Limma spole

Tänkte linda en liten spole (ca 200uH/8A) och vill limma fast lindningen så att det blir lite mer robust.

- Vad ska man använda för lim?

- Är det nån typ av lim som man ska undvika?

- Vad för lim om man vill att det ska fungera i ett större tempratursving, t.ex -40 till +85 grader C?

(Den sista gäller inte den spole jag lindar nu, utan är en bra-att-veta-svaret-på-fråga, som jag passar på att ställa nu när tillfälle ges).

mvh Johan

P.S. Eftersom detta är den första spole jag lindar, så tar jag även gärna emot lite mer allmänna tips på spollindning (does and don'ts, bra länktips, osv.) D.S.

Reply to
Johan W

epoxy är ganska vanligt, men inte att rekomendera om temerarurerna är konstant över typ 120 grader C.

om spolen skall ha högt Q-värde så bör det helst vara så lite som möjligt om det är höga frekvenser. - varför limma, microfonirisken ???

Vad rekommenderas för >120 °C ..?

Reply to
pbFJKD

=E4ven

ts, bra

Intressant projekt. Beskriv g=E4rna mer. G=E4rna bilder m.m.

Reply to
buss100

Mylarband (polyester från DuPont) fungerar utmärkt och används bl.a i krafttoroider som skikt mellan lindningar. Tål ca 220 grader. Bandet lindas med en och en halv överlapp och 10% uttöjning. Det både håller ihop lindningarna och ger bra elektrisk isolation. Det finns även mylarband med akrylbaserat värmeaktiverat lim men det behövs knappast.

Om spolen blir så varm som 120 grader vid 8A, använder du någon form av järnkärna? Då kan det finnas risk för att kärnan mättats varvid induktansen sjunker drastiskt. Överdimensionera hellre tråddiameter och kärnstorlek.

/Alf

Reply to
Alf.F

Jag vet inte hur stor din spole blir rent fysiskt, men själv jobbar jag på en motorlindningsfirma och vi lackar ju ihop all koppartråd på plats i statorn men en lack som man härdar ut i 140 grader i tre timmar och den tål sedan 180 grader. Har du ingen lindningsfirma i närheten som du kan be lacka ihop din spole mot lite fikapengar? Då blir den mekaniskt stabil också. Sen måste du ju ha en bobin som tål samma värme som spolen skall tåla. Mvh Micke.

"Johan W" skrev i meddelandet news:Vt5li.3910$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Reply to
Mikael Ahlstrand

Vad är det för lack ..? Mvh /P

Reply to
pbFJKD

Den som används idag är inte xylenbaserad som den som vi hade förut, men jag har semester just nu så jag kommer inte exakt ihåg vad den hette. Både den gammla och den nya kom på 20-25 kg fat och behöver värme för att härda ut i alla fall. Vi härdade ut hela lackbaljan en gång av misstag då vi var två som höll på med lindning och den andra killen slutade lite tidigare en dag och hade tänkt torka en sak i ugnen. Jag såg bara att lackkaret stod utanför och skulle styra in det för att slippa ha det i vägen. Normalt sett så förvarades karet i ugnen utom då man lackade. På morgonen så stack det ganska bra i ögonen när vi kom dit och hela baljan hade som gelatinerat sig, det var bara att slänga och köpa ny lack. Mindre kul :-( Efter det så monterade vi en stor blinklampa så att det skulle synas att timern för ugnen var påsatt!

micke.

skrev i meddelandet news:469ae9ab$0$54231$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

Reply to
Mikael Ahlstrand

vad är det för typ av lack man använder i dessa sammanhang ??

Något som man står i helmask och gummikläder i välventilerat utrymme när man rör ihop bas och härdare eller något shellackliknande som hittas i en färgaffär???

detta är inte exakt den vi har, våran heter vcc 1205 eller nåt, men denna är ganska likvärdig. Luktar inte så farligt som den förra xylenbaserade vi hade, men man blir yr ändå. Bäst är att använda ansiktsmask.

/micke

"torbjorn.ekstrom" skrev i meddelandet news:ec7ni.4283$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Reply to
Mikael Ahlstrand