Labaggregat

Hej! Är detta prisvärt?

?lang=se&dok=2019651.htm

Eller finns det bättre/billigare alternativ?

Mvh Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

On 050915, Fredrik Östman went completely off-topic in swnet.teknik.elektronik by posting :

?lang=se&dok=2019651.htm

Ett alternativ kan vara att bygga ett själv. Har något gammalt hembyggt monster på 0-15-30V 20/10 A liggandes här och väntar på att jag ska komma mig för att rätta till ett par konstruktionsmissar i det. Om jag inte missminner mig så är det delar för under 1000:- i det.

--

Den elfte jag kan,
om till örlog jag skall gå med gamla vänner,

"Roland R" skrev

?lang=se&dok=2019651.htm

Hade kanske varit ett alternativ om jag hade haft gott om prylar i skrotlådan. Trafo har jag iofs nog en liggande, men bara visarinstrumenten lär väl gå lös på ett par hundra att köpa nya. Sen ska det bli gjort också, och gärna mekaniskt snyggt. Nä, här vill jag nog ha fabrikstillverkat.

Fredrik

Reply to
Fredrik Östman

"Fredrik Östman" skrev i meddelandet news:I4kWe.146315$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

?lang=se&dok=2019651.htm

Pris och Kvalitet går hand i hand! Om det uppfyller dina krav och du tycker att priset är det rätta så köp.

Det beror lite på vad man skall ha det till. Jag som sysslar en del med modelljärnväg och tillbehör har stor nytta av ett aggregat med motsvarande prestanda. Det duger gott för den som håller på med "äldre" bilelektronik dvs. lampor, relän och givare. Kanske lite sämre då det gäller microprocessorer.

Jag köpte mitt för några år sedan och fick betala 10 ggr så mycket för samma prestanda.

Pepe

Reply to
Pepe

"Pepe" skrev

Just mikroprocessorer har jag tänkt syssla med (PIC). Vad är problemet i så fall enligt dig? För mycket rippel?

Elektronik har blivit billigt... Jag betalade 328 kr för min splitter nya DVD-spelare. I och för sig utan sådana annars självklara finesser som display och blåa lysdioder.

[...]

Clas Ohlson har nånting. Kjell & Company har ett helt gäng från ett par hundringar till drygt 2000:- En del av dom verkar vettiga.

XR(V)

Reply to
XR(V)

Enligt baksidan på senaste numret av "Antenn" så är 480 kr + moms ett jubileumspris. normalpriset anges till 1065+moms.

Jag köpte ett sådant aggregat för några år sedan (ca 5). Jag kommer inte ihåg priset.Jag använde det när jag byggde min mp3-spelare. AVR-processor 4 MB DRAM, hrddisk mm. och det funkade bra. Sen dess har jag ägnat mig åt husrenovering så då har aggregatet fått jobba med andra saker. Exempelvis till att driva en "frigolitsåg" för att klyva 30mm "Ecoprimplattor". Kort sagt: Till det lilla i elektronikväg jag har använt mitt aggregat till har det fungerat bra.

Hur klarar du dig utan blåa lysdioder?. Har iofs inga blåa lysdioder på min DVD-spelare heller, men den kostade 10 ggr mer för ett antal år sedan,

mvh /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

5 volt för CPU och TTL-kretsar har inte så stora krav.

har du en trafo på 7-8 volt i lämplig storlek, kompletterat med likriktarbrygga och en ganska stor elektrolytkonndensator för glättning, så kan du använda typ LM7805-kretsar på en kylåt för att få ut 5 Volt.

(gärna ett flertal för oberoende matning - dock gemensam jord))

det viktigaste i sammanhanget är att montera dit _bra_ ON/OFF-svitchar på 5-voltssidan på varje utgång, brukar iblans slarvas med detta även i mer proffesionella aggregat...

bygg robust och avsäkrat så att grejorna klarat att gå i kortis på utgången under lång tid utan att det blir för varmt eller går sönder.

en sådan agregat för att sparka igång en pic är inte så dyr att bygga och behöver knappast några visarinstrument.

--
skall du ha galvanisk oberoende utgångar (för tex seriekoppling - +/-
spänning etc.) så ökar kraven på trafo och elektronik väldigt snabbt...

och om du skall bygga med analog block (som OP-amp, A/D-omvandlare etc.)
  så skall du skippa allt vad switchade aggregat heter då
telecomklassade (filtrerade för att klarar analog) sådana kostar 10 - 20
papp...

50 - 200 mV HF-rippel från switchare och som digitalsnusk klarar
utmärkt, är helt katatsrofal för analogblock då delar av dessa jobbar
med tusetals gånger mindre signalnivåer normalt sett.

/TE

> Elektronik har blivit billigt... Jag betalade 328 kr för min splitter nya
> DVD-spelare. I och för sig utan sådana annars självklara finesser som
> [...]

Just strömbegränsaren är en viktig sak , och den har den ju. /Morgan

Reply to
Morgan

?lang=se&dok=2019651.htm

Jag slog till och köpte ett. Har inte hunnit testa så mycket än men verkar vara helt ok Rippel mm verkade vara ganska lågt, kommer inte ihåg siffrorna. Jag testade om utgångarna var isolerade och de verkade det vara. Det går alltså att seriekoppla spänningarna om man så önskar.

En lustig egenhet är att det knäpper (reläer) när man ändrar utspänningen. Jag antar att olika lindningar kanske kopplas in vid behov för att minska förlusteffekterna.

/Ingvar

Reply to
Ingvar Esk

?lang=se&dok=2019651.htm

Klart prisvärd. De har alltså kampanj på den, normalt kostar den det dubbla. Behöver man inte mer än 2.5A så är den perfekt.

--
Reply to
Sado

"Ingvar Esk" skrev

?lang=se&dok=2019651.htm

Det har jag med gjort nu. Tyvärr var det restat och kommer inte förrän om ett par veckor. Verkar vara strykande åtgång.

Fredrik Östman

Reply to
Fredrik Östman

Nä, hur klarar man sig utan blåa lysdioder? Det är ju dom som gör hela skillnaden. Hi Tec eller inte Hi Tec. :-)

Om du är sugen på att bygga själv:

Pepe

Reply to
Pepe