Isoleringslack......hur får jag bort detta bäst för att kunna löda?

KF6%pte handsfree stereopluggar till frugans mobil (S.E) gick 2 dagar
tills grabben pE5% 2 E5%r slet bort ena hF6%rproppen.

TE4%nkte kolla om tips hur man enklast och effektivast tar bor
skyddslacken pE5% kardelerna (kardeler heter det va?), vad gF6%r man?...
skrapar, vE4%rmer eller?

Re: Isoleringslack......hur får jag bort detta bäst f ör att kunna löda?
On 7 Jul 2006 09:42:50 -0700, "Grodan Boll"

Brukar försvinna när man värmer med lödkolven.

Re: Isoleringslack......hur får jag bort detta bäst för att kunna löda?

något extra het lödpenna samt flussmedel som brukar finnas i
elektroniklödtenn brukar fungera bra.

Försök inte köra med bara heta 'torra' lödtennet på lödpennespetsen, det
blir då lätt 'grillat' och inget biter på lacken längre - du måste ha
flussmedlet från lödtennet samtidigt som du värmer upp och förtennar
kabeländan då flusset kryper in under lacken och fungerar som
lösningsmedel.

---

- detta av erfarenhet för länge sedan just att med genomlödningsbar
koppartråd bygga prototyper istället för virning...)

/TE

Re: Isoleringslack......hur får jag bort detta bäst för att kunna löda?
Man kan även använda löst flussmedel som t ex lödfett för VVS-lödning.
En mikroskopisk klick på kabeln och lacken är borta så fort värmen når fram.
Det har fungerat klockrent i precis den tillämpningen som efterfrågas.
/P

Re: Isoleringslack......hur får jag bort detta bäst för att kunna löda?

Just SonyEricssons hörlurar (det är möjligt att det är lika på andra märken)
har kablar som består av massor med tunna koppartrådar som inte är
isollerade eller skilda från varandra på något annat sätt än just
isoleringslacken, som är i två olika färger för att skilja polerna åt.
Alltihop är löst ihoptvinnat i en enda "kardel", troligen för att göra
kabeln extra rund och extra böjbar. Man ska därför vara noga med att samla
ihop alla trådar i samma färg innan man börjar värma med lödkolv och
flussmedel. Annars blir det kortslutning.

/Danne

Site Timeline