnesbanker i grafikkortet. Minnesbankerna skiftas fram efter behov vilket bara kräver att ny pekare skickas till gpu och är inte särskilt tidskritiskt. På annan minnesbank i gpu har man skapat en fast "bärvåg". Det finns ofta färdiga lågnivåfunktioner för att blanda olika minnesbanker genom or/xor/add och på detta sätt åstadkomma moduleringen. Det som missas är kanske nödvändig matte-intensiv interpolering. Då även somliga grafikkort kan flashas med annat bios så kunde kanske en del av mattebehandlingen ombesörjas utan instruktioner från huvuddator. Mycket av matten är ju sådant som gpu'n redan är duktig på typ addera texturer på ytor och beräkna rymdutbredning på vektorer.

Fast det går ju bra att sitta här och spåna, i realiteten har jag inte tid att skaffa mej nödvändig kunskap. Dessutom har min snälla arbetsgivare givit mej färdig utrustning så jag har inte längre behovet att bygga själv.

Har sett hur en portföljdator skickar sin paketerade filmsnutt via nätverk till annan portföljdator som där adderade ytterligare en kanal till samma paket för att slutligen skicka allt vidare via USB till modulator och ut i luften. Kan man ersätta modulatorn med ett grafikkort så behövs i princip en dator per kanal som man önskar skicka ut. Och på grafikkortet skulle kunna nöja sej med att lämna ifrån sej basbandet om man ordnar med hårdvarumässig HF-modulering. Kanske inte oöverkomligt svårt.

Det skulle verkligen vara spännande att för en billig peng kunna ha en egen mjukvarukontrollerad universalmodulator. Jag kom precis på att jag redan har färdig 15-p dsub till BNC övergång liggandes i en skräplåda. Trodde det var föråldrat då ingen längre köper bildskärmar med BNC-ingångar, men det är nog dax att rädda den kabeln. Ett begagnat pci Matroxkort har införskaffats att ha vid sidan om befintligt AGP-kort. Det har goda kontrollmöjligheter för att ställa de mest konstiga pixelrates osv. vet jag sedan tidigare då jag gjorde en egen drivrutin för interlaced 50 Hz. Ont om tid för sånt här men har snart semester....

Apropå dubbla grafikkort och modulerad TV-signal är det inte jättenytt. För länge sedan hade jag också dubbla grafikkort i datorn, Hercules och CGA, debuggern gick på Hercules och grafiken på CGA-kortet, som även hade NTSC-utgång. Hade ingen TV med NTSC eller ens videoingång men det gick bra att köra TTL-signalen rätt in på antennen och sedan ratta in en överton.

/Alf

Reply to
Alf Friman

köpte

ca:

------------------------------------------------------------- Det är sak samma om jag riktar mig söderut el norrut, det är träd ivägen & alla ligger på grannarnas tomter & dom vill inte ta bort sitt insynsskydd, det enda sättet för mig att komma över dom är att fixa en mast som går över trädtopparna ca: 30.meter uppåt & då lär jag få Luftfartsmyndigheten på mig, dessutom blir det svindyrt...

-----------

----------- hur gör jag det på en nokia 9920T jag har inga speciella verktyg...???

-----------

----------- om jag gör det så blir det en SwingMast för artister...

-----------

----------- Har funderat på det, men hur lång kan en TV-antenn kabel vara utan massiva signalförluster ???

----------

-------------- Har anlitat 3 TV-Gubbar under 3år, som alla sa helt olika saker, det kostade mig 3000:- extra för ingenting!!!

--
mottagning av vanliga svt2 + tv4 är skarpa & fina, när jag går genom
Boxern, påminner det om den ganla tiden då man tittade på TV-NOLL
> [...]
> funkar och proffsdito som faktiskt kan mäta sådant och säga _hur_ mycket
> större, eller hitta fel i kablar och TV-förstärkare på väg mot TV:n)
har du en TV-Gubbe & instrument att låna ut ???
Reply to
ClueLess

Är den verkligen gjord för marksänd digital-TV? Urgammal box? Nokia är dessvärre dåliga när det gäller antennsignal, kräver mycket stark signal.

Urgammal box? Den heter nog 9820T istället. Nokia är dessvärre dåliga när det gäller antennsignal, kräver mycket stark signal.

Wow, 30 meter är rätt höga insynsskydd. Gör insynsskyddet lite glesare mha kopparspik.

Du kan ha fått din antenn på olycklig plats, det är inte så otroligt, men annars gissar jag på boxfel eftersom om analog TV fungerar bra (snöfri, fungerande texttv) och då brukar det även fungera med digital-TV, låna en annan box och testa. Kolla även hur det funkar hos grannarna. Bandkabeln är inte så dum. Kan enkelt spännas upp mellan två 30-meters grantoppar mha pilbåge och fiskelina. Välj ett träd i norr och ett i söder så får du bandkabeln över din tomt.

/Alf

Reply to
Alf Friman

kolla hos teracom vilka kanaler som gäller för din ort (och vad som är inställt i Boxer - det är inte alls säkert att den har tagit starkaste MUX för tex. SVT-kanalerna - bara den första som är tillräckligt bra just vid sökningen), och var och vilker riktning dom kommer ifrån (plotta på karta).

En polare hade just problemet när den väl hittade kanaler liknande TV1 på en MUX, så struntade den att söka efter starkare MUX också med TV1 utan letar bara efter ej ännu registrerade kanaler. Med andra ord kan det krävas manuell sökning om kanalnumret i boxer för TV1-MUX inte alls är samma som teracom tycker är lämpligast för din ort.

precis som Alf skriver så borde din boxer fungera om du har skarp och brusfri analog-TV.

En anings snöig TV-bild brukar indikera en innivå av -60 dBm ( runt 47 dBuV) och termisk brusgolv av -106.6 dBm + brusfaktor säg 5 dB ger en mottagarbrusgolv av -101 dBm, vilket ger 41 dB S/N för den svagt brusiga bilden.

av täckningskartorna från teracom så verkar analogkanalerna sträcka sig runt 7 mil i cirkel från nacka, medans 5 mil för digital-TV

Nackasändare sänder 1 MW ERP på analogTV, om man minska till halva effekten så brukar radien minska med roten ur två ungefär, dvs 0.5 MW ERP (för samma radie som digital-TV). en analog-TV vill ha runt 45 dB S/N för brusfri bild medans enligt uppgift nöjer sig digital-TV med 20 dB S/N - dvs. 25 dB lägre nivå.

25 dB är lika med 316 ggr - dvs 0.5 MW erp / 316 = 1580 Watt ERP

storändarna har 50 KW-sändare för att ge 1 MW ERP vilket innebär att antennerna har 1000 / 50 = 20 ggr förstärkning eller 13 dB.

om samma antenner används för digital-TV så är det 1580 Watt / 20 = 80 Watt ut till antenn

ovanstående fundering fungerar om digitala TV-mottagren är lika känslig som en analog TV-mottagare - men indikerar av att olika ha olika bra känslighet med variation upp till 20 dB sämre än bästa mottagare.

Antag att analog TV-mottagare har medeltal 5 dB brusfaktor men digitalmottagarna har 15 dB brusfaktor - denna skillnad gör att sändaren i Nacka går från 100 Watt till 1000 Watt.

--
det är bara skattningar - skulle vara kul om någon insatt kunde berätta
hur stora sändarna egentligen är för digital-TV.

att bygga höglinjära sändare i 1 KW klassen för DVB-T är inte så lätt,
och jag kan tänka mig att man gör väldigt mycket för att undvika använda
större sändare än så...

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

------------------------------------------------Fins det nån BRA & någorlunda prisvärd mottagare på vår marknad, el är jag tvungan att importera själv...???

Reply to
ClueLess

"Alf Friman" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

komma

svindyrt...

-

--------------------------------------------------------------------- Är det inte svårt att få en UHF antenn av bandkabel att ge tillräcklig signalstyrka, om jag mins rätt från den tiden då man lekte med en TV2-Tillsats, så är antennen bara 28.cm bred & det blir låånga fiskelinor mellan träden, samt att nerledningen av bandkabel tenderar att vrida sig & då vicka på mottagar elementet & ytterligare försämra mottagningen!

Reply to
ClueLess

komma

uppåt

svindyrt...

--------------------------------------------------------------------- jag har hyfsad bild, OM den bara ville stanna kvar så vore det bättre, det är inte kul att se tex: "Navy-CIS" på TV3 som är ca: 55.min, jag "ser" ca:10.min, resten är ett rullande streck över TV-Skärmen, DOCK så då går DET MESTA AV TV-REKLAMEN fram utan problem, det får mig att gissa att dom sänder med OLIKA signal-styrkor på TV-Programmen & Reklamen !!!

--------------------------------------------------------------------- Du pratar för mycket tekniskt, kolla själv på Boxers websida jag ligger i TROSA precis mellan sändarna.

ClueLess

ehhh. pratar du analog TV eller digital TV...

TV3 brukar inte sändas analogt utan gissar att du avser signalen från boxer.

Har du dålig signal till boxer så är det inte i form av rullande eller osynkad bild, utan här handlar det om frysning, ryckighet och mosaiktendenser, men bilden är alltid stabil och rullar inte eller har streck i bilden.

kolla oxo att boxers valda RF-kanal inte krockar med någon digital eller analogkanal utifrån om du använder RF-uttaget till TV:n

det som kanske kan bråka för sig är om boxerenheten sänder maromedia-scrambling som slås på vid film, men slås av vid reklam.

makromediascrambling skall normalt inte påverka TV:ns visning men störa inspelning av film på VHS-spelaren - det är kanske något sådant som bråkar med dig.

hur kopplar du in boxer till TV - har du videospelare mellan etc.??

AU-ingåeng på TV brukar ha annan beteende än resterande ingångsalternativ.

On Sun, 10 Jul 2005 13:34:28 +0200, "ClueLess" wrote:

Mha två lite grövre nylonlinor var jag med och reste 2 st stackade yagis á 5 meter på detta sätt (27 MHz). Visst kan det se en smula märkligt ut med "svävande antenner" men många radioamatörer och även svenska militären har använt antenner monterade på detta sätt. Då jag ser längre ner i tråden att du ibland har mottagning så behöver blir varje extra dB förbättring av signal/bruset viktig. En extra dB förlänger antagligen tiden som bilden är ok högst väsentligt. Bandkabeln kan vi nog avskriva som alternativ och du har redan bra antenn. Har du även TELEVES antennförstärkare? Då den monteras i antennen och är matchad för denna antennen ökar chansen att det ska fungera bra. Förstärkaren har lågt egenbrus (1,5 dB) vilket i detta fallet är viktigare än hög förstärkning. I din mottagare eller lånad mottagare kan du se mottagen signalnivå och avgöra om extra linjeförstärkare är nödvändig. Bra koaxkabel antar jag att du har men se upp då många av de sk bra kablarna inte tål att vikas runt skarpa hörn och skadan är ofta bestående även om man rättar ut kabeln. Granar utan barr dämpar signalen mycket mindre så kopparspiken kan göra några dB ytterligare. Ytterligare förbättring kan du få genom att stacka antennen. För varje fördubblat antal antenner kan du vinna 2-3 dB. På mottagarsidan, om mottagaren ska klara och avkoda signalen beror inte enbart på mottagarens ingångskänslighet utan även hur stort antal bitfel som den klarar att hantera och hur den hanterar frekvensberoende fasfel. Det är ett fenomen som bl.a kan öka om man har långa överföringsavstånd från sändaren och flervägsutbredning av signalen (svag direktsignal, sidoreflexer). Det finns numera mottagare där man klarar betydligt högre antal bitfel och där förmågan att hantera fasfel och frekvensspridning har förbättrats men de är ännu rätt dyra. 5000:- och uppåt. Förbättringen brukar jämföras med en signalförbättring på 6-8 dB. Å andra sidan kan du för dom pengarna få rätt lång tids abbonemang via satellit eller Telia/ADSL. Försök skaffa dej en bild av hur mycket förbättring du behöver, så blir det enklare att bedömma vad som behöver göras och till vilken kostnad. Ta reda på nuvarande signalkvalitet genom att försöka hitta en meny i din mottagare som visar detta. Om din mottagare inte klarar att visa bitfel och signalstyrka kan du säkert låna en mottagare som klarar det. Samtidigt får du en referens på hur bra din nuvarande mottagare fungerar gentemot en konkurrent.

/Alf

Reply to
Alf Friman