lågenergilampor

Hej!

I mitt badrum bytte jag ut samliga glödlampor för ett halvår sen till 4 5W och 4 6W. Visst, de var alla av Rustakvalitet men 3 av 5W lamporna har redan tröttnat. Kan det vara så att de stör varandra på något sätt då de alla åtta är kopplade till samma brytare?

/Björn Lilja

Reply to
Lilja

borde dom inte göra

men det kan naturligtvis hända, har ingen egen erfarenhet av det

däremot så är det stor skillnad mellan olika lågenergilampor vissa håller många år vissa dör nästan direkt

rekorder för min del är en i källaren som nog har hållt i 20 år av den gamla typen med glimtändare och reaktor inbyggd i lampan

Reply to
Hannu Kandelberg

"Lilja" skrev i meddelandet news:UP40c.50687$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

4 5W

tröttnat.

Min erfarenhet är att lågprislamporna är usla med ett undantag -IKEA.

Reply to
Junkan

"Lilja" skrev i meddelandet news:UP40c.50687$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

tröttnat.

Tror inte alls på att lamporna stör varandra... Köper inte mera "lågenergi"-lampor av okänt märke, dom håller dåligt enligt min erfarenhet. Osram, Philips och dylika har funkat i fem till åtta år. I badrummet har "lågenergi"-lamporna av kända märken hållit ungefär lika länge, alltså såna med inbyggd tändare, icke-elektroniska. Så det där med att dom slits extra mycket av att tändas och släckas ofta kan jag inte hålla helt med om.

Tore

Reply to
TMW

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Ja, jag vet inte om jag måste veta hur det fungerar, jag bara berättade om min iakktagelse... :-)

Tore

Reply to
TMW

Test i Råd o Rön 1-04

/Per-Åke

--
Remove "extra" in my e-mail adress !!
Reply to

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Utomhus: Vem betalar strömmen? Du! ...i så fall lågenergi

Innomhus: Vem betalar värmen och strömmen # Värme i hyran och strömmen du! ...lågenergilampor # Värmen på dig, även strömmen. Du kan lika gärna använda glödlampor (spillenergin kommer som värme och du kan sänka elementen i stället.)

För gamla Olga är alltid lågenergilampor av god kvalitet att föredra aftersom det minskar antalet Mollbergare och brutna lårbenspipor.

Morgan O.

Dagens I-kluring:

När börjar varmvattnet dra energi ur varmvattenkranen? Inte helt självklart för alla.

a) När någon skruvar på den? b) Först när det kommer ut varmvatten? c) När någon skruvar på den och varmvattenberedaren är påslagen?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

glödlampor

stället.)

Sommartid använder man inte så mycket lampor så det har en avgörande betydelse.

Däremot om man har värmepump för uppvärmning så är lågenergi att föredra, värmepump 1kWh in = 2-4 kWh ut medan lampan är 1 in = 1 ut.

Reply to
Junkan