Kan kameran försöra SD minnet?

Jag har en digitalkamera som börjat strula alternativt är det minnena som gått sönder.

När jag har i minnekort 1 kan jag ta runt 100 bilder sen blir det systemfel på kameran. De bilderna som är tagna kan jag överföra från minneskortet till datorn. När jag förösker lägga in fler bilder genom att flytta dom i utforskaren (minnekortsläsare) tar det flera minuter att lägga in bild 1 sen går det i normal fart, verkar vara något fel ungefär "mitt på" kortet.

När jag använder minneskort 2 vägrar både kamera och dator kännas vi det.

Båda korten är märket SanDisk och modellen Ultra II 256 MB

Kan det vara kameran som "förstör" minnekortet?

Finns det något sätt (program) att scanna av minnekortet efter fel?

Riskfritt att köpa ett nytt och sätta i?

Kameran är en Minolta Z1 som har ca 4 år på nacken.

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Testa

John-Henri Eklund
jonne@swnet.nu
John-Henri Eklund

"John-Henri Eklund" skrev i meddelandet news:45e82121$0$2968$ snipped-for-privacy@news.astraweb.com...

Verkar bara vara för USB stickor. Får upp ett felmeddelande om att den inte hittar "USB drive".

/Daniel O

Reply to
Daniel O

inte

Det brukar väl finnas nåt menyalternativ i kameran för att formatera minneskortet, det skulle jag nog försöka med. Om formateringen fungerar på rätt sätt så bör den även se till att inte ta med skadade segment på minneskortet i den nya volymen.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:es9djt$nsb$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

Formatering av minnekortet är gjod i kameran. Den tar dock bara en till två sekunder att göra så jag vet inte hur avancerad den är.

Hur vanligt är det att minneskort går sönder utan mekanisk påverkan? Nu har ju båda gått sönder med kort tid emellan.

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Om minneskortsläsaren sitter som /dev/da4 på din maskin:

Kör: dd if=storfil.mpg of=/dev/da4 obs=512 dd if=/dev/da4 ibs=512 | cmp - storfil.mpg

Så får du svar om det är något bitfel.

Reply to
pbFJKD

Hur vet jag vilken "da" den sitter på? Om det kan hjälpa något så sitter minneskortläsaren fastmonterad på en HP laptop.

Måste filen vara så stor som minneskortet rymmer för att det ska fungera?

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Maskinen måste köra någon form av unix os. Och filen måste vara minst av samma storlek som minneskortet.

Reply to
pbFJKD

skrev i meddelandet news:45e90dd9$0$486$ snipped-for-privacy@news.luth.se...

Ok, jag kör Windows XP...

/Daniel O

Reply to
Daniel O

Bry dig inte om *nix-trollet. Leta efter Rawcopy på Olofs programsida:

John-Henri Eklund
jonne@swnet.nu
John-Henri Eklund

Daniel O skrev:

Du kanske har fotat väldigt mycket? Ett flashminne funkar bara till cirka 100 000 skrivningar i varje minnescell har jag hört. Därför skall enheten som skriver på minnet vara så beskaffat att det skriver cirkulärt, d.v.s om man tar bort de första filerna på minnet så skall den ändå inte skriva på dom platserna förrän den har skrivit ända till slutet. Sedan börjar den om att skriva från början.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN