Kul att höra era kommentarer....

Vårt system är ganska bra, förutom att vi hade ojordat inomhus alldeles för länge och det hänger delvis kvar än idag i en på tok för stor utsträckning.

"Ralph" skrev

Fegis :-))

Reply to
ower

ower skrev:

:-)

Jo, men jag har lämnat stadiet "Lev farlig dö ung", jag är nämligen 63 bast vid det här laget!

En intressant iakttagelse jag gjorde i en lägenhet vid Sunny Beach (Svarta havet) sept-04 var varmvatten- produktionen.

När vi skulle duscha kom inget varmvatten. Jag letade efter kran eller motsvarande för detta men fann ingen. Däremot hittade jag en liten låda. Utanför badrummet fanns en kraftig strömbrytare. Jag slog till den och sen kom varmvattnet direkt.

Lådan innehöll en genomströmningsvärmare av superdirekt typ säkrad för säkert 30A. Smalt kopparrör som passerade en liten kapslad värmespiral som blev oerhört varm. Belysningen flämtade då vi slog på varmvattenkranen!

Spännande land Bulgarien, men fascinerande iallafall!

Ralph

Reply to
Ralph

Ralph skrev:

Detta är ju samma standard som i thailand ju. Å det funkar ju kanon där, regnar det häftigt så har man strömavbrott. Är det fuktigt ser man ljusbågar hoppa lite. Det som är mest fashinerande med thai är ju att dom drar 3fas via isolatorer vid undertaken. Där kopplar man sedan in sig å går till en mätare (via sockerbit eller annan klämanordning) å avsäkrar med 30-60A.

Detta elbolag har dessutom en ISO certifiering, kommer dock inte i håg vilket nummer, men sedan 2001 har dom haft det. Jag tar kort på detta om

7 veckor å postar i mötet så får ni se.

Uppe hos FD svärfar så gick proppen en kväll, å den ersattes med en spik. Man sätter även uttagen på ca 1m höjd för att vara barnsäkra å att när det blir översvämming så klarar sej elen.

Vid tsunamin löste dock säkringarna ut ibland. Jag har dock ärr från gnistregnet på mina axlar när jag satt under en högspänningsledning som gav upp.

--

Mysko
Reply to

Mysko skrev:

Ja, den funkade OK därnere också.

Kablarna som går från stolpen hos oss i Lakatnik är iallafall isolerade. Elmätaren är numera inkapslad i en plastlåda, förut satt den helt öppet utanför huset. Att tjuvkoppla är enkelt.

Ojojoj, det var häftigt att höra.

Placeringen av eluttag stämmer även med Bulgarien, ca 1 m upp.

Förstår jag rätt om du upplevde tsunamin därnere, sittande under en högspänningsledning?

Det finns fördelar och nackdelar med alla system, frågan är dock om inte vårt svenska är ganska bra.

Reply to
Ralph

Hej

De vita fläckarna/ringarna på digitalfoton kommer från ljusreflexer i mycket små dammkorn eller partiklar ganska nära linsen på digitalkameror, som tex från blixt, som reflekterar. Partikeln är osynlig på bilden....men kan synas även vid vanligt ljus. Jag har en liten Nikonkamera som det uppstår på ibland. Den tar mycket bra bilder f.ö., och fenomenet finns beskrivet på Nikons svenska supportsidor. Vad kostar en liten stuga i Bulgarien idag? Typ 60 km in i Medeltiden från Sofia? ;-)

Svejs

skrev i meddelandet news:446b0189$0$491$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

Reply to
Svejs

Svejs skrev:

Hej Svejs! :-)

Kostar,...ja, det beror lite på vilka kontakter man har.

Men vårt ställe, som är på 1000 kvm mark, 36 kvm hus i behov av renovering, normalt pris kan ligga på ungefär 6000 - 7000 ?. Ett större hus men mindre mark (och sämre utsikt)såg vi för ca 10000 ?.

Vi hade däremot goda kontakter och betalade 15000 SEK allt som allt. Då var el och vatten indraget!

Närmare svarta havet sticker priserna upp betydlgt. Från 20000 - 30000 och uppåt får man räkna med.

Men från vårt ställe är det bara ca 40 mil till Sunny Beach och ca 40 mil till Tessaloniki i Grekland. Dessutom är det bara ca 15 mil till Bansko, fantastiskt skidparadis:

I skogarna där vi bor finns fantastisk vildsvinsjakt jag förmodligen skall vara med på nu i oktober.

Ralph

Reply to
Ralph

Ralph skrev:

Ja, det var att klättra upp på första bästa tak som gällde å där gick det en ledning.

Jo, bättre än thailands varje fall :)

--

Mysko
Reply to