Ljusstyrka

Tja!

Ljusstyrka en ju en storhet inom ljus och betecknas I med storheten cd (candela), det jag dock undrar är över om man halverar "ljusstyrkan" upplever ögat det då som en halvering av ljuset?

/Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Johan Olofsson skrev:

Njae.

Ögat, precis som örat är logarimiskt.
Reply to
A.B

"A.B" wrote in news:cq8vrb$1n2$ snipped-for-privacy@usenet2.ath.cx:

Anade nästan det, anledningen till att jag frågade är att i Elfa faktasidor om glödlampor så finns det kurvor över hur ström och ljusstyrka beter sig för villken spänning man matar glödlampan med. Handlar det om en effektfaktor 10 för att det ska upplevas som en halvering?

/ Johan Olofsson

Reply to
Johan Olofsson

Johan Olofsson skrev:

Nej. Inte nödvändigtvis. Olika personer är olika känsliga för ljus. Så jag törs inte svara på det. Rent matematiskt är det säkert så.

/GG

Reply to
A.B

jo, ungefär :-)

sedan kan 'startvärdet' vara olika mellan personer och framförallt ålder.

Det är väldigt otacksamt vid tex. vita lysdioder där 2 lysdioder a 1.6 lumen inte lyser upp speciellt mycket mer än 1 lysdiod utan måste

4-dubbla var gång (6 dB) för att det skall märkas ordentligt...

Torbjörn Ekström

Kolla in hur man räknar med magnituder inom astronomin. Den är en logaritmisk skala. Den handlar just om upplevd styrka kontra absolut.

mvh Bengt

Reply to
Bengt