Inkoppling DV => vhs (vetenskap?)

Många kabel-alternativ blir det.... TV Philips 6305, vhs Sanyo 772, Dv-Panasonic ds60

Meningen är att jag ska få signalen från videokameran till vhs-spelaren och spela in.

1a. När jag kopplar kameran till Videospelarens scart2 (med en s-vhs=>scart-adapter) så blir bilden Sv/v!? Svart/vitt även in på TV'ns scart!? Är det ngt som är trasigt eller borde det gå att koppla om någonstans? (kamerans sökare är sv/v... kan det vara den signalen som går ut?)

1aa. Men när bilden blir svart-vit... då måste den väl åtminstone vara komplett (R+G+B)? Kan vi räkna ut var felet ligger?

1b. Vid inkoppling från videokameran s-vhs till TV'ns S-vhs blir ingen bild alls. (Komposit fungerar bra). Missar jag nått?

1c. I anvisningen till kameran står att man ska koppla in A/V-kabeln och om man har s-video-anslutning på mottagar-apparaten (TV'n eller vhs'en) så ska man använde den samtidigt. Det måste väl innebär att kamerasignalen ska synas både i ett Ext-läge på TV'n samt på s-vhs-läget samtidigt!?

1d. Någon som vet om det förekommer olika varianter på s-vhs-kablar, scart-kablar eller på adaptrar (s-vhs > scart) eller regelrätta feltillverkningar av kablar /adaptrar?

  1. Brukar det vara skillnader (äv. prestandamässigt) på videospelarens scart1 resp 2?

  2. Är det generellt sett bättre eller sämre att koppla in kameran via TVn's ingångar (jmfr direkt till vhs'en) när man ska spela in till vhs'en och ställa in videspelaren på input från TV'n?

Antagligen får jag in signalen till vhs'en helt okej via TV'ns komposit-ingång nu. Men det känns lite fel att köra den vägen eftersom s-vhs "ska" vara bättre. Självklart vill jag ju ha den fungerande också.

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

S-video skickar inte signalen som RGB utan som luminans + krominans ("ljus" och "färg" kan man säga). Det du ser är enbart luminanssignalen som ju är svart-vit. Det är vanligt att det blir så om TV:n inte stödjer S-Video. Vad jag tror det handlar om är att antingen tar TV:n bara S-Video på en av SCART ingångarna eller så är inte S-Video påslaget i TV:ns inställningar.

Bör vara en inställnings sak. Ibland delar frontingångarna en AV kanal med en av SCART ingångarna och man måste växla manuellt.

Hmm, ja. Men ska du köra med S-Video behöver du inte koppla in en komposit sladd. Strunta i den.

Det gör det inte (förutom på datorer men det är en annan historia).

Nej.

Koppla direkt till videon men jag tvivlar på att man kan se någon skillnad (VHS är uselt). Vad du kan göra är att koppla S-Video sladden till TV:n och komposit sladden till Videon så har du båda inkopplade samtidigt.

Tänk på att en VHS video normalt inte kan ta S-Video signal. S-Video är bättre. Jag tror du skulle se en klar skillnad om du bara fick igång det, det gör iaf. jag. Men skillnaden är inte natt och dag så börjar du slita av dig håret av frustration över att det inte går så strunta i det sålänge du får bild från kompositutgången.

Reply to
Joel W.

"Joel W." skrev i meddelandet news:bnmk1v$134o1e$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

("ljus"

Vad

SCART

sladden

det

Jag har läst ditt svar noga, funderat och testat igen.

På TV'n hade jag vhs'en in på scart2. Philips-TV har tydligen endast s-video på scart2 (scart1 har RGB). När jag flyttade vhs'en till scart1 och kopplade in kameran på scart2 så "vaknade TV'n och signalen gick utmärkt bums! ...likaså TV'ns S-video-kontakt gick också perfekt när alltså scart2 var ledig.

Möjligen är det så att TV'n endast accepterar 1 s-video aktiverad (av scart2 och s-video-jacket) och att s-video-uttaget alltså blockeras då vhs'en gick in på scart2.

Jag har aldrig mixtrat med videosar, kopierat eller så, därför var detta nytt för mig.

Morgan

Reply to
Morgan Ohlson

"Joel W." skrev i meddelandet news:bnmk1v$134o1e$ snipped-for-privacy@ID-193666.news.uni-berlin.de...

När man ser kamera-bilden på TV'n från scart eller s-video.... då ska det väl gå att spela in det som är på TV-skärmen i vhs'en?

Jag lyckas fortfarande inte med det! Däremot lyckas jag spela in TV-tunern trots att jag har kamerans bild i rutan. Ska det va så?

Morgan

Reply to
Morgan Ohlson

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Rent spontant tycker jag det borde gå men det beror nog på TV:n. Den måste ju i så fall konvertera signalen till komposit.

Är du säker på att det inte är videon som inte är inställd på en AV kanal utan på en tuner kanal?

Vad jag tycker du bode göra är som jag skrev tidigare att koppla S-Video sladden till TV:n och komposit till videon samtidigt. Du kommer inte få bättre bild på det du spelar in även om videon skulle klara en S-Video signal (eller om TV:n skulle klara att konvertera).

Reply to
Joel W.
[snip]

Jag känner igen det där. Har en Sharp TV med en scartkontakt och om jag låter den automatiskt slå över till scartingång (när jag spelar upp video) så lägger den fortfarande ut signalen från sin tuner på scartutgången. Slår jag däremot manuellt över till scartingång på TVn så är det den signalen som läggs ut på utgången också. Blev förklaringen snurrig tillräckligt?

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

kanal

Tydligt knappat in AV2 (som var den lämpliga vid tillfället).

Ja. ;o)

...men du menar att det aktiva /manuella valet av _signalväg påverkar vilken signal som TV'n lägger på scart'en!?

Morgan

Reply to
Morgan Ohlson

På 2 olika Sony kan jag själv välja vilken signalkälla som skall läggas ut på Scarten till videon. JAg kan t ex se på Scart1, medan TV visar tuner ut på Scart2. Eller se på tunern men låta Scart1 gå ut på Scart2.

Leta efter motsv. funktion någonstans i inställn. En Sony har det som en speciell knapp märkt med en "scart-ut" symbol (ruta med pil ut istället för in), en har det i inställningsmenyn.

/Marcus

--
Marcus AAkesson          marcus.akesson@NO_SPAM_PLEASE_home.se
Gothenburg               Callsigns: SM6XFN & SB4779
Reply to
Marcus AAkesson

[snip]

På min sunkiga Sharp (finns det några bra Sharp?) är det så. Jag har grunnat lite på ditt problem och egentligen är det nog naturligt att du inte kan spela in på video om du trycker in S-Video i TVn. Såvida du inte har en S-VHS så klarar ju videon bara kompositsignal, och det finns egentligen inget skäl för en TV att konvertera S-Video till komposit. Vill du spela in på video får du se till att få fram en kompositsignal från kameran. Det finns visst överkomliga adaptrar, ämnet var uppe här för några veckor sedan vill jag minnas.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

vilken

Antagligen har du rätt. Det låter logiskt.

Det är ganska lustigt att något som låter så enkelt... "koppla videokamera till vhs" ska behöva ha så många aspekter.

Somliga vhs-apparater har komposit-ingång på fronten. Den enda fördelen med det är väl att man slipper vända på lådan och använda adapter!?

Morgan

Reply to
Morgan Ohlson