Linda om spole

Jag har en kontaktor från en truck, där spolen är på 48v. Den är enkel att ta i sär och linda om, men nu undrar jag hur jag ska dimensionera tråden osv för 12v. Idag är det 103 ohm, med tråd 0,3mm i diameter. Är det bara att linda med en tråd 4 ggr större area tills man får 4 ggr mindre motstånd (ca

26ohm) och där med samma ström eller hur funkar det med magnetfält??

//Anders

Reply to
Anahka

det viktiga är amperevarv - dvs produkten av strömmen gånger ampere skall vara lika i båda fallen.

accepterar du 4 ggr mer ström så räcker det med 1/4 av antalet varv mot orginal - för jag hoppas att du har skattat varvtalet på den ursprungliga spolen innan isärmontering (räkna hur många varv på ett lager, därefter hur många lager tråd) - och nya tråden skall lindas på lika snyggt som den gamla om du skall ha en chans att få in varvtalen som krävs i utrymmet.

Din metod ovan kommer nog att fungera, men det kan vara lite trixit att hitta tråd med exakt 4 ggr area och små skillnader ger stor förändring...

Misstänker att du kan kompromissa med värdena runt 20% avseende ampervarv och värmeutveckling, men inte så mycket mera.

Själv skulle jag nog linda av befintliga tråden snyggt, dela den i 4 lika längder och sedan linda på den lager för lager och dra ut till anslutningarna för var lager - och helt enkelt kör 4 paralella lindningar.

Här kostar det bara några få varv samt att du garanterat får samma omslagnivåer och effektförbrukning samt får in det i tillgänglig utrymme som innan men här vid 12 Volt.

--

Att tänka på:

räkna varven när gamla spolen lindas upp:

relät skall inte brinna när det är full spänning över batteriet plus
lite till @ 18 Volt samt skall dra och hålla säkert i 6-7 volt

prova gärna upp tillslagsspänning och frånslagspänning innan du plockar
isär 48 Volts relät.

(48-voltsysten @ telekom skall tåla att gå mellan 36 - 72 Volt och
oändlig tid utan skador - blir motsvarande 9 - 18 Volt på ett 12
Voltssystem).

Jag skulle välja att linda med tjockare tråd precis som Anahka själv föreslår. Det beror på att isoleringens tjocklek inte kan försummas, och det blir procentuellt mindre isolering på spolen med enkel tråd i stället för fyrdubbel. Annars tror jag att det blir mycket besvärligt att få plats med all tråd på spolen igen om man lindar för hand. Dessutom är det enklare att linda med lite tjockare tråd utan att den går av.

Om nuvarande spole för 48 V håller 103 Ohm blir förlusterna i spolen lite drygt 22W vid 48V, eller 28W vid 54 V. Det tycker jag verkar högt.

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

ähhh - skrivfel

'varv' skulle det förståss vara...

< snipp >

jag avsåg att använda samma tråd - och då är både utrymme och resistans, och effektutveckling tillgodosedd.

Annars tror jag att det blir mycket besvärligt att få plats med

hur är det med travgeometri och area när det gäller runda stavar

- vilket tar mest plats för en given area - smått eller stort diameter...???

Dessutom är det enklare att

beror på den ursprungliga tråden storlek - är den hårfin så håller jag med - grov tråd är också klantig att hantera och att få tight och därmed plats i spolkorgen.

spolkorgar av den här typen brukar tvinga en att linda varv för varv och lager för lager snyggt och prydligt som orginalet om man övh. skall få plats med detta. Industrin använder spolmaskiner för detta - som har tålamodet...

Man får sitta och linda detta nogsamt en snöstormskväll framför brasan efter en singel malt (för att få bort darrheten i händerna) samtidigt som kärringen stickar på sitt, och eftersom detta tar tid så behövs stadigheten understödjas med mera singel malt allt efter tiden ;-)

Jag misstänker att det är en ganska stor relä med ordentliga kontakter för att leda stora batteriströmmat till tex motorer.

detta innebär också att det förmodligen redan från början är hanterbar storlek på tråden...

Sedan beror det på ursprunglig driftsätt - om den är byggd för kontinuerlig drift eller bara intermentent drift - något att tänka på för den ursprungliga frågeställaren också, så att den inte används fel.

Hej igen. Jag som skrev original meddelandet...via google... (Föressten nån som kan tippsa om en bra news reader???)

Tyvärr så har jag redan lindat av en del...annars var TE's ide med att dela den på 4 lindningar inte dum (varför tänkte jag inte på det.)

Visst är reläet/kontaktorn till en motor, kommer från en batteri truck. Ska användas för reversering av startmotor i ett bogpropeller bygge. som jag skrev tidigare så är tråden 0.3mm i diameter vilket bör bli 0.07mm2 och med mina beräkningar så blir det i runda slängar 420m tråd.

vad jag inte fattar är att om jag 4 dubblar arean och minskar motståndet med

4 så får jag fortfarande 420m altså 0.07mm2 103 ohm=412m och 0.28mm2 26ohm=416m gör jag nått fatalt räknefel här eller? är ju ganska säker på att jag inte får plats med 400m 0.5mm diameter tråd på spolen. Kanske får fundera på en annan lösning...

//Anders

Reply to
Anders

det

för

Jovisst, under förutsättning att det går att linda lika tätt för hand med en gammal skrynklig tråd som maskinen lindade från början med en helt ny slät tråd!

Antag att den ursprungliga tråden är 0.3 mm i diameter. På trådens totala ytterdiameter tillkommer då kanske 0.1 mm isolering, på "båda sidorna", så att totala diametern blir 0.1 + 0.1 + 0.3 = 0.5 mm. Då upptar isoleringen

0.2/0.5=40 % av trådens diameter. Antag att man lindar fyra sådana trådar parallellt för att erhålla fyra gånger så stor koppararea, då upptar fortfarande isoleringen 40% av trådens tjocklek. Om man i stället byter till en enkel tråd som är 0.6 mm i diameter, så blir dess area lika stor som med fyra parallella tunnare trådar. Isoleringens tjocklek är fortfarande 0.1 mm runt om. Trådens totala diameter blir nu 0.1
  • 0.1 + 0.6 = 0.8 mm. Nu utgör isoleringen alltså bara 0.2/0.8 = 25% av trådens totala diameter. Det bör alltså bli betydligt lättare att få plats med en enkel 0.6mm-tråd än fyra parallella 0.3mm-trådar.

Precis som Torbjörn säger är en grövre tråd mera bångstyrig än en tunnare dito, men för så här tunna trådar tror jag inte att det blir några problem.

diameter...???

Grov eller fin tråd spelar ingen roll så länge trådens diameter är mycket liten i förhållande till lindningsutrymmet, om man bara ser till trådens ytterdiameter. Man kan teoretiskt få plats med mer tråd om man blandar grova och tunna trådar, men det är inget som jag rekommenderar.

Jag håller med om att en "single malt" kan göra händerna mindre darriga, men man får se upp så att man inte glömmer att räkna varven efter alltför stort intag!

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

"Mats Karlsson" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@individual.net...

Jag undrar vad Linda kan ha att säga om det här?

Reply to
johan k

beror på hur man lindar av den eller om den är impregnerad så att den inte går att få av snyggt - normalt brukar reläspolar vara väldigt prydligt lindade och är inte värre att rulla av än vilken trådspole som helst - och nu menar jag verkligen att rulla av till en annan trådspole och inte lägga allt i en trasselhög på golvet eller hasplar av den från spoländan - då skaffar man sig rejäla problem...

hmm. givetvis så är förhållandet mellan 'luften' mellan trådarna och trådarna i sig samma oavsett dimmension utom i gränsen mot bobinytorna, här av blygsam betydels. Samt att man byter koppar mot isolering när man går ned i dimensionerna...

ja, om man bara 'vevar' på slarvigt - men lägger man varv efter varv brevid varandra precis som orginalpackningen så bör 420 meter tråd av samma dimmension ta lika mycket plats oavsett om det är hand eller maskinlindat - eller om det är i 4 * 105 meter omgångar eller en hel sammanhängande del.

dvs. för just reläbruk behöver det inte vara lika många varv per omgång då resistansen är dominerande och man vill bara ha lika mycket ström per tråd för att tillsammans uppnå önskad totala ampervarv-produkten. (och för reläbruk behöver man heller inte lägga 4 parallellt av symmentriskäl)

jag skulle nog tom. säga om man klippte upp dom 420 metrarna i fyra delar och därefter lindar 105 meters-omgångarna lika nogsamt som orginalet och drar ut anslutningarna allteftersom så blir nog totala antalet varv ganska lika som orginalet

- om det slår fel på några, kanske 10-tal varv av 1500 varv har det nog ingen större betydelse...

--
jag skulle tro att en sådan där spolmaskin som används för
att rulla trådspolar till vävskyttlar (för vävstol) med

ena handen styr trådföringen och den andra vevar i lagom takt och
motstånd så tror jag att man kan få det väldigt bra - mycket
bätte kontroll än om man försöker med batteriborrmaskin...

(jo morsan vävde - gissa vad vi barn fick göra...)

> [...]
> ytterdiameter. Man kan teoretiskt få plats med mer tråd om man blandar grova
> och tunna trådar, men det är inget som jag rekommenderar.

  och beräkningsmässigt en smula knöligt...

> Jag håller med om att en "single malt" kan göra händerna mindre darriga, men
> man får se upp så att man inte glömmer att räkna varven efter alltför stort
> intag!

vadå - då får man ju en ursäkt att göra om jobbet igen med tillhörande
'mediciering' ;-)

jag använder mozilla

har du tråden kvar och hel ???

har du möjlighet att mäta längden ???

glöm inte bort isoleringens tjocklek - den kan vara ganska avsevärd av den totala diameter och därmed arean.

ta ut en känd längdstump (typ strax över 1 meter) av den gamla tråden, kör igenom exakt 1 Ampere eller liknade med ett strömreglerbar labbaggregat och mät sedan upp spänningafallet över koppartråden vid exakt en meter sträcka och strax _innanför_ strömmatningsklämmorna (du är inte intresserade av anlutningsklämmornas kontaktresistans mot tråden).

eftersom du känner att det uppmättes 103 Ohm så bör du ganska lätt räkna ut längden, därefter kan du sedan räkna ut exakta koppararean då du kan utgå ifrån att det är 99.99% koppar

- att mäta med skjutmått och räkna resistans efter area med okänd isolationstjocklek och tillplatnning vid mätning ger lite för inexakta värden i min smak.

ja och nej - du glömmer bort vad du vill ha - och det var inte mera koppar du efterlyste...

med ovanstående lösning så har du iofs fått en 1/4 resistans för att bibehålla strömmen som var vid 48-volt även gälla vid 12 Volt

- med 4 ggr koppar än innan för att behålla samma AT (ampere turn)... med resultatet att det inte får plats.

Du måste rucka på ett annat värde, i det här fallet ström då den inte tar plats...

Om du kortar ovanstående tråd till en 1/4-del längd så uppnår du det önskade - med 4 ggr så mycket ström på 12 Volt istället men fortfarande uppnår samma AT

AT (ampere turn) = A * T

dvs. du kan alltid byta ampere mot varv eller viceversa - så länge produkten är lika som innan.

det är som att klämma på en ballong.

och jag Agent (

) och IE

Reply to
Dataspider

totala

isoleringen

trådar

blir

0.1

plats

Med parallella trådar får man isolering även mellan ytor med exakt samma potential, vilket naturligtvis tar plats helt i onödan. Det var det jag försökte beskriva nyss, men det blev kanske lite för akademiskt?

När man lindar transformatorer för höga frekvenser brukar man använda parallella trådar för att minska problemet med strömförträngning (skin-effekten), men alla som håller på med detta vet att flera parallella trådar tar mer plats än enkla trådar. I extremfall vid riktigt höga frekvenser använder man litz-tråd, som är uppbyggd av ett mycket stort antal individuellt isolerade parallella tunna trådar. Problemet med denna typ av tråd är just att alla trådarna (kardelerna) är individuellt isolerade, och därför tar stor plats på spolstommen.

/Mats Karlsson

Reply to
Mats Karlsson

Nope, du multiplicerar den ena faktorn med 4 och dividerar den andra med 4..... 4/4 = 1 ;)

/Anders

Reply to
Anders Södergrann

Ok, få se nu om jag fatat det rätt....

ett teoretiskt exempel: en spole med 1000varv och 1 ampere = 1000AT eller?

om man då bara skulle vilja ha 1 varv så måste det gå 1000ampere genom spolen eller??

Ska åka ner till Transformatorteknik och se om de har nån surplus koppar tråd där. Får testa lite annar får det bli nån färdig spole och konvertera dit.

skit vad jag ångrar att jag lindade av den...och dessutom trashade tråden....

//Anders

Reply to
Anders

-- Ichimusai