Kan en sändare/mottagare bli sliten?

Garva lagom nu, frågan är helt allvarlig.

Saken är den att min trådlösa mus som jag köpte för några år sen helt plötsligt inte har lika lång räckvidd som tidigare. DÅ räckte den från sovrummet till vardagsrummet, c:a femton meter. NU når den knappt två meter. Första tanken blir naturligtvis att batterierna borde få lite uppmärksamhet, men det hjälper inte med nya batterier :(

Så... Kan en radio- sändare/mottagare bli sliten?

--
C:\Magnus
http://strip.se

När endast det sämsta är illa nog
Reply to
C:\

"C:\\" wrote in news:Xns9486D884D2AC3xaran73hotmailcom@195.67.237.53:

Nja, efter att ha konsulterat en tumstock får jag vackert inse att mitt ögonmått kanske inte är vidare exakt. Korrekt siffra skall vara 9,5 meter.

--
C:\Magnus
http://strip.se

När endast det sämsta är illa nog
Reply to
C:\

Kan det vara så att brusnivån har ökat inom det aktuella frekvensområdet? Ökad brusnivå -> mindre SNR vid konstant avstånd.

(En tydlig indikation på mängden störning kan ofta ses i samband med billarm. Ute på landet långt ifrån allting brukar det gå att larma på/av bilen på betydligt längre avstånd än i stan.)

mvh /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

"C:\" skrev i meddelandet news:Xns9486D884D2AC3xaran73hotmailcom@195.67.237.53...

helt

från

två

Nu vet jag inte vilken frekvens dina saker jobbar med men visst åldras vissa komponenter så att frekvensen ändrar sig. Desto högre frekvens som kommunikationen jobbar med ju känsligare brukare de vara. Om mottagaren och sändaren inte "ändras" lika mycket och åt samma håll blir det mer brus i mottagaren vilket upplevs som om räckvidden blir kortare.

Danne

Reply to
Danne

Precis, störningsnivåer kan påverka men mest troligt är att musen använder mycket hög frekvensöverföring och sådan utrustning är mycket kännsligare och "slits" hårdare. Dessutom är kvaliten på mus och tangentbord säkerligen undermålig varpå de föråldras snabbare.

All elektronik slits ju även om det kan ta lång tid beroende på vad det rör sig om.

Mitt råd är att skaffa en ny trådlös mus, då jag antar att de som säljs numera har mycket bättre teknik (din var ju 3år eller mera). Precis som dom optiska "musarna" är mycket bättre numera än de som kom först.

Reply to
Dennis

Dennis wrote in news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Ni verkar alla vara överens om att störningar är en kritisk faktor. Kort och gott - jag flyttade sändaren en meter åt höger och vips ökade räckvidden från 1.30m till dryga fem meter. Jag trodde faktiskt att grejjorna var liiite mer toleranta än så. Detta tål onekligen fler experiment, men inte idag.

Tack för all hjälp!