Hitachi TV-problem CP28W410TAN-391

VE5%r TV stE4%nger av sig sjE4%lv dE5% o dE5%, och slE5%r pE5% igen sjE4%
lv.
Ibland E4%r det E4%ven svE5%rstartad nE4%r den E4%r kall - den gF6%r ett
startfF6%rsF6%k men avbryter efter nE5%gon sekund. Man fE5%r gF6%ra ett
stort antal startfF6%rsF6%k innan den gE5%r igE5%ng. Detta intrE4%ffar
i perioder - den kan gE5% bra hela dagen fF6%r att plF6%tsligt bF6%rja
slE5% av sig gE5%ng pE5% gE5%ng. Den fungerar annars bra.
Det hE4%r E4%r inget roligt fel att felsF6%ka. C4%r det nE5%gon som kE4%n=
ner
igen symptomen? C4%r det nE4%tdelen eller problem med B+?

Bosse

Re: Hitachi TV-problem CP28W410TAN-391

VÄr TV stÀnger av sig sjÀlv dÄ o dÄ, och slÄr pÄ igen sjÀlv.
Ibland Àr det Àven svÄrstartad nÀr den Àr kall - den gör ett
startförsök men avbryter efter nÄgon sekund. Man fÄr göra ett
stort antal startförsök innan den gÄr igÄng. Detta intrÀffar
i perioder - den kan gÄ bra hela dagen för att plötsligt börja
slÄ av sig gÄng pÄ gÄng. Den fungerar annars bra.
Det hĂ€r Ă€r inget roligt fel att felsöka. Är det nĂ„gon som kĂ€nner
igen symptomen? Är det nĂ€tdelen eller problem med B+?

Bosse
Hej Bosse.
Löd om stabb-kretsarna i sekundÀren.
Brukar aldrig vara nÄgot annat pÄ dessa.
/Morgan

Re: Hitachi TV-problem CP28W410TAN-391

Hej Morgan!
Har ett liknande problem med denna modell, men det Àr att den startar
upp och precis nÀr bilden kommer slÄr den tillbaka till standby. Har
testat alla tipsen i Euras inklusive motstÄnden till katoderna som var
litet "kokta" men ej avbrott i. NÀsta jag tÀnkte var att provbyta
vertikal-ic:n innan jag ger upp.
Tacka vet jag Phillips K-9..:-)
Thomas

--
HÀlsningar frÄn Hönö
Tv-Jensen

Re: Hitachi TV-problem CP28W410TAN-391
nner
Symptomen pE5% vE5%r TV var liknande vid uppstart - bilden "tittade" fram=

nE5%n millisekund innan TVn slog av. Efter omlF6%dning av tvE5% stabbar
(ic951 o 952 om jag kommer ihE5%g rE4%tt) sE5% har den gE5%tt bra nu i et=
t par
veckor. Tack Morgan!

C4%r Hitachi speciellt svE5%ra? Jag har SvE4%rmors Tv i garaget ocksE5%, =
en
CP2142AN som E5%skan tog i somras. Switchregularn MC44604P konstaterades
trasig. Efter byte sE5% blinkar lysdioden pE5% framsidan med ca 4Hz.
Jag har inte kunnat hitta vad som E4%r fel, om den verkligen gF6%r startf=
F6%rsF6%k
eller vad den hE5%ller pE5% med. Switchregularn lE4%r ha en standbymode e=
nligt
databladet, men jag har inte kunna avgF6%ra i vilken mode den befinner si=
g i
efter att ha mE4%tt pE5% alla pinnar med osc. I desperation hF6%jde och s=
E4%nkte
jag standbypinnen pE5% kretsen, med tanken att det kanske var fel pE5%
E5%termatningen frE5%n sekundE4%ren, men utan skillnad pE5% nE5%n annan p=
inne.
PlF6%tsligt sE5% gav driven Q802 upp och kortslF6%t. Sedan dess har TV st=
E5%tt
o dammat. Kan det va fel pE5% MC44604P igen?

Bosse

Re: Hitachi TV-problem CP28W410TAN-391

Jo min K9 fyller 31 Ă„r snart (V10) och "still going strong".

Re: Hitachi TV-problem CP28W410TAN-391

En helt outstanding konstruktion denna modell! LĂ€tt Ă„ mecka med m.m.
Hmm 31Är, dÄ har du modellen med med 140-röret, litet lÄngsam
uppglödning men en livslÀngd utan dess like! 410-röret (Quickstart) var
en förbÀttring dÄ, men tyvÀrr sÀnkt livslÀngd...
SjÀlv har jag nu en K-40 (Nöjesmaskinen) sen 1986, den gÄr som en
klocka och Àr nÀstan alltid igÄng. Den blev litet slö i röret, men en
blÄsning av katoderna med bildrörsprovaren gjorde att den levde upp
igen! Synd bara att den inte tar hyperbandkanalerna i kabelnÀtet...
Ljudet Àr ju bara sÄ gÎtt för att vara inbyggt utan att behöva koppla
till en yttre ljudanlÀggning. JÀmför detta med dagens LCD/Plasma som
nÀstan alla har "transistorradiohögtalare"
De var bÀttre förr..:-)

--
HÀlsningar frÄn Hönö
Tv-Jensen

Re: Philips TV K9 - K40

Jag förstÄr din principiella tanke, men vad spelar det för roll i
praktiken, alltsÄ att det skall bli billigare/bÀttre antar jag, om
varje enhet Àr renodlad för sitt syfte, sÄ att det underlÀttar för en
uppgradering, nÀr du ÀndÄ verkar anvÀnda saker som Àr Ätskilliga Är
gamla.

Inget fel pÄ gamla saker, jag bara reagerade pÄ just argumentet till
att köpa renodlade saker nÀr de ÀndÄ inte byts ut i brÄdrasket och dÄ
spelar ju det ingen större roll rent ekonomiskt om kostnaden slÄs ut
pÄ 20 Är.

Mvh
Fredrik Möller

http://javapeg.dyndns.org - Digitalkamerans vÀn

Re: Philips TV K9 - K40

Nej det blir oftast dyrare med helt separata neheter totalt sett.

Ålldern Ă€r ingen nackdel.  det Ă€r fuktionaliteten som Ă€r det viktiga.
NÀr det gÀller ljuddanlÀggningar var de bÀst under 80-talet
och Àr överlÀgsna moderna saker fortfarande eftersom man numera
enbart satsar pÄ design och massproduktion (billighet).

Om man köper en vanlig platt-TV idag sÄ innehÄller de oftast bara en
analog TV-mottagare som redan Àr oanvÀndbar i mÄnga fall eftersom vi
numera kör digitalt. Man mÄste alltsÄ ÀndÄ ha en separat box till den
eller köpa helt ny TV.

Köper man en platt-TV med digital mottagare idag sÄ blir den
omodern om nÄgra Är nÀr vi gÄr över till MPEG-4, dÄ mÄste man
ocksÄ köpa en separat box till den. Eller köpa helt ny TV.

Utvecklingen gÄr sÄ fort nu och det blir nya standarder hela tiden,
det Àr alltsÄ inte alls som förr pÄ den analoga tiden.

För min del vill jag inte alls ha allt integrerat i samma burk
eftersom det Àr sÄ osmidigt. Högtalare i en platt-TV gör den bara
onödigt stor.
BildskÀrm för sig, ljudanlÀggning för sig, mottagare med avkodare
för sig o.s.v. för sÄ har jag kört sedan 70-talet och jag anser
det överlĂ€gset.  Kanske inget för "Svenssons" som Ă€r allergisk
mot sladdar.

Min nuvarande TV-bildskÀrm Àr en analog bildrörsmonitor som inte
har nÄgra andra finesser annat Àn att visa bilden. Jag har sÄ stora krav
pÄ ljudet att en inbyggd ljudanlÀggning i TV:n Àr totalt otÀnkbart.
Min ljudanlÀggning bestÄr av 4 ljudkanalers surround och
22 högtalarelement fördelat pÄ 7 högtalare.

Re: Philips TV K9 - K40

Nej det blir oftast dyrare med helt separata enheter totalt sett.
Anledning Àr att fÄ större flexibilitet och fÄ det bÀttre tekniskt.

Åldern Ă€r ingen nackdel.  det Ă€r funktionaliteten som Ă€r det viktiga.
NÀr det gÀller ljudanlÀggningar var de bÀst under 80 till 90-talet
och Àr överlÀgsna moderna saker fortfarande eftersom man numera
enbart satsar pÄ design och massproduktion (billighet).

Om man köper en vanlig platt-TV idag sÄ innehÄller den oftast bara
[...]

onödigt stor och det lÄter illa.
[...]

Min ljudanlÀggning nu bestÄr av 4 ljudkanalers surround och
22 högtalarelement fördelat pÄ 7 högtalare.

Re: Philips TV K9 - K40

Hur Àr det med de platta datorskÀrmarna som finns idag? Finns det nÄgon
sÄdan med nÄgon typ av ingÄng som man kan ansluta till en separat mottagare?
/peterj

Re: Philips TV K9 - K40

Jo det finns nog sÄdana att köpa ser jag.
http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/N/5010102768.pdf

Re: Philips TV K9 - K40

TillÀggas bör att man numera Àven har olika sÀndningssystem
sÄsom marksÀnd TV, kabel-TV, satellitsÀnd TV och IPTV som Àr
det senaste, dÀr signalen gÄr via internetanslutningen.
Alla dessa olika system krÀver olika mottagare och
dÀrför Àr det mycket dumt att ha en mottagare inbyggd
i bildskÀrmen som oftast bara klarar en av varianterna.
AlltsÄ ett mycket gott skÀl att aldrig ha mottagaren inbyggd.
Separata enheter blir alltsÄ allt viktigare med Ären.

Re: Philips TV K9 - K40

Beror pÄ vad man menar med "omodernt".
För mig Àr omodernt nÀr de inte lÀngre uppfyller mina krav
och det har inget att göra med vad andra anser.
Status och sÄdant skryt Àr inget för mig.

DĂ„ har du nog fattat fel.  Flexibiliteten gör det billigare
och framför allt bÀttre pÄ riktigt lÄng sikt.
Jag behöver alltsÄ inte byta ut sÄdant som inte behöver bytas
bara för att en liten detalj inte duger lÀngre.
Det handlar alltsÄ inte bara om pengar det hÀr.
Kvalité pÄ olika sÀtt Àr oerhört viktigt för mig.
Det gÀller t.ex. funktionellt, hÄllbarhetsmÀssigt
och anvÀndarmÀssigt m.m.

ElrĂ€kningen Ă€r försumbar för sĂ„dant.  Digitala förstĂ€rkare
har jag Ànnu inte sett sÄ mÄnga. Det Àr tydligen svÄrt att
fÄ sÄdana att lÄta bra.

Tack och lov finns det möjligheter fortfarande.

Det dÀr fungerar ju utmÀrkt Ànnu. Dock har inte alla boxar RF-utgÄng,
sÄ det gÀller att gamla TV:n har lÀmplig ingÄng om man köper box
utan RF-utgÄng.

PÄ den tiden fanns inget annat, men numera Àr det helt annorlunda.
Jag skulle inte köpa en sÄdan idag med inbyggd mottagare.
Den TV jag kör nu Àr frÄn 1985 och redan dÄ var det separata enheter.
Den tillhörande analoga mottagaren frÄn 1985 ser ut som vilken
separat digitalbox som helst frÄn idag med fyra SCART-kontakter.
Dock Àr den bara analog.
Den Àr utbytt mot min moderna digitalbox och samlar numera damm.
12 mars blir analogmottagaren oanvÀndbar hÀr i StockholmsomrÄdet
nÀr de analoga TV-sÀndarna stÀngs av för gott.

PÄ 80-talet nÀr man ville ha bra ljud fanns det bra lösningar.

Det Ă€r bra ljud jag satsat pĂ„.  Spelar aldrig högt.
Med Ären har det blivit sÄ mÄnga högtalare genom komplettering.
De Àldsta högtalarna Àr frÄn 1970 och lÄter fortfarande lika bra som dÄ.
De Àr hembyggda.
Jag Àr mycket noga med mina val och satsar alltid pÄ bra grejor
och vÀgrar köpa skit. Ofta gör jag modifieringar och konstruerar
och bygger eget vid behov vartefter behov uppstÄr.

Site Timeline