Labaggregat

Hej!
Är detta prisvärt?
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Eller finns det bättre/billigare alternativ?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Labaggregat
On 050915, Fredrik Östman went completely off-topic in
swnet.teknik.elektronik by posting

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Ett alternativ kan vara att bygga ett själv. Har något gammalt hembyggt
monster på 0-15-30V 20/10 A liggandes här och väntar på att jag ska komma
mig för att rätta till ett par konstruktionsmissar i det. Om jag inte
missminner mig så är det delar för under 1000:- i det.
--

Den elfte jag kan,
om till örlog jag skall gå med gamla vänner,

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Hade kanske varit ett alternativ om jag hade haft gott om prylar i
skrotlådan. Trafo har jag iofs nog en liggande, men bara visarinstrumenten
lär väl gå lös på ett par hundra att köpa nya. Sen ska det bli gjort också,
och gärna mekaniskt snyggt. Nä, här vill jag nog ha fabrikstillverkat.

Fredrik

Re: Labaggregat

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Pris och Kvalitet går hand i hand!
Om det uppfyller dina krav och du
tycker att priset är det rätta så köp.

Det beror lite på vad man skall ha
det till. Jag som sysslar en del med
modelljärnväg och tillbehör har stor
nytta av ett aggregat med motsvarande
prestanda. Det duger gott för den som
håller på med "äldre" bilelektronik dvs.
lampor, relän och givare. Kanske lite
sämre då det gäller microprocessorer.

Jag köpte mitt för några år sedan och fick
betala 10 ggr så mycket för samma prestanda.

Pepe

Re: Labaggregat

Just mikroprocessorer har jag tänkt syssla med (PIC). Vad är problemet i så
fall enligt dig? För mycket rippel?

Elektronik har blivit billigt... Jag betalade 328 kr för min splitter nya
DVD-spelare. I och för sig utan sådana annars självklara finesser som
display och blåa lysdioder.

Fredrik

Re: Labaggregat
snipped-for-privacy@spray.se says...
Enligt baksidan på senaste numret av "Antenn" så är 480 kr + moms ett
jubileumspris. normalpriset anges till 1065+moms.

Jag köpte ett sådant aggregat för några år sedan (ca 5). Jag kommer inte ihåg
priset.Jag använde det när jag byggde min mp3-spelare. AVR-processor 4 MB DRAM,
hrddisk mm. och det funkade bra.
Sen dess har jag ägnat mig åt husrenovering så då har aggregatet fått jobba med
andra saker. Exempelvis till att driva en "frigolitsåg" för att klyva 30mm
"Ecoprimplattor".
Kort sagt: Till det lilla i elektronikväg jag har använt mitt aggregat till har
det fungerat bra.

Hur klarar du dig utan blåa lysdioder?.
Har iofs inga blåa lysdioder på min DVD-spelare heller, men den kostade 10 ggr
mer för ett antal år sedan,

mvh
/Björn Lindgren
--
I'm sorry about my fake e-mail address in the header.
Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at"

Nä, hur klarar man sig utan blåa lysdioder? Det är ju dom som gör hela
skillnaden. Hi Tec eller inte Hi Tec. :-)

Fredrik

Re: Labaggregat

5 volt för CPU och TTL-kretsar har inte så stora krav.

har du en trafo på 7-8 volt i lämplig storlek, kompletterat med
likriktarbrygga och en ganska stor elektrolytkonndensator för glättning,
så kan du använda typ LM7805-kretsar på en kylåt för att få ut 5 Volt.

(gärna ett flertal för oberoende matning - dock gemensam jord))

det viktigaste i sammanhanget är att montera dit _bra_ ON/OFF-svitchar
på 5-voltssidan på varje utgång, brukar iblans slarvas med detta även i
mer proffesionella aggregat...

bygg robust och avsäkrat så att grejorna klarat att gå i kortis på
utgången under lång tid utan att det blir för varmt eller går sönder.

en sådan agregat för att sparka igång en pic är inte så dyr att bygga
och behöver knappast några visarinstrument.

---

skall du ha galvanisk oberoende utgångar (för tex seriekoppling - +/-
spänning etc.) så ökar kraven på trafo och elektronik väldigt snabbt...

Re: Labaggregat

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm
Clas Ohlson har nånting.
Kjell & Company har ett helt gäng från ett par hundringar till drygt 2000:-
En del av dom verkar vettiga.

XR(V)

Re: Labaggregat

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Just strömbegränsaren är en viktig sak , och den har den ju.
/Morgan

Re: Labaggregat

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm
Jag slog till och köpte ett. Har inte hunnit testa så mycket än men verkar
vara helt ok Rippel mm verkade vara ganska lågt, kommer inte ihåg siffrorna.
Jag testade om utgångarna var isolerade och de verkade det vara. Det går
alltså att seriekoppla spänningarna om man så önskar.

En lustig egenhet är att det knäpper (reläer) när man ändrar utspänningen.
Jag antar att olika lindningar kanske kopplas in vid behov för att minska
förlusteffekterna.

/Ingvar

Re: Labaggregat

"Ingvar Esk"  skrev

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Det har jag med gjort nu. Tyvärr var det restat och kommer inte förrän om
ett par veckor. Verkar vara strykande åtgång.

Fredrik Östman

Re: Labaggregat
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm

Klart prisvärd. De har alltså kampanj på den, normalt kostar den det
dubbla. Behöver man inte mer än 2.5A så är den perfekt.

--
Version: 3.12
Re: Labaggregat

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok20%19651.htm