Hjälpstartmanick

Jag har svårt att förstå hur man kan starta bilen med hjälp av en sådan här.
Även när bilens batteri är tomt.
Vad jag förstår så skall den anslutas till bilens cigarettändaruttag.
Kan det verkligen fungera?
http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=newsletter&subref20%09nlv51/855246&article85%5246

Re: Hjälpstartmanick

Startkablar och extra batteri funkar ocksE5%.
Varianten pE5% lE4%nken tar nog en stund, om den laddar bilens batteri via
ciggtE4%ndaren, ingen direktstart. Billigare varianter finns pE5% ex
"harald nyborg".

Re: Hjälpstartmanick

http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=newsletter&subref20%09nlv51/855246&article85%5246

Ja om du väntar någon timme eller flera
så att bilens batteri blivit uppladdat.

Re: Hjälpstartmanick

Hur mycket av det lilla 10Ah batteriet kan man fE5% F6%ver i bilens?

Re: Hjälpstartmanick

Den där hjälpstartsmanicken måste väl också ha högre spänning än
bilbatteriet för att strömmen skall "vandra över".

Re: Hjälpstartmanick

Jo.  Manicken är ganska värdelös faktiskt.
Kanske fungerar på sommaren?

Re: Hjälpstartmanick

GE5%r det inte att gF6%ra en "aktiv" F6%verfF6%ring, och tF6%mma de 10Ah n=
E4%stan
helt?

Re: Hjälpstartmanick
On Tue, 22 Dec 2009 07:26:19 -0800 (PST), buss100

Ett dåligt laddat (eller urladdat) batteri har lägre spänning än
normalt.

Var den inte på tre Ah?

Re: Hjälpstartmanick

Kollade igen 3Ah!!??? 7A starthjE4%lp.... Skall det vara till en moppe?

Re: Hjälpstartmanick
On Tue, 22 Dec 2009 19:02:01 -0800 (PST), buss100

Inte räcker det särdeles långt i alla fall. Har man dessutom dragit ur
batteriet och inte fått bilen att starta, gör knappast denna lilla
dosa någon nytta. Själv skulle jag hellre lägga pengarna på ett rejält
extrabatteri och ett par startkablar som jag skulle förvara i en låda
i bagageutrymmet. Det skulle inte ta mycket plats och det skulle bli
ungefär samma pris.

Ett vanligt bilbatteri ligger normalt på c:a 60 Ah, om någon som läser
här inte känner till det.

Re: Hjälpstartmanick
http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=newsletter&subref20%09nlv51/85524 ...

Man kan alltså anse att den är starkt överreklamerad och en falsk trygghet.

Re: Hjälpstartmanick

Javisst.  Allt går att sälja med mördande reklam.

Re: Hjälpstartmanick

Om du ha 100A/t batteri i bilen du behöva INTE hela kapacitiet för att
starta bilen. 30-sekund på 250 Ampere startmotor är bara 2A/t.

Exact!

Upp till 5A/t, kanske?

Kanske 40 - 80%. Ett tomt batteri pole spänning
kan ligger omkring 11,5v - 12,2v.
Ett 10A/t batteri pole spönning kan vara i området 13,5v - 14,5v.
Skillnaden är tillräkligt för att ladda bilbatteriet för en kort stund.

Det ska ladda på kanske 10 Ampere, men efter några minuter komma det at
sänka medan bilbatteri spänningen stiger. Men bilbatteriet är så stor
gämfört med det lilla 10A/t. 30 minuter kanske räcker för att starta en
"helsosam" bil ned ett bra batteri.

/H

Re: Hjälpstartmanick

Bra inlE4%gg tycker jag i F6%vrigt men ett kort litet pE5%pekande,
amperetimme skall som enhet skrivas Ah och inte A/t vilket kan vara
lite fF6%rvirrande fF6%r en del eftersom det blandar enhet och storhet och
dessutom betyder "ampere per tid" vilket inte E4%r rE4%tt.

Skriver man storhetsmE4%ssigt kan man skriva I*t eller bara It som E4%r
strF6%m gE5%nger tid. Om man sedan mE4%ter tiden i sekunder eller timmar;
strF6%mmen i ampere eller nE5%gon annan enhet betyder bara
omrE4%kningsfaktorer.

/Ichimusai

Re: Hjälpstartmanick

http://www.youtube.com/watch?v3D%DWurCC5J_3w&feature3D%channel