Hur bygga impulsstyrt till/från-slag?

Hej,

tänkte styra ett par extrafläktar i datorn med hjälp av reset-knappen men vet inte vilket relä man ska använda sig av. Ett vanligt extraljusrelä kräver konstant spänning på styringången, samma sak med ett väexlande relä. Vad finns det för reläer som är impulsstyrda? (Tvåpoligt stegrelä?)

Funderar smått på ett helljusrelä till Volvo 240.

Har även fått påtalat för mig att elektromekaniska relän i samband med elektronik kan vara en mycket dum idé pga elektromagnetiska störningar. Om så är fallet, finns det något annat, bättre, sätt att impulsstyra ett frånslag och tillslag?

MVH /Jörgen

Reply to
Jörgen Nilsson

relä.

Det finns något som heter bistabila reläer. Brukar finnas i två varianter:

  1. Två spolar, en puls på ena spolen kortsluter reläet, en puls på andra spolen bryter.
  2. En spole, man korsluter eller bruter beroende på polarisation på puls.

Ett tvåpoligt växlande bistabilt relä med två

Exempel på relä:

Exempel på kretsschema för ovan relä. Ena "polen" på reläet används för feedback till knappen (som jag antar är momentan slutande), den andra "polen" är fri att använda till vad du nu vill. Kräver strömförsörjning men drar bara ström då knappen är intryck. Ingen extra elektronik krävs.

Elektromagnetiska störningar? Dessa förekommer visserligen hos reläer (och alla andra typer av strömbrytare som kortsuter/bryter stöm mekaniskt). Men menar du inte dom strömspikar som reläspolen kan generera och som kan förstöra elektroniken som styr reläet? Om man har elektronik som styr reläspolen så måsta man lägga in ett skydd mot dessa. Ofta är detta dock så enkelt som att motera en diod på rätt ställe.

m.v.h. Johan

Reply to
Johan W

Man tackar, bockar och bugar å det djupaste. Ska sätta mig in djupare i det när jag kommer hem från jobbet.

/Jörgen

Reply to
Jörgen Nilsson