Lite termer o förklaringar om batterier.

Här kan ni stämma av eran kunskap när det gäller batterier.

/Morgan

Reply to
Morgan

"Morgan" skrev i meddelandet news:RNTTe.145880$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

----- Original Message ----- From: "Morgan" Newsgroups: swnet.teknik.elektronik Sent: Thursday, September 08, 2005 11:48 AM Subject: Lite termer o förklaringar om batterier.

"Anod Ett annat namn på den negativa elektroden i ett elektrokemiskt system."

"Katod Annat namn på positiva elektroden i ett elektrokemiskt system"

Uppenbarligen har skaparen av sidan inte lärt sig "PANK = positiv anod, negativ katod". Den sidan inger inget större förtroende.

--
Michael
Reply to

Michael Spångberg skrev:

Det var ytterst anmärkningsvärt! Tyvärr är nog detta vanligt inom Internet. Vem som helst kan ju lägga upp sidor med "fakta" somär mer eller mindre sanna.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Ralph Höglund skrev:

Ralph Höglund

Ralph Höglund skrev:

Det verkar nog som om faktasidan är hyfsat rätt iallafall....

Däremot i ett elektronrör är anoden den pol där positiv spänning appliceras och katoden jord eller negativ spänning.

Så när det gäller batterier är det nog trots allt som faktasidan anger, se även här:

Eller vad tror du Michael?

Reply to
Ralph Höglund

"Ralph Höglund" skrev i meddelandet news:TR0Ue.145919$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Jag vet att PANK gäller. Dessutom, vad är EMC? Jo, elektromagnetisk kompatibilitet, till skillnad från EMK, elektromagnetisk kraft, vilket "författaren" förmodligen menar.

Jag litar inte särdeles mycket på den sidan.

--
Michael
Reply to

Michael Spångberg skrev:

Må så vara, men frågan gällde vad polerna på ett batteri kallas och där verkar alla utom du vara eniga om att anoden är den negativa och katoden den positiva polen.

Räcker det Michael eller vill du ha mer?

Reply to
Ralph Höglund

Och kanske t.o.m. lära sig något :-))

Vilken sida är det du inte litar på? Den jag hänvisade till skriver inte något om EMC/EMK.

Celltech , vars hemsida jag hänvisade till , är en batteriproducent. Idag köper de celler och sätter samman till batterier , men från början blaskade man med kemikalierna själva. Har man överlevt som producent (i Sverige!!) i mer än 20 år , och dessutom expanderat , får man väl förutsätta att de kan sin sak.

Hur som helst...ha en trevlig helg Michael och alla andra. /Morgan

Reply to
Morgan

Vad som är anod och katod skiljer sig beroende på applikation, exempelvis galvaniskt element eller elektrolys. Nu har jag tyvärr tappat mer kemikunskaper än vad som är lämpligt men kan an- respektive kat- joner ha något med saken at göra?

med mindre vetande hälsningar /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

Michael Spångberg skrev:

EMK betecknar elektromotorisk kraft, inte elektromagnetisk kraft, eller hur Michael?

Se här:

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

"Ralph Höglund" skrev i meddelandet news:LTgUe.145948$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Helt korrekt av dig! Jag kom på det själv, men "orkade" inte korrigera det. Tack för att du rättar mig.

--
Michael

> Se här: http://www4.liber.se/gy/kemionline/gymkeb/07.html
>
> Ralph
Reply to
Michael Spångberg

Michael Spångberg skrev:

No problemo, hasta la vista baby! :-)

Reply to
Ralph Höglund

"Michael Spångberg" skrev i meddelandet news:gr1Ue.33365$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

PANK gäller INTE för galvaniska celler (batterier är galvaniska celler). Det du däremot alltid kan vara säker på är REDCAT dvs. att reduktionen ALLTID sker vid katoden. Ren kemi helt enkelt.

/HP

Reply to
Hedar Palm

"Hedar Palm" skrev i meddelandet news:AUzUe.145998$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

För att klargöra lite mer så kan man säga att PANK istället gäller elektrolysceller, typ där man på något sätt tillför elektricitet. Dock kan du även vid elektrolysceller hävda att REDCAT gäller. REDCAT är således en bättre regel än PANK.

/HP

Reply to
Hedar Palm